ZDrogi.pl > Aktualności > Zmiana koloru auta przy wykorzystaniu folii
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Zmiana koloru auta przy wykorzystaniu folii

Lotus
Foter.com

Jak wygląda proces zmiany koloru za pomocą folii

Przed nałożeniem arkuszy folii, karoseria musi być odpowiednio przygotowana przeznaczonymi do tego celu detergentami. Dopiero po tym procederze można przystąpić do działania. Aby folia została nałożona nie jest konieczny demontaż poszczególnych części jak: drzwi, lampy czy lusterka, aczkolwiek taki wybór pozwoli na łatwiejsze i lepsze dopasowanie folii, co w konsekwencji przełoży się na bardziej efektowny rezultat całego zabiegu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że dobór tej opcji wpłynie na wzrost ostatecznej wyceny.

Po wstępnych czynnościach nadchodzi czas na nałożenie folii, która ma nieznaczną grubość sięgającą od 50 do 100 mikronów i charakteryzuje się mocnym klejem, co utrudnia montaż, lecz z drugiej strony stanowi większą jakość. Przy tej metodzie zmiany koloru auta, folia nakładana jest w taki sposób aby na karoserii nie znajdowały się ślady łączenia i w całości była jednolita. Dużą rolę w całym procesie odgrywają również warunki termiczne.

Temperatura jest uzależniona od zaleceń producenta folii, a po zakończeniu czynności samochód musi zostać odpowiednio wygrzany.

Fachowcy dają do wyboru rodzaj folii, która pokryje nadwozie naszego auta. Folia tymczasowa jest tańszą, aczkolwiek krótkotrwałym rozwiązaniem, a ich trwałość nie przekracza 3 lat. Oczywiście firmy oferują też folie, które są objęte zdecydowanie dłuższą (nawet 10-letnią) gwarancją dzięki czemu nie musimy się obawiać, że zacznie odpadać lub łuszczyć się.

Zalety i wady oklejania auta folią

Niewątpliwie pozytywnym aspektem jest niższa cena niż w przypadku zmiany koloru auta za pomocą lakierowania. Dobrze nałożona folia nie naraża lakieru na uszkodzenia i po jej zdjęciu kolor karoserii wygląda tak samo jak przedtem, więc jeśli wzór nie spełni oczekiwań, to łatwo można wrócić bez konsekwencji do pierwotnego designu. Ponadto folia pełni też funkcję ochronną dla lakieru.

Wszystko dzięki właściwościom stosowanych folii, które w swej gamie dysponują nawet bezbarwną wersją. Nadwozie jest chronione też przed działaniem promieniowania UV czy drobnymi zarysowaniami. Metoda oklejania ma szereg dobrych stron, lecz nie oznacza to, że jest pozbawiona wad. Podstawowym minusem jest trwałość w porównaniu z lakierowaniem.

Po jakimś czasie folia ulega też blaknięciu przez co cały efekt nie prezentuje się już tak okazale. Dlatego należy odpowiednio pielęgnować karoserię aby folia przetrwała jak najdłużej.

Koszt tej metody i co mówią na ten temat przepisy

Na ostateczną cenę wpływa dużo aspektów począwszy od wielkości samochodu, rodzaju folii czy wybranego wzoru. Trzeba liczyć się z wydatkiem minimum 4500 zł, a często należy doliczyć dodatkowe czynności, które są niezbędne przed dokonaniem modyfikacji np.: oczyszczenie zaschniętych na lakierze smoły i asfaltu, usunięcie rdzy bądź wprowadzenie poprawek lakierniczych.

Przy uwzględnianiu plusów oklejania nie uwzględniliśmy dodatkowego atutu. W przeciwieństwie do lakierowania, przy tym wariancie tuningu nie musimy zgłaszać zmiany koloru w wydziale komunikacji. Powodem jest to, że taki zabieg nie ma w ujęciu przepisów charakteru trwałego. Warto jednak taki proceder zgłosić ubezpieczycielowi aby nie ryzykować potencjalnymi komplikacjami w przypadku zdarzenia drogowego.

Zmiana koloru auta za pomocą folii jest wartą do rozważenia alternatywą. Koszt całego przedsięwzięcia, bezproblemowy powrót do pierwotnej kolorystyki czy dodatkowa ochrona dla lakieru to tylko kilka plusów wykorzystania tej metody. Efekt może nie jest tak długotrwały jak w przypadku wyboru normalnego lakierowania, aczkolwiek jeśli nie zależy nam na stałym rezultacie to tym bardziej radzimy zdecydować się na tę opcję.

Powiązane