Do Sejmu trafiła propozycja, będzie łatwiej o mandat w mieście
Mandat za jazdę buspasem grozi większości kierowców
Mandat za jazdę buspasem nie grozi naturalnie kierowcom autobusów, trolejbusów i innych pojazdów wykonujących odpłatne przewozy osób na regularnych liniach. Wyznaczonym pasem mogą jechać także taksówki , jeśli jest to wyraźnie zaznaczone na znakach, podobnie jak motocykle.
Ponadto do 2026 roku w niektórych miastach, buspasem bez obaw o mandat mogą jeździć samochody elektryczne. W tym wypadku żadne znaki nie są potrzebne, choć może być wprowadzone ograniczenie dotyczące minimalnej liczby osób w takim pojeździe.
`Jeleń wtargnął na drogę w czasie przejażdżki. Motocyklista wystrzelił jak z procy - WideoCzytaj dalej
Jednak przeciętny kierowca w aucie spalinowym z buspasa może korzystać tylko poza godzinami jego działania. W innych wypadkach ryzykujemy mandatem 100 zł i jednym punktem karnym. Jeśli do tego przetniemy linię ciągłą, to otrzymamy kolejne 100 zł i jeszcze jeden punkt karny. Oczywiście jest od tej zasady wyjątek, gdy wykażemy "stan wyższej konieczności".
Mandat za jazdę buspasem będzie mogła wystawić także Straż Miejska
Do Sejmu trafiła petycja o nadanie Straży Miejskiej możliwości wystawienia mandatu za jazdę buspasem . Do tej pory mogła zrobić to tylko policja, ale zdaniem autorów projektu, nie kontroluje ona pasów, albo robi to bardzo rzadko.
W efekcie takiego stanu prawnego, często ma dochodzić łamania przepisów. Autorzy projektu twierdzą, że kierowcy "nagminnie" jeżdżą buspasem , nawet jeśli nie mają do tego uprawnień.
Jak podaje Auto Świat, w uzasadnieniu petycji, aktywiści stwierdzili, że strażnicy miejscy mają więcej czasu na kontrolę dróg niż policjanci. Jednak nadanie uprawnień Straży Miejskiej do kontroli drogowych wymagałoby zmian ustawowych.
Pomysłodawcy projektu chcą nie tylko rozszerzenia uprawnień strażników, ale także prawnych regulacji dotyczących korzystania z nagrań monitoringu miejskiego. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na karanie mandatem kierowców, których nagrano podczas bezprawnego korzystania z buspasa.
Mandat za jazdę buspasem uzasadniony troską o środowisko
Autorzy petycji uzasadniają swój projekt także względami ekologicznymi. Ich zdaniem rozwój komunikacji publicznej w miastach powinien być w miastach priorytetem, ze względu na to, że przyczynia się ona do obniżenia emisji dwutlenku węgla.
- Dla poparcia tezy o konieczności lepszej egzekucji przepisów dotyczących przedmiotowej materii można podać kilka danych świadczących na rzecz komunikacji publicznej. Przykładowo w Warszawie aż 60 proc. podróży niepieszych odbywa się komunikacją publiczną, a jedynie 33 proc. samochodem indywidualnym. Jeden autobus zajmuje na ulicy tyle miejsca co 4 samochody. W samochodzie podróżuje średnio jedna osoba. W dużym autobusie podróżować zaś może nawet do 180 osób. Samochód osobowy produkuje 140 g/km dwutlenku węgla CO2 na jedna osobę. Autobus przewożący 180 osób niecałe 5 g/km na osobę a trzeba podkreślić trwający proces wymiany floty na pojazdy nieemisyjne - piszą pomysłodawcy projektu.
Projekt trafił do sejmowej Komisji ds. petycji. Jak zauważa portal prawodrogowe.pl, propozycja oczekuje na rozpatrzenie od listopada 2020 roku .
Źródło: AutoŚwiat
`
Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl ===============================================================================================
zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. __Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl
Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl
-
Motocyklista uderzył w znak drogowy i stracił nogę. Kompletna znieczulica świadków - Wideo
-
W dziesięć sekund rozbił klasyczne Ferrari o przydrożny mur - Wideo
-
Na estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni, spod naczepy ciężarówki wyskoczył mężczyzna
`