Zgubione kluczyki do samochodu - jak je dorobić?
Kluczyki zatrzaśnięte w samochodzie – pół kłopotu
Być może nie jest to klasyczny przykład, jak ludzie gubią kluczyki, jednak możesz potrzebować wiedzy, jak dorobić kluczyk do samochodu. Opcje są dwie: albo zatrzasnąłeś kluczyki, które były jedynym egzemplarzem, do którego masz dostęp, albo masz drugie, bez problemu otworzysz auto i odzyskasz pierwszy komplet, nie potrzebując niczyjej pomocy.
Jednak nie zawsze mamy dostęp do drugich kluczy, czasami są w domu, a ten jest zamknięty na klucz, który został w aucie. Zatrzaśniętym aucie, przypomnijmy. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest szukanie pomocy. I od razu ostrzegamy: nie ma w ogóle możliwości, byś sam dostał się do wewnątrz. Nie próbuj, bo możesz jedynie sprawić, że zamek będzie do wymiany.
Złym pomysłem jest także wybijanie szyby. Koszt wstawienia nowej jest często sporo wyższy od tego, jaki generuje wezwanie na miejsce ślusarza. Specjalista powinien poradzić sobie z zamkami, choć na pewno nie będzie to trwało krótko. Problemem we współczesnych konstrukcjach jest immobilizer.
Zgubiony komplet kluczy – dorabiać w ASO czy u specjalisty?
Załóżmy jednak, że nie zatrzasnąłeś kluczyków, tylko się zgubiły. W takim wypadku, gdy masz drugie, często zaczynasz z nich korzystać, ale jeden komplet to mało. Zaczynasz kombinować, jak dorobić kluczyk do samochodu. Możliwości masz dwie. Pierwsza to wizyta w Autoryzowanym Serwisie Samochodowym, czyli w ASO. W nim dorobisz kluczyk zgodny z oryginałem, całkowicie nie do odróżnienia od tego, którym dysponowałeś.
Wydaje się więc, że to najlepsza opcja? Nie zawsze. Największym minusem jest może nawet nie koszt, choć ten przewyższy specjalistów kilkukrotnie, ale czas oczekiwania. Może się zdarzyć, że na sprawne auto z nowym kompletem kluczy poczekasz do kilku tygodni. Dodatkowo będziesz musiał załatwić różne formalności, na przykład przedstawić dowód zakupu samochodu.
Masz wybór, możesz wybrać specjalistę zajmującego się dorabianiem kluczy. Jeśli dysponujesz zapasowym kompletem, to dorobienie nowego przez ślusarza nie będzie wielkim problemem. Cena będzie zależna od modeli auta, ale nie powinna zrujnować budżetu. Kluczem jednak jest immobilizer. Trzeba go będzie na nowo zaprogramować. Jeśli masz drugi komplet, to nie będzie to wielkim problemem – kod zostanie sczytany z chipa.
Co robić, gdy nie masz żadnego kluczyka do samochodu?
Ale są także takie sytuacje, gdy zatrzaśnięty kluczyk wewnątrz auta albo ten zgubiony były jedynymi, którymi dysponowałeś. Co w takiej sytuacji? Ta nieco się komplikuje. Jak dorobić kluczyk do samochodu, gdy nie ma od czego? Ślusarz powinien poradzić sobie z takim zadaniem.
Zacznie od pobrania miary z wymontowanej z samochodu wkładki, przez co będzie mógł dorobić do niej dokładny klucz. Jednak nie każdy warsztat ma możliwości, by takie usługi oferować, więc tu poszukiwania mogą potrwać. Dodatkowym problemem znów jest immobilizer i często bez wizyty w ASO się nie obędzie.
Wszystko dlatego, że kluczyk musi być dokładnie zaprogramowany pod egzemplarz samochodu. Odtworzenie całej elektroniki kosztuje bardzo dużo, więc warto przygotować się na to, że kwota będzie czterocyfrowa. Trzeba znów udowodnić, że samochód należy do kierowcy i czekać na wgranie nowego kodu kluczyka i immobilizera. Będzie bezpiecznie i drogo.
Jakie są ceny dorobienia kluczyka do samochodu?
Czas na dokładniejsze ceny, choć rozpiętość w tym przypadku jest naprawdę duża. Jak dorobić kluczyk do samochodu tanio i szybko? Mieć drugi egzemplarz w pogotowiu. Za taką usługę, wraz z immobilizerem, który dziś posiadają niemalże wszystkie auta, zapłacisz od 100 do 150 złotych, gdy kod jest stały, i powyżej 200 złotych, gdy jest zmienny.
W przypadku wizyty w ASO ceny będą dość podobne, jeśli chodzi o zwykłe dorobienie kluczyka. W takim wypadku powinieneś zapłacić mniej niż 200 złotych. Możesz także zdecydować się na zmianę kodu, by czuć się bezpieczniej – w końcu zgubiłeś klucz, czyli nie wiesz, gdzie się aktualnie znajduje. Za taką przyjemność można zapłacić od 100 do 400 złotych, w zależności od modelu.
Co ciekawe za otwarcie auta bez kluczyka w serwisie zapłaci się powyżej 200 złotych, a więc więcej niż zwykle za taką pracę weźmie fachowiec. U specjalisty można za to wykonać dorobienie klucza w pełnym zakresie w samochodach starszych niż połowa lat 90. Wówczas cena może sięgnąć jednak nawet do 1200 złotych, choć może się też zamknąć w kilu setkach.