ZDrogi.pl > Aktualności > Już od 1 lipca większość aut w UE będzie musi mieć system AVAS
Konrad Karpiuk
Konrad Karpiuk 19.03.2022 14:58

Już od 1 lipca większość aut w UE będzie musi mieć system AVAS

system-avas-wiele-zmian
Unsplash.com Samuele Errico Piccarini

Unia Europejska w 2014 przyjęła rozporządzenie, które od 1 lipca 2021 roku nakłada nowy obowiązek na producentach. Teraz już wszystkie samochody elektryczne i hybrydowe sprzedawane na terenie UE, będą musiały być wyposażone w system AVAS. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych.

System AVAS ma być rozwiązaniem problemu wiążącym się z autami hybrydowymi i elektrycznymi. Fakt, że emitują one niski poziom hałasu, był wielką korzyścią dla kierowców, ale zagrożeniem dla pieszych. Zdaniem ekspertów UE od bezpieczeństwa ruchu drogowego, brak efektów dźwiękowych mógł usypiać czujność niechronionych uczestników ruchu.

System AVAS od 1 lipca będzie obowiązkowy w większości aut

AVAS to skrót od Acoustic Vechicle Alert System (akustyczny system ostrzegania o pojazdach). System emituje dźwięk gdy auto jedzie z niską prędkością ok. 20 km/h, a także w trakcie postoju i przy cofaniu. Dzięki temu na parkingach, czy woonerfach, piesi mają słyszeć wolno sunące auta i unikać potrąceń.

Oczywiście nie rozwiązuje to problemu samochodów, które poruszają się z wyższą prędkością, w tym przypadku odpowiedzialność spoczywa na samych uczestnikach ruchu (pieszych i kierowcach). Narzucenie systemu AVAS producentom nastąpiło na mocy rozporządzenia Parlementu Europejskiego i Rady UE Nr 540/2014.

System AVAS to jedynie wierzchołek góry lodowej, nowe regulacje już w drodze

Obowiązek posiadania systemu AVAS dotyczy wszystkich nowych samochodów sprzedawanych na terenie UE. Co za tym idzie, jeśli sami mamy samochód elektryczny, bądź hybrydowy bez AVAS, nie musimy się tym przejmować, bo przepisy dla nas niewiele zmieniają.

Warto przypomnieć, że w maju 2022 roku zostaną narzucone na producentów kolejne wymogi montażu systemów bezpieczeństwa. Wśród nich jest inteligentne dostosowanie prędkości do ograniczeń, system automatycznego awaryjnego hamowania, system monitorowania uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, oraz mechanizm wykrywania innych uczestników ruchu przed pojazdem (w tym pieszych i rowerzystów).

Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: [email protected]

zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Napisz na [email protected] lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl

Artykuły polecane przez redakcję zdrogi.pl

Źródło: motofakty.pl