Złom Opel Astra F
Źródło: Materiały producenta

Kiedyś o takich marzyliśmy, teraz bez żalu je złomujemy. Niektóre z nich mogą zyskać na wartości

Konrad KarpiukKonrad Karpiuk
29 Stycznia 2021

Złom to często jedynie rozwiązanie w przypadku aut w fatalnej kondycji blacharskiej, lub na tyle uszkodzonych, że naprawa nie jest opłacalna. Instytut motoryzacyjny SAMAR opublikował listę aut, najczęściej trafiających na Stacje Demontażu Pojazdów w 2020 roku. Niektóre z nich mogą w przyszłości być poszukiwanymi youngtimerami.

Złom w 2020 roku. Te auta Polacy oddawali najczęściej

Na złom w 2020 roku Polacy oddali 405 204 samochody osobowe. Czyli jak wskazuje SAMAR o 13,6 proc. mniej niż w 2019 roku. Zapewne spory wpływ na to odcisnęła pandemia, rzadziej jeździliśmy autami, więc i wolniej się zużywały. Z drugiej strony Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów wskazuje, że tendencja spadkowa jest spowodowana rozwojem szarej strefy (samodzielnego demontażu auta na części).

Jakie auta trafiały na złom najczęściej? Okazuje się, że liderem rankingu jest Opel, w 2020 roku na stacje demontażu trafiło ich aż 64 522 sztuk. Drugi jest Volkswagen (52 052 sztuki), podium zamyka Fiat (48 061 sztuk). Warto zwrócić uwagę na nieistniejące już Daewoo, które zajęło szóste miejsce na liście (22 443 sztuki).

Jak zauważa, portal Autoblog, na szczycie rankingu są głównie marki, które królowały w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. O ile Volkswageny są do dziś popularne, to Fiaty Uno, Cinquecento, Seicento, Siena, Tipo, czy Palio były niegdyś częstym widokiem na polskich ulicach. Podobnie zresztą jak auta Daewoo, które produkowano w Polsce (tak jak niektóre z modeli Fiata).

Brytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachBrytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachCzytaj dalej

Instagram zdrogi.pl

Najpopularniejszym ze złomowanych modeli jest Astra. W tym roku SAMAR nie opublikował o jakie dokładnie generacje chodzi, to też pozostały nam jedynie domysły. Można jednak spodziewać się, że chodzi o pierwszą serię oznaczoną literką F (która w 2019 roku była najczęściej złomowana), oraz o wczesne egzemplarze generacji G. Łącznie zezłomowano ich 26 567 sztuk.

Drugie miejsce zajmuje Volkswagen Golf. Warto wspomnieć, że w 2019 roku drugą lokatę zajęła trzecia generacja, można więc przypuszczać, że w ciągu roku trend się wiele nie zmienił. Popularnych Golfów trafiło na złom aż 21 007 sztuk.

Złom teraz, a w przyszłości poszukiwany youngtimer. Które auta warto zachować?

Niektóre samochody z listy najczęściej złomowanych, mogą być niedługo poszukiwanymi youngtimerami. Raczej nie ma co liczyć na ogromny zwrot inwestycji, ale jeśli mamy ładnie zachowane auto, nie warto oddawać go złom ze względu na wiek. Zawsze więcej zarobimy na nim przy sprzedaży. Jeśli do tego mamy jakąś ciekawą wersję, lub dobre wyposażenie, możemy liczyć na naprawdę przyzwoite pieniądze.

Na pewno warto zwrócić na wcześniej wspomniane Astry F. Te samochody miały ogromne problemy z korozją, dlatego tym bardziej ładnie zachowanie egzemplarze będą poszukiwane. Oczywiście najcenniejsza jest wersja GSI. Ta jednak już teraz youngtimerem, więc mało kto takowe oddaje na złom.

Warto na tej liście zwrócić uwagę również na Seicento. Cinquecento już teraz jest traktowane jak youngtimer, choć popularny "Sejak" raczej na tyle kultowego statusu się nie dorobi (chyba, że z powodu zderzenia z kolumną rządową). Jeśli jednak mamy Seicento w wersji Sporting, lub wersji lepiej doposażonej, nie warto się go pozbywać, a już na pewno nie warto oddawać na złom.

Fiat Punto I generacji mógł niektórym spowszednieć, ale nietrudno zauważyć, że jest ich coraz mniej na ulicach. Samochód w momencie premiery był rewolucją stylistyczną i wzbudził niemały zachwyt dziennikarzy motoryzacyjnych. Jak na 1993 rok wyglądał niezwykle nowocześnie i to właśnie projekt Giorgetto Giugiaro zapoczątkował modę na pionowe lampy umieszczone w tylnych słupkach. Rdza była niestety gwoździem do trumny "kropek" [Punto to po włosku kropka - dop. red.], dlatego zadbane egzemplarze na pewno będą poszukiwane.

Złom

Podobnie z Fordem Focusem pierwszej generacji. To również model, który w momencie prezentacji wywołał wiele szumu na salonach. Następca Escorta do dziś wygląda bardzo świeżo, a do tego wyróżnia się świetnym prowadzeniem dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu. Niestety, podobnie jak Astry, czy Punto, rdza okazała się być największym "pogromcą" Focusów.

Złom

Najczęściej złomowane auta w Polsce 2020:

Marki:

  1. Opel - 64 522 szt.
  2. Volkswagen - 52 052 szt.
  3. Fiat - 48 061 szt.
  4. Renault - 39 061 szt.
  5. Ford - 36 199 szt.
  6. Daewoo - 22 443 szt.
  7. Audi - 15 791 szt.
  8. Peugeot - 15 693 szt.
  9. SEAT - 13 172 szt.
  10. Skoda - 11 939 szt.

Modele:

  1. Astra - 26 567 szt.
  2. Golf - 21 007 szt.
  3. Corsa - 15 770 szt.
  4. Seicento - 15 413 szt.
  5. Vectra - 14 734 szt.
  6. Punto - 12 590 szt.
  7. Passat - 12 502 szt.
  8. Polo - 12 409 szt.
  9. Focus - 12 408 szt.
  10. Mondeo - 10 112 szt

Źródło: Samar, Autoblog

Instagram zdrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl

Andrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoAndrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoCzytaj dalej

Następny artykuł