Od 1 maja nowe oznaczenia na oponach. Budżetowe ogumienie odchodzi do lamusa
Opony klas F i G zostaną wycofane ze sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Pozostaną jedynie klasy od A do E. Ponadto pojawią się spore zmiany na etykietach ogumienia.
Nowe etykiety na opony wchodzą w życie od 1 maja 2021 roku. Ze sprzedaży zostaną wycofane opony klasy F i G, gdyż uznano, że opory toczenia i ich przyczepność na mokrej nawierzchni jest niewystarczająca. Pojawią się także nowe oznaczenia energii, które będą czytelniejsze pod kątem oszczędności paliwa w autach spalinowych i elektrycznych. Na etykietach znajdzie się również ikona informująca o przyczepności na lodzie i/lub śniegu.
Opony będą miały nowe oznaczenia
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), nowe etykiety dalej będą miały te same klasyfikacje co poprzednio. Odczytamy z nich przyczepność na mokrej nawierzchni, poziom hałasu i efektywność paliwową. Ikony przyczepności zostały usunięte, skala będzie oznaczona literami od A do E. Z kolei klasa hałasu będzie podawana literami od A do C.
Pojawią się także nowe piktogramy, które informują o większej przyczepności na śniegu i/lub lodzie (jedynie w przypadku opon do aut osobowych). Będą one określały przydatność ogumienia w warunkach zimowych, także ich brak będzie jednoznaczny, z tym że nie powinniśmy jeździć na tych oponach w zimę.
Na etykietach znajdziemy również symbol QR. Po jego zeskanowaniu telefonem będziemy mogli błyskawicznie przenieść się na stronę europejskiej bazy o produktach. Dzięki temu każdy konsument, uzyska możliwość szybkiej, prostej i pełnej informacji o produkcje.
UE liczy, że kierowcy będą kupowali wydajne opony
PZPO podaje, że celem unijnych zmian było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia, efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego. UE liczy na to, że dzięki nowym etykietom, kierowcy częściej będą wybierać opony gwarantujące większą oszczędność na paliwie .
Jak wskazuje PZPO, wybór opon o najwyższej klasie oszczędności energetycznej, może zmniejszyć zużycie energii o 45 TWh rocznie, czyli ok. 15 mln ton emisji CO2. Ponadto nowe wskazania mają być pomocne dla mieszkańców regionów, w których zimy wyraźnie odbijają się na warunkach drogowych (Europa Środkowa i Wschodnia, Skandynawia i obszary górskie).
Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl
zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl
Artykuły polecane przez redakcję zdrogi.pl
-
W Kentucky zrobiono rondo. Amerykanie nie mieli pojęcia, jak sobie z nim poradzić - Wideo
-
Koszmar na autostradzie A4. Samochód wypadł z trasy i uderzył w dach budynku
-
Nieudolne próby driftu civiciem na festynie. Zamiast gumy, palił sprzęgło - Wideo
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego