ZDrogi.pl
BMW E36 inwestycja w klasyka

Zdjęcie producenta

BMW E36 powoli staje się poszukiwanym klasykiem. Tanie egzemplarze znikają z rynku

21 Maja 2021

Autor tekstu:

Konrad Karpiuk

Udostępnij:

BMW E36 obecnie kojarzy się głównie z młodymi i nie do końca odpowiedzialnymi kierowcami. Sytuacja jednak zaczyna się zmieniać, a zadbane egzemplarze są coraz bardziej cenione przez koneserów klasyki. Lada chwila kupienie ładnej "trójki" w przyzwoitej cenie może graniczyć z cudem.

BMW E36 zyskało wiele pogardliwych przydomków, takich jak choćby "e3śmieć". Wynikało to w głównej mierze z zainteresowania młodych kierowców, którzy "błyszczeli" później w internecie na kompilacjach wypadków, drogowej agresji, czy domorosłych drifterów złapanych na gorącym uczynku.

Oczywiście jednym z ważniejszych czynników przyciągającym "trudną młodzież" do BMW E36 była niska cena. W połączeniu z tylnym napędem, sporą dostępnością części tuningowych (tanie zawieszenia gwintowane etc.), czy dużym know-how, E36 faktycznie stanowiło dobrą wprawkę do rozpoczęcia swojej przygody z amatorskim driftem. Z tym że nie zawsze zajmowały się tym odpowiedzialne osoby.

bmw-e36-rozbitek

Wiele egzemplarzy E36 spotkał smutny los (fot. Lubelska Policja)

Użytkowanie BMW E36 przez wcześniej wspomnianą "trudną młodzież" doprowadziło do tego, że wiele z nich skończyło na drzewach, w przydrożnych rowach, bądź nie przeżyło zaniedbań eksploatacyjnych i blacharskich. Swoją cegiełkę dołożyli także ci rozsądniejsi kierowcy, rozbijający swoje E36 na torach i w kjs-ach. Zadbanych sztuk jest po prostu coraz mniej.

Wiek BMW E36 również robi swoje, wszak pierwsze egzemplarze wyjechały z fabryki jeszcze w 1990 roku. To też wiele z nich nie przetrwało batalii z korozją, lub zostało zezłomowanych. Ponadto tanieć zaczął następca E36, model E46. Dzięki niskim cenom, wielu młodych kierowców decyduje się na zakup sukcesora, zwłaszcza że wciąż spada podaż starszej "trójki".

KMPSP w Lublinie

Siłą wciągnął byłą partnerkę do swojego auta. Później z impetem wbił się w kościelny mur

CZYTAJ DALEJ

Jednak czy BMW E36 nabierze na tyle "renomy", żeby mogło zostać uznane za klasyka? Wiele osób może się zapierać i twierdzić, że na zawsze to auto pozostanie "e3śmieciem", ale warto przypomnieć, że lata temu to samo mówiono jej poprzedniku, czyli E30. Ponadto BMW E36 zapoczątkowało nowy styl designu bawarskiego producenta poprzez rezygnację z charakterystycznego, czarnego grilla z podwójnymi lampami.

BMW E36, ceny i wersje, którymi warto się zainteresować


Ile trzeba zapłacić ze sensowne E36? To zależy od wielu czynników, dlatego zerknijmy na portal ogłoszeniowy olx. Z miejsca wykreślamy auta uszkodzone, oraz z kierownicą z prawej strony. Najtańszy sprawny egzemplarz wystawiony jest za kwotę 1650 zł. To jednak niezbyt atrakcyjna pod kątem youngtimera wersja nadwozia compact napędzana rachitycznym 90-konnym dieslem TDS. 

Natomiast najdroższe BMW E36 zostało wystawione za niebagatelną kwotę 25000 zł. W tym wypadku mamy do czynienia ze znacznie ciekawszym nadwoziem coupe i sześciocylindrowym silnikiem 2.8. Sprzedawca deklaruje, że auto jest zachowanie w stanie oryginalnym i nie było w żaden sposób modyfikowane. Trudno jednak stwierdzić na ile to realna cena, bo kilka doinwestowanych egzemplarzy znajduje się także w kwocie ok. 15 tys. zł. To zweryfikować mogłyby jedynie porządne oględziny.

Ile więc trzeba zapłacić za BMW E36? Wiele zależy od wersji, ale jeśli chcemy auto, które będzie youngtimerem i nie doprowadzi nas do finansowej ruiny (choć to akurat potrafi zrobić to każdy starszy samochód), trzeba przygotować więcej niż 10 tys. zł. Oczywiście znajdziemy i tańsze egzemplarze, wszystko jest kwestią szczęścia i dokładnych oględzin, o czym wie każdy, kto szukał kiedyś własnego klasyka. Dlatego należy przygotować się na długie i żmudne poszukiwana, choćby ze względu na trudną przeszłość wielu "trójek".

Jakimi wersjami warto się zainteresować? Raczej można sobie odpuścić wersję Compact, która nigdy nie była zbyt poważana. Sedan i Touring nie są już tak złymi inwestycjami, ponadto mogą być nieco tańsze, choć tu o cenie może zaważyć wersja silnika bądź wyposażenie. Jednak najbardziej poszukiwane będą wersje coupe i cabrio. Zresztą kabriolet już teraz jest najdroższą wersją nadwoziową BMW E36. Oczywiście nie wymieniam wersji M3, bo ta dawno osiągnęła cenowy kosmos.

bmw-e36-nadwozia

W tych nadwoziach E36 będzie najwięcej warte. (fot. materiały prasowe)

Wiele będzie zależeć także od wersji wyposażeniowej, którą klienci mogli niemal dowolnie konfigurować kupując BMW E36 w salonie. Cenę na pewno podbije seryjny M-Pakiet, czy skórzane fotele kubełkowe. Równie istotny jest silnik, najtańsze będą 4-cylindrowe 1.6 i 1.8, a także turbo diesle 1.7; 2.5. Jeśli szukamy klasyka, który może rosnąc w cene, takowe powinniśmy sobie odpuścić (chyba, że 1.8 IS). Więcej warte będą egzemplarze z silnikami sześciocylindrowymi, od najsłabszych 2.0, po najmocniejsze 2.8. 

bmw-e36-silnik

Silnik wersji 323i. Z takim motorem pod maską, możemy mówić o wartościowym klasyku (fot. materiały prasowe)

Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl

zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zdrogi.pl

Źródło: zdrogi.pl





Podobne artykuły

BMW serii 3 w wersji e46 – jedna z najbardziej docenianych generacji

Katalog pojazdów

BMW serii 3 w wersji e46 - jedna z najbardziej docenianych generacji

Czytaj więcej >
Opel Vectra C – ostatnia wersja modelowa

Katalog pojazdów

Opel Vectra C - ostatnia wersja modelowa

Czytaj więcej >
Toyota Corolla – ikona japońskiej motoryzacji

Katalog pojazdów

Toyota Corolla - ikona japońskiej motoryzacji

Czytaj więcej >
Toyota Auris – niepotrzebny następca Corolli

Katalog pojazdów

Toyota Auris - niepotrzebny następca Corolli

Czytaj więcej >
Toyota Avensis - niezawodne i funkcjonalne auto dla klasy średniej

Katalog pojazdów

Toyota Avensis - niezawodne i funkcjonalne auto dla klasy średniej

Czytaj więcej >
Audi A3 – dynamiczna i charakterna

Katalog pojazdów

Audi A3 - dynamiczny i charakterny kompakt

Czytaj więcej >