LPG strefa czystego transportu
Źródło: Wikimedia Commons Jorge Láscar CC2.0

Masz auto z LPG? Nie wjedziesz do centrum miasta, rząd zmienił zdanie

Konrad KarpiukKonrad Karpiuk
31 Stycznia 2021

LPG miało być uwzględnione w ustawie o elektromobilności jako "czyste" paliwo. Oznaczałoby to, że samochody zasilane autogazem mogłyby wjechać do Stref Czystego Transportu. Rząd jednak zmienił zdanie i zabroni im wjazdu do centrów miast.

LPG już nie dostanie przywilejów. Rząd zmienił zdanie

LPG ostatecznie nie będzie zaliczane do "czystych" paliw w świetle prawa. Pierwotny projekt zakładał, że pojazdy zasilane autogazem wjadą do Stref Czystego Transportu. Zapis został usunięty na samym początku procesu legislacyjnego.

Portal gazeo.pl, który przekazał te informacje, wystosował list do premiera Mateusza Morawieckiego. Argumentowano, że LPG to paliwo alternatywne, które przyczynia się do obniżenia emisji. Jednocześnie zaznaczono, że zapis był zbyt ogólny i przydałoby się go uzupełnić o dodatkowe kryteria (wiek auta, czy norma emisji spalin). Na razie premier się do tego nie odniósł.

LPG nie wszystkim się podoba. Są przeciwnicy

Brytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachBrytyjczycy nie chcą aut poleasingowych, tysiące niszczeją na torachCzytaj dalej

Instagram zdrogi.pl

Stanowczy sprzeciw w sprawie aut z LPG w Strefach Czystego Transportu zgłosił Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Ich zdaniem samochód z autogazem spełniający normę Euro 4 bądź 5 nie będzie tak "czysty" jak zasilany czystą benzyną, bądź olejem napędowym.

Przeciwnicy LPG zaznaczają także, że większość aut w Polsce ma dokładaną instalację gazową zamiast fabrycznej. Co za tym idzie, nie wiadomo, jaki jest rzeczywisty poziom emisji.

Polskie Stowarzyszenie paliw Alternatywnych również zgłasza swój sprzeciw. Aktywiści twierdzą, że pozwolenie wjazdu do centrów miast autom z LPG sprawi, że Strefy Czystego Transportu będą "czyste" tylko z nazwy.

Strefy Czystego Transportu mogą sprawić, że ulice miast będą niemal zupełnie puste

Co ciekawe, prawo do wprowadzenia Stref Czystego Transportu samorządy miały już wcześniej. Rząd chce jednak wymusić ich wprowadzenie we wszystkich miastach do 100 tys. mieszkańców (listę miast publikowaliśmy tutaj).

Ponadto NIK skontrolował już plany rządu na rozwój elektromobilności. Okazało się, że w wielu miejscach w Polsce zakaz wjazdu do centrum będzie zbyt uciążliwy dla mieszkańców.

Jak podało NIK, na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu zdecydował się jedynie Kraków. W ten sposób planowano poradzić sobie ze smogiem, który był poważnym problemem dawnej stolicy.

Wystarczyły jednak trzy miesiące działania strefy, aby nieco rozluźniono przepisy. Ostatecznie z niej zrezygnowano, na co wpłynęły wnioski mieszkańców oraz przedsiębiorcy, którzy mieli w okolicy swoje firmy.

Pozostałe miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, które skontrolował NIK nie zdecydowały się na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Powodem był niski odsetek samochodów elektrycznych w ruchu.

Źródło: Moto.rp

Instagram zdrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zDrogi.pl

Andrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoAndrzej Duda wracał z nart, a kierowcy stali w korku. Prezydent w ogniu krytyki - WideoCzytaj dalej

Następny artykuł