ZDrogi.pl
Polonez Truck ostatni prototyp

Facebook/Muzeum Skarb Narodu

Prawdopodobnie ostatnie wcielenie Poloneza, zachował się jedynie prototyp

19 Marca 2021

Autor tekstu:

Konrad Karpiuk

Udostępnij:

Polonez nie jest już produkowany od pierwszych lat nowego milenium. Możliwe, że to nie miał być definitywny koniec jego historii, jednak śmiały plan kolejnej modernizacji nadwozia spalił na panewce. Zostało jedynie zdjęcie prototypu, które udostępniło war

Polonez Truck miał być produkowany dłużej niż planowano

Polonez w wersji osobowej przestał być produkowany 22 kwietnia 2002 roku. Ostatni wyprodukowany egzemplarz to model Kombi, w ostatnich latach produkcji z fabryki wyjeżdżały takiże Caro Plus i Atu Plus. Nieco dłużej produkowano jednak wersję Truck, co do której możliwe, że były jeszcze dalsze plany.

Część produkcji Poloneza Trucka odbywała się w Warszawie, a część w Nysie. Ostatni model Truck Plus produkowany był już jedynie w nyskim ZSD (później Nysa Motor Sp. z o. o., gdy próbowano ratować upadający zakład na spółkę pracowniczą), w którym montowano również auta marki Citroen, modele C15 i Berlingo.

`Jeleń wtargnął na drogę w czasie przejażdżki. Motocyklista wystrzelił jak z procy - WideoCzytaj dalej

Sytuacja finansowa w nyskiej fabrycy była dosyć trudna, to też produkcja nie mogła być chwalona za regularność. W listopadize 2002 roku (czyli w czasie gdy osobowy Polonez nie był już produkowany) złożono partie 166 Polonezów. Wznowiono ją w marcu 2003 roku. Ponownie dzięki zamówieniom, powstało już ostatnie 288 sztuk Polonezów Truck Plus.

General Motors Daewoo, które było właścicielem ZSD chciało produkować w Nysie małe auta dostawcze, dlatego model Truck był wytwarzany dłużej niż wersje osobowe. Po latach okazało się, że w Ośrodku Badawczo Rozwojowym w Falenicy (należącym do FSO) znaleziono prototyp kolejnego liftingu popularnego dostawczaka.

Polonez Truck prototyp i jego niejasna historia

Zdjęcie prototypu zaprezentowało warszawskie Muzeum Skarb Narodu (które zreszta znajduje na terenie żerańskiej fabryki). Od razu uwagę zwraca całkowicie nowy front pojazdu. Nie trzeba być jednak ekspertem, żeby rozpoznać charakterystyczną bryłę Poloneza, szczególnie patrząc po kształcie drzwi, czy dachu.

Lifting, czy też coś, co prawdopodobnie przedstawiono by jako nowy model, obejmuje nowe lampy, nowy grill z charakterystycznym kształtem dla Daewoo, inne zderzaki, czy nowy kształt maski. Błotniki przednie również wyglądają inaczej niż w starych Polonezach. Warto uwagę zwrócić na absurdalnie wyglądający kawałek blachy, pomiędzy przednią klapą, a przednim słupkiem, który wygląda na "docięcie" do błotnika, aby dopasować nowy front.

Możliwe, że zmian względem znanych nam produkcyjnych trucków jest więcej, ale to jedyne zdjęcia, tego egzemplarza, które można znaleźć w sieci. Na szczęście fanpage Skarb Narodu poinformował spragnionych wiedzy, że wszystkie znaleziony w OBR prototypy znajdują się obecnie w Muzem Techniki w Chlewiskach.

Również sama historia tego prototypu nie została zdradzona (bądź nie jest znana), pozostają więc jedynie domysły. Ważną wskazówką może być wycinek gazety znaleziony na tzw. Forum Syreniarzy (syrena.nekla.pl), które udostepnił użytkownik o nicku "przemocha".

Na zdjęciu z gazety widzimy jeszcze inny front niż w prototypie, ale z całkiem podobnym przednim zderzakiem i kształtem maski. Zupełnie inaczej wyglądają przednie lampy i atrapa chłodnicy, która na "gazetowym" prototypie nie jest oddzielona od lamp.

Warto zwrócić uwagę również na tekst, w którym urywa się data, co wskazuje na to, że prototyp powstał jeszcze w latach 90' XX wieku. Biorąc pod uwagę, że w gazecie mowa o Daewoo-FSO, które istniało od 1996 roku, można przypuszczać, że data to 96-99.

Polonez Truck Plus (czyli po modernizacjach od Daewoo) wszedł do produkcji w 1997 roku. Trudno więc stwierdzić, czy miał być to docelowo projekt Plusa, czy też jego kolejnego następcy. Być może więcej na ten temat mógłby powiedzieć ktoś, kto pracował wtedy w OBR.

Poza tym, czy produkcja Poloneza Trucka miałaby jeszcze jakikolwiek sens po 2000 roku? Z jednej strony prostota konstrukcji i łatwość napraw to coś pożądanego w autach dostawczych, a z drugiej Polonez był już motoryzacyjnym skansenem w latach 90', a co dopiero w XXI wieku. Odpowiedzi na to pytanie, prawdopodobnie nigdy nie poznamy.

Źródło: Facebook/Muzeum Skarb Narodu

`

Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl
===============================================================================================

zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce.__Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl

`

Podobne artykuły

Kierowca citroena wjechał na plac w Albanii. Doszło do groźnej sytuacji

Aktualności

Albania. Niesamowita reakcja przechodnia. Powstrzymał niebezpiecznego kierowcę - Wideo

Czytaj więcej >
Mężczyzna próbował zatrzymać staczające się auto. Zginął pod jego kołami

Aktualności

Ojciec zginął na oczach autystycznego syna. Nieszczęśliwy splot wydarzeń - Wideo

Czytaj więcej >
Policja instrybutor

Aktualności

Zakończyła się postępowanie w sprawie "instrybutora". Policjanci poniosą konsekwencje

Czytaj więcej >
Legendarny raper DMX w ostatnią podróż wybrał się nietypowym pojazdem

Aktualności

Legendarny raper nie żyje. DMX w ostatnią podróż wybrał się wyjątkowym autem - Wideo

Czytaj więcej >
Friz stracił prawo jazdy

Aktualności

Idol nastolatków stracił prawo jazdy. Wszystko dlatego, że „policjanci go nie znali”

Czytaj więcej >
Policjanci łamali przepisy, zostali nagrani przez czytelnika trojmiasto.pl

Aktualności

Nagrał policjantów łamiących przepisy, chwilę później go zatrzymali - Wideo

Czytaj więcej >