Wypadanie zapłonu - czym jest, jak się objawia, jak sobie z nim poradzić?
Dlaczego w ogóle mówimy o zapłonie silnika?
Zanim o wypadaniu zapłonu, trzeba sobie uzmysłowić, dlaczego w ogóle może do niego dochodzić. Konstrukcja silnika benzynowego polega na wymieszaniu mieszanki paliwowo-powietrznej i jej podpaleniu, co ma na celu wypalenie benzyny i produkcję energii. Oczywiście mechanizmy działania mogą być różne, zależnie od rodzaju silnika, ale generalny cel jest jeden.
Mamy dwa podstawowe typy silników benzynowych – z wtryskiem bezpośrednim i pośrednim. W tych pierwszych powietrze najczęściej jest kompresowane przez turbosprężarkę i dostaje się do cylindrów, gdzie jest tłoczone przez tłok i w tym momencie dodaje się paliwo. Gdy ten proces się zakończy, powstaje iskra i dochodzi do zapłonu.
Podobnie, ale nie tak samo, wygląda to w silniku z wtryskiem pośrednim. Tutaj paliwo jest wpuszczane do kolektora dolotowego, powstaje mieszanka z powietrzem i dopiero taka jest tłoczona przez tłok w cylindrze. Dzięki świecy powstaje iskra i w taki sposób może dojść do zapłonu. W jednym i drugim przypadku celem jest wywołanie reakcji i wypalenie paliwa.
Przyczyny wypadania zapłonu
Czym właściwie jest wypadanie zapłonu? To sytuacja, w której z jakichś przyczyn, najczęściej mechanicznych, dochodzi do przeskoczenia iskry na elektrodach świecy zapłonowej. Ale to, dlaczego tak się dzieje, może mieć bardzo różne powody i zwiastować różne problemy (i wydatki). Najpopularniejsze awarie z tym związane to:
wytarte styki elektryczne kopułki aparatu zapłonowego,
zużyty palec rozdzielacza, problem ze stykami elektrycznymi,
problem z pojedynczymi cewkami lub zespołem cewek zapłonowych, najczęściej w wyniku ich nadmiernej eksploatacji,
zużyte przewody wysokiego napięcia lub użycie najtańszym modeli, którym szybko przepala się rdzeń. Także mechaniczne uszkodzenie izolacji elektrycznej.
Zepsute świece zapłonowe, które najczęściej wymienia się co 30 tys. lub 40 tys. km przebiegu. Także ich nieprawidłowy montaż, np. za słabe dokręcenie.
Zła praca oleju silnikowego, to znaczy zalewanie świec zapłonowych. Najczęściej dzieje się tak, gdy w silniku zepsute są pierścienie tłokowe.
Jakie są objawy i skutki problemów ze wskrzeszeniem iskry?
Jak zauważyć, że problemem jest wypadanie zapłonu? Zwykle zacznie się od tego, że na wolnych obrotach silnika zaczną pojawiać się charakterystyczne, sporadyczne szarpnięcia. Podobnie może dziać się w trakcie jazdy, co będzie oznaczało, że problem się pogłębia. Najpierw będą trudne do wykrycia, ale z czasem zacznie się to dziać coraz częściej i coraz mocniej.
Z czasem szarpanie uniemożliwi jazdę, spadnie moc jednostki napędowej, co wyczuwa się na pedale gazy. W tym momencie, już po pierwszych delikatnych szarpnięciach, na desce rozdzielczej powinna pojawić się wiele mówiąca kontrolka check engine. To znak, że coś dzieje się z układem napędowym, a jeśli do tego szarpnięcia zaczną się powtarzać, można dojść do jednego wniosku.
Mechanizm jest dość prosty. Nie ma iskry, a więc paliwo nie spala się w cylindrze i zostaje wypchnięte do układu wydechowego. Tam zwykle dochodzi do zapłonu i benzyna czy olej napędowy się spalają. Przez to może dojść do awarii reaktora katalitycznego lub paliwo może mieszać się z olejem silnikowym, osłabiając jego działanie. W efekcie może dojść do zacierania układu korbowego.
Czy da się to naprawić?
Samo wypadanie zapłonu nie jest jeszcze tak niebezpieczne, ale jego konsekwencje mogą być porażające, szczególnie portfel. Zarówno reaktor katalityczny, jak i elementy układu korbowego nie są tanie, przez co ich awarii należałoby unikać za wszelką cenę. Dlatego w pierwszej kolejności trzeba zdiagnozować, dlaczego kontrolka się zaświeciła i przystąpić do wymiany uszkodzonych elementów. W zależności od tego, co jest winowajcą, taka będzie naprawa. W większości przypadków nie będzie bardzo kosztowna.