Znaczenie kontrolki EPC. Co symbolizują kolory na desce rozdzielczej
Za co odpowiada kontrolka EPC. Jakie awarie może oznaczać
EPC to skrót od nazwy Electronic Power Control. EPC odpowiada za elektryczne komponenty pojazdu. W zależności od świecącego się koloru, kontrolka może wskazywać kłopot z rozmaitymi częściami jak np.: usterki czujników świateł stop, położenia wału, temperatury cieczy chłodzącej bądź też awarie przepustnicy, elektronicznego pedału gazu, układu sterowania silnika lub wtryskowego.
Jak widać potencjalnych usterek kryjących się za ikoną EPC jest mnóstwo i są one różnorodne. Niemal we wszystkich przypadkach wykrycie ewentualnego problemu jest możliwe wyłącznie za pomocą komputera diagnostycznego, a jedyne co możemy zrobić samodzielnie to skontrolować działanie świateł stop. Sama kontrolka EPC jest często mylona lub traktowana tak samo jak ikona „Check Engine”, która przybiera formę kontur silnika. Wbrew powszechnej opinii moduł nie informuje też o defekcie systemu stabilizacji toru jazdy czy podobnie działającego (ESC, ESP, itp.).
Kolory kontrolek
Zapalające się ikony na tablicy rozdzielczej nie muszą sygnalizować wyłącznie kłopotów. Oczywiście stan danego podzespołu sygnalizuje odpowiedni kolor. Na pulpicie spotkamy się z czterema barwami, a każda z nich ma poszczególny charakter:
Informująca: barwa zielona/niebieska
Taki kolor jest najbardziej pożądany i oznaczają sprawny stan naszego pojazdu. Kolor zielony lub niebieski posiada również funkcję informacyjną i wskazuje aktywne działanie danego komponentu, głównie świateł. Tym kolorem często oznaczane są włączone światła: mijania (krótkie), drogowe (długie), pozycyjne, przeciwmgielne przednie. Ponadto kontrolka zielona/niebieska komunikuje nas o aktywnym systemie poduszek powietrznych, wspomagania parkowania, kierunkowskazie, asystencie pokonywania wzniesień czy tempomacie.
Informująco – ostrzegawcza: barwa żółta
Taka kolorystyka może świadczyć o zbliżającej się awarii danej części, na którą szczególnie warto zwrócić uwagę, aczkolwiek nie w każdym przypadku oznacza to problem. Barwa żółta może również nas informować np.: o włączonym ogrzewaniu tylnej szyby lub małej ilości paliwa w baku. Mówimy zatem o sytuacjach gdzie możemy poradzić sobie sami, lecz nie zawsze jest tak kolorowo. Kolor żółty wskazuje m.in.: awarię systemu stabilizacji toru jazdy ESP, sytemu wtrysku, skrzyni biegów, świec żarowych silnika, świateł zewnętrznych. Dodatkowo barwa żółta sygnalizuje również o: niskim poziomie ciśnienia w oponach, wyłączonej poduszce po stronie pasażera, źle zamkniętym wlewie paliwa, oblodzonej nawierzchni drogi czy włączonym nawiewie na przednią szybę.
Często zdarza się, że żółta kontrolka po chwili zgaśnie sama. W poważniejszych sytuacjach samochód może przejść w tryb awaryjny, a co za tym idzie pojazd starci część mocy.