ZDrogi.pl > Aktualności > Zawór EGR. Konieczny element dbający o nasze środowisko czy zbędny bubel
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Zawór EGR. Konieczny element dbający o nasze środowisko czy zbędny bubel

Zawór EGR
Foter.com

Co to jest EGR

Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest systemem recyrkulacji spalin co oznacza, że część spalin trafia do układu dolotowego silnika. Tym sposobem obniżona zostaje zawartość tlenu dostarczonego do komory spalania. Nadrzędnym celem jest niższa emisja szkodliwych substancji w spalinach wylatujących przez rurę wydechową do atmosfery.

Do czego służy i jak działa zawór EGR

Jak zostało wspomniane główną właściwością EGR jest dostarczanie obniżonej wartości tlenu w powietrzu, która trafia do komory spalania. Wraz z tym procederem temperatura oraz emisja tlenków azotu (NOx) jest obniżona zaś proces spalania zostaje spowolniony.

Układ wydechowy i dolotowy w silnikach z zawartym EGR połączony jest wąskim przewodem umożliwiającym swobodny przepływ niewielkiej ilości spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR jest decydującym fragmentem wpływającym na to czy spaliny mają trafić do dolotu, kiedy ma to nastąpić i jak długo trwać. O otwarciu EGR stanowi sterownik pracy silnika. Element pozostaje zamknięty na niskich obrotach i nie osiągnie odpowiedniej temperatury w czasie gdy jednostka napędowa jest w pełni obciążona. Powszechnie spaliny trafiają głównie przy średnim zakresie obrotów.

Wady korzystania z EGR

Największym minusem stosowania EGR jest obniżenie mocy silnika, aczkolwiek nie uwzględniamy mocy maksymalnej, ponieważ zawór pozostaje zamknięty przy pełnym obciążeniu. Mitem jest, że pozbycie się tego podzespołu zwiększa możliwości naszej jednostki. Odczucia płynące z jazdy mogą faktycznie być lepsze, jednak jest to wywołane jazdą na średnim obciążeniu, kiedy EGR rzeczywiście funkcjonuje.

Co powoduje usterkę EGR

Głównym czynnikiem awarii jest zanieczyszczenie zaworu, natomiast przy współczesnych specyfikacjach często dochodzi do uszkodzenia układów sterujących jego pracą. Zanieczyszczenie wpływa na gorszą pracę elementów sterujących, co przekłada się na ich przeciążenie i ostateczną awarię.

W zaworze odkłada się nagar, który twardnieje wraz ze wzrostem temperatury co utrudnia usunięcie go. Możemy również natknąć się na wypalony materiał wewnątrz zaworu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest agresywne działanie spalin na elementy zaworu EGR. Objawami świadczącymi o niesprawnym zaworem jest nierówna praca silnika, problemy z uzyskaniem większej mocy czy zaświecenie się kontrolki check engine. Posiadaczy diesla o kłopotach może zaś informować czarna barwa dymu wydobywająca się rur.