Czy Polski Fiat 126p, zwany "Maluchem", rzeczywiście był polski? Wiele osób się myli
Czy "polski Fiat" 126p faktycznie był z Polski? Ile w poczciwym maluchu znajdowało się rodzimej myśli technicznej, a ile w nim Włocha? Odpowiedzi na te pytania mogą zaskoczyć osoby, które o polskiej motoryzacji wiedzą tyle, że "była"?
Zacznijmy od rzeczy oczywistych - "maluchem" zwykło się nazywać Fiata 126p. Przydomek przyjął się na tyle, że od 1997 roku była to już oficjalna nazwa modelu.
Nasz poczciwy maluch narodził się jako następca Fiata 500 i został zaprezentowany w 1972 roku w Turynie. Nie był to projektem stworzonym z myślą o polskim rynku. Nie był też owocem polskiej myśli inżynieryjnej.
Prawda jest taka, że w pierwszych egzemplarzach 126p polskości nie więcej niż domowym spaghetti. Oczywiście maluch był składany w polskich fabrykach, ale identyczne modele opuszczały też zakłady, m.in. w Austrii (produkowała je firma Steyr, która pod maską umieszczała silniki typu bokser . Dzięki temu austriacki maluch bił naszego na głowę pod względem dynamiki).
"Maluchy" były produkowane też w innych krajach. M.in. we Włoszech, czy Austrii
Gdyby "polskość" pojazdu oceniać pod kątem miejsca produkcji, to na naszych ulicach możemy spotkać mnóstwo „Polskich Fiatów 500” i „Polskich Opli Astra" . Maluch jest autem, które opanowało nasz kraj i długo było najpopularniejszym modelem. Niestety, ale nie był on jednak polskim produktem.
Prawda jest taka, że Polacy niewiele mieli wkładu w jego konstrukcję. Sytuacja zmieniła się dopiero w 1987 roku, gdy wprowadzono na rynek unowocześniony model - 126p BIS. Wtedy w maluszka tchnięta została solidna dawka polskiej myśli technicznej. Wprowadzono wiele zmian i rozwiązań, których autorami byli właśnie nasi inżynierowie.
BIS był wyjątkowym wariantem "malucha". Wyprodukowano zaledwie 190 tysięcy malchów chłodzonych cieczą i aż 3 318 674 standardowych Fiatów 126p. Zaledwie 1 na 17 aut jest BIS-em.
Z najważniejszych zmian, wymienić można tylną klapę, która w BIS-ie otwiera się wraz z szybą i skrywa... bagażnik. Dopiero pod nim znajdziemy silnik, który ułożony był na płasko pod podłogą. Nowy motor oferował 25 KM, które przegrzewały się pomimo wprowadzenia chłodzenia cieczą.
Fiat 126p BIS był produktem, na który nasz kraj miał właściwie wyłączność. Nie osiągnął on wielkiego sukcesu i niewielu z nas pamięta, że taka wersja jeździła po polskich drogach.
Czy zatem Fiat 126p był polski? Niespecjalnie ... ale BIS-owi obywatelstwa nie odmówimy!
Źródło: zDrogi.pl
Widziałeś coś nietypowego na drodze? Koniecznie napisz do nas na adres: redakcja@zdrogi.pl
zDrogi.pl - to portal poświęcony motoryzacji, temu, co dzieje się na polskich drogach i Wam - kierowcom. Dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Napisz na redakcja@zdrogi.pl lub daj nam znać na facebookowym profilu zDrogi.pl
Artykuły polecane przez redakcję zdrogi.pl
-
Młody kierowca uderzył w barierę. Jego pasażer dosłownie wystrzelił w powietrze - Wideo
-
Cysterna zmiażdżyła taksówkę na skrzyżowaniu. Auto wybuchło po uderzeniu w autobus -Wideo