Najbardziej przyjazne miasta kierowcom. Opublikowano ranking
Ranking miast przyjaznych kierowców sporządził serwis Oponeo.pl wraz z aplikacją Yanosik.pl. Za najkorzystniejsze dla zmotoryzowanych miasto uznano Lublin i Częstochowę. Na dole rankingu znalazła się Bydgoszcz i Toruń.
To już piąta edycja rankingu miast przyjaznym kierowcom Oponeo.pl i aplikacji Yanosik.pl. Zbadano 19 miast, które podzielone na kategorie powyżej 300 tys. mieszkańców i od 180 do 300 tys. mieszkańców. Liczba punktów zależała od not w ośmiu kategoriach: warunkach parkowania, liczby kolizji, cenie paliw, OC komunikacyjnego, prędkości jazdy, stacji ładowania pojazdów elektrycznych, kosztów wymian opon i dostępności carsharingu. Noty przyznawali wyznaczeni eksperci.
Kontynuacja artykułu pod materiałem wideo
Lublin znów zdominował ranking miast najprzyjaźniejszych kierowcom
W pierwszej kategorii Lublin zwycięża już po raz czwarty z rzędu. Jak podaje Wojciech Topolewski, dyrektor marketingu Oponeo, stolica Lubelszczyzny zebrała 44 punkty. Drugie miejsce ex aequo zajęły Kraków, Łódź i Gdańsk z dorobkiem 40 punktów. Podium zamknął Poznań z 36 punktami. Zaraz za nimi ulokowano Szczecin (35 pkt) i Wrocław (34 pkt). Przedostatnie miejsce zajęła Warszawa (32 pkt), a ostatnie Bydgoszcz (28 pkt).
Natomiast w przypadku mniejszych miast (od 180 do 300 tys.) najwyższy wynik, 49 punktów uzyskała Częstochowa. Jak zaznacza Topolewski, w 2019 zajmowała jeszcze siódmą pozycję, a w 2020 czwartą. Wygląda więc na to, że jasnogórskie miasto zrobiło ogromne postępy w ostatnich dwóch latach.
Drugą lokatę w konkurencji mniejszych miast zajęły Gliwice z 44 punktami, a podium zamknął Sosnowiec, który uzyskał 43 punkty. Kolejne miejsce były okupowane przez Radom (42 pkt), Kielce (40 pkt), Rzeszów (37 pkt), Białystok (35 pkt), Katowice (33 pkt) i Gdynię (32 pkt). Najbardziej odstawał Toruń, z ostatnim miejscem i jedynie 21 punktami.
Ranking miast przyjaznym kierowcom pod względem parkowania
Przy analizie parkowania, brano pod udział średnią cen opłat (na podstawie pierwszej, drugiej i trzeciej godziny postoju), rodzajów abonamentów, ulg i infrastruktury park 'n go. Najlepsze noty w kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców zajęły Szczecin i Łódź z notą 9.
Co ciekawe, najtańsze parkowanie jest w Bydgoszczy (średnio 2,54 zł), a najdroższe w Poznaniu (średnio 5,73 zł). Jednak największe miasto kujawsko-pomorskiego nie oferuje mieszkańcom i przedsiębiorcom ogólnodostępnego abonamenty. W Bydgoszczy brakuje również infrastruktury park 'n go, dlatego miasto dostało notę 8. Pod tym kątem przodowały Warszawa, Wrocław i Gdańsk.
W kategorii miast od 180 do 300 tys. najwyższą notę wynoszącą 10 dostało miasto Sosnowiec. Jako jedyne ze wszystkich analizowanych ośrodków miejskich nie miało w ogóle strefy płatnego parkowania.
Bezpieczeństwo na drogach poszczególnych miast
W kategorii bezpieczeństwa (zależnego od ilości kolizji w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców), w kategorii miast od 180 do 300 tys. mieszkańców zajął Radom z notą 10 punktów i współczynnikiem 5,9 kolizji. Drugie miejsce zajęła Częstochowa (współczynnik 6,7; nota 9), trzecie Kielce (współczynnik 7,3; nota 8). Najgorszej poradziły sobie Katowice ze współczynnikiem 15,8, za co eksperci przyznali notę 1.
Co ciekawe, Katowice miało wyższy współczynnik kolizji niż Warszawa, która zajęła ostatnie miejsce w rankingu miast powyżej 300 tys. z wynikiem 15,5 kolizji (2 punkty). Podium zajął Szczecin (współczynnik 9,2; nota 7), Gdańsk (współczynnik 8,7; nota 8) i Wrocław (współczynnik 7,3; nota 9).
Najszybciej jeździ się w Warszawie, najwolniej w Bydgoszczy
Z kolei eksperci z Yanosik.pl zajęli się analizą średnich prędkości, jakimi jeżdżą poszczególni kierowcy w godzinach 7-21 w dni robocze. Okazało się, że na najpłynniejszą jazdę mogą liczyć mieszkańcy Warszawy, Gdańsku, Lublinie, Katowicach i Toruniu. W tych miastach średnia prędkość wynosiła 34 km/h. Jak jednak zaznacza Julia Langa, dyrektor marketingu Yanosik.pl, nie wiadomo czy dobry wynik był efektem pandemii, czy rozwiązań infrastrukturalnych. To zapewne pokażę rankingi w kolejnych latach.
Najwolniej jeździli kierowcy z Bydgoszczy (23 km/h) i Kielc (25 km/h). Natomiast w obrębie całego miasta odnotowano najwyższą średnią prędkość w Gliwicach (54 km/h), Białymstoku, Częstochowie i Rzeszowie (47 km/h). Pełna wersja rankingu znajduje się tutaj.