Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Czym się sugerować przy wyborze oleju
Systematyczna wymiana oleju jest bardzo ważna. Według producentów do wymiany powinno dojść po przejechaniu 60-100 tys. km od momentu produkcji pojazdu, a następnie należy kontrolować olej co 30 tys. km. Nie warto również oszczędzać i korzystać z nierekomendowanych zamienników, ponieważ tańsze rodzaje oleju szybciej starzeją się i po przejechaniu zaledwie 5 tys. km tracą do nawet 35% własności (gorsza lepkość).
Lepsze oleje syntetyczne typu ATF wyróżniają się m.in.: stabilnością w różnych temperaturach, zapewnia odpowiednie działanie przekładni, poprawiają komfort przełożeń, a także zwiększają odporność na ścieranie współpracujących ze sobą elementów dlatego zaleca się stosowanie produktów wyłącznie z takimi właściwościami. Odpowiedni dobór oleju może wydłużyć działanie automatycznej przekładni, a ponadto powinniśmy się zapoznać z wytycznymi producenta.
Co to jest ATF
ATF (Automatic Transmission Fluid) to inaczej olej przeznaczony do automatycznych skrzyń biegów. Zazwyczaj zabarwiony jest na kolor zielony bądź czerwony co pomaga odróżnienie go od oleju silnikowego. Wybór oleju jest uzależniony od rodzaju automatycznej przekładni w naszym samochodzie. Wyróżniamy typ: AT (czyli tradycyjny automat), AMT i DCT (sekwencyjna skrzynia biegów) oraz CVT (bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów o ciągłej zmianie przełożenia). Każda z wymienionych przekładni posiada inną charakterystykę i wymaga optymalnego oleju. Dlatego jak już zostało wspomniane warto zapoznać się ze wskazaniami producenta.
Jak samodzielnie wymienić olej silnikowy
Serwisowe ceny usług odstraszają niektórych kierowców co sprawia, że część z nich decyduje się na wymianę oleju samodzielnie. O ile w manualnym rodzaju skrzyni biegów zabieg ten nie jest trudny, o tyle w przypadku automatycznych przekładni procedura ta jest znacznie bardziej skomplikowana.
W pierwszej kolejności należy dobrać odpowiedni olej oraz filtry. Jest to bardzo ważna kwestia i nie warto na niej oszczędzać. Ekonomiczność jest chwilowa, a zaoszczędzone pieniądze zamienią się w spirale niekończących napraw, które znacznie przekroczą różnicę między odpowiednim olejem, a jego zamiennikiem.
Gdy już decydujemy się na wymianę w pojedynkę, to całą operację przeprowadzamy na płaskim podłożu przy wykorzystaniu kanału rewizyjnego. Ze względów bezpieczeństwa zabrania się z korzystania seryjnego podnośnika samochodowego lub tzw. „kobyłek”. Warto zaopatrzyć się w dużą misę, ponieważ w niektórych automatycznych skrzyniach biegów może się mieścić nawet 10 litrów oleju. W pierwszej kolejności spuszczamy płyn smarujący.
Doradzamy odczekać kilka minut, aby zużyty olej całkowicie wyleciał. Nie zapominamy o odkręceniu misy olejowej w celu wymiany uszczelki oraz filtra. Jest to obowiązkowa procedura przy każdej wymianie oleju. Następnie oczyszczamy powierzchnie styku miski olejowej oraz jej uszczelki, po czym zamieniamy ją na nową.
Później z należytą siłą dokręcamy śrubę mocującą misę i zakręcamy korek spustowy. Teraz pozostaje oczyścić gwint zarówno na korku jak i misce olejowej, zakładamy nową uszczelkę oraz dokręcamy go z wymaganą siłą.
Po wykonaniu tych czynności pozostaje wlanie odpowiedniej ilości płynu (obowiązkowo dedykowanego do ATF). Pamiętajmy o odpowiednim płynie smarującym, ponieważ od jego doboru będzie uzależniona żywotność przekładni.
Największy wpływ na żywotność automatycznej skrzyni biegów mamy my, kierowcy. Właściwy dobór oleju oraz jego cykliczna wymiana spowoduje, że wyświadczymy przysługę naszej skrzyni biegów, co przełoży się na dłuższe działanie komponentu. Mimo, że wymiany możemy dokonać samodzielnie, to sugerujemy raczej skorzystanie z usług Autoryzowanej Stacji Obsługi lub renomowanego warsztatu.
Przy tym zabiegu potrzebne są stosowne warunki oraz duże umiejętności, a jeżeli przestrzegamy powyższych zaleceń to wydatek za taką usługę nie będzie wielki.