Zawór EGR - po co jest i czy jego obecność jest konieczna ?
Po co w silniku zawór EGR
Zawór recyrkulacji spalin znany pod skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation) reguluje ilość spalin, które wracają do kolektora dolotowego, skąd ponownie zasysane są przez silnik. Umieszczony w kolektorze wydechowym zawór ma na celu obniżenie temperatury, a co za tym idzie spowolnienie procesu spalania, a także zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx).
Pionierami systemu stosowanego zarówno w silnikach benzynowych jak i wysokoprężnych byli Amerykanie, których samochody były napędzane dużymi jednostkami napędowymi o pojemności powyżej 4 litrów co powodowało jeszcze większą emisję spalin. Reasumując zawór EGR ma za zadanie redukować ilość zanieczyszczeń i szkodliwych substancji emitowanych przez samochody.
EGR i jego wpływ na pracę silnika
Niestety proces działania zaworu EGR nie jest obojętny dla pracy naszego silnika co skutkuje obniżeniem mocy jednostki napędowej lecz warto podkreślić, że niższe parametry nie dotyczą wartości maksymalnej bowiem przy pełnym obciążeniu zawór pozostaje zamknięty. Niestety w dłuższej perspektywie praca EGR ma pośrednio wpływ na moc silnika, gdyż dłuższe użytkowanie powoduje zanieczyszczenie kolektora dolotowego nagarem, a w konsekwencji zmniejsza to przekrój jego kanałów.
Dlaczego EGR się psuje ? Objawy usterki
Najczęstszym powodem awarii zaworu EGR jest jego zanieczyszczenie, choć w nowszych specyfikacjach usterka może dotyczyć układów sterujących jego pracą. Nagromadzenie się sadzy oraz cząstek stałych powoduje w rezultacie zapchanie zaworu. Uszkodzony system recyrkulacji spalin wywołany jest także nieszczelnymi przewodami doprowadzających spaliny do komory spalania silnika.
Symptomem takiej awarii jest nierówna praca jednostki napędowej czy nadmierne dymienie z układu wydechowego. Innymi objawami świadczącymi o defekcie EGR jest nadmierne spalanie paliwa oraz ogólne pogorszenie parametrów samochodu. Wystąpić może również falowanie obrotów silnika. Gdy dojdzie do usterki to zawór EGR pozostaje najczęściej w pozycji otwartej.
Zaślepienie zaworu EGR
W związku z tym, że EGR potrafi być awaryjnym i uciążliwym elementem wielu kierowców decyduje się na zaślepienie zaworu. Polega on na unieruchomieniu i pozostawieniu w pozycji zamkniętej EGR. Koszt takiego zabiegu może być niewielki i wynosi czasem 200 zł, zaś w niektórych przypadkach może sięgać nawet 1000 zł. Zaślepienie zaworu jednak nie zawsze przynosi wymierne korzyści. Szczególnie jeśli mamy posiadamy nowszy samochód, który jest wyposażony w wiele elektronicznych czujników.
Zamknięcie zaworu może generować szereg błędnych odczytów co w konsekwencji może zmusić jednostkę sterującą do wprowadzenia auta w tryb awaryjny. Zamiast poprawy osiągów czekać nas będzie ich obniżenie choć nie musi być to regułą. Fachowe zaślepienie wykonane w rekomendowanym warsztacie faktycznie spowoduje lepsze odczucia z jazdy, aczkolwiek ze szkodą dla środowiska.