ZDrogi.pl
Wybieramy najlepszy akumulator samochodowy

pixabay.com

Wybieramy najlepszy akumulator samochodowy

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Samochód potrzebuje nie tylko benzyny, ale także energii elektrycznej. Do jego uruchomienia wykorzystuje się rozrusznik zasilany akumulatorem. To sprawia, że samochodowa bateria jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia auta. Z tego powodu warto

W jaki sposób skontrolować stan akumulatora?

Zakłada się, że akumulator w samochodzie może pracować od 4 do 6 lat bez żadnych problemów. Po tym czasie mogą pojawić się drobne problemy, zauważalny spadek mocy lub kłopoty z ładowaniem. Zaczną nasilać się zimową porą i w efekcie przyjdzie pora na wymianę akumulatora na nowy. Tylko czy nie wystarczy go tylko podładować? Jak wybrać najlepszy akumulator?

Aby mieć pewność, że czas na wymianę, nie można kierować się tylko liczbą przepracowanych lat. Niektóre modele są odporniejsze, prawidłowo używane, mocniejsze i nawet po 10 latach będą w stanie zapewnić odpowiednią jakość pracy, o ile się je podładuje do wymaganej pojemności. Z tego właśnie powodu warto wiedzieć, jak sprawdzić stan naładowania baterii.

Najczęściej robi się to w wyspecjalizowanym serwisie. Jednak można zmierzyć odpowiednią wartość samodzielnie. Wystarczy wyjąć akumulator i go nieco rozkręcić. Trzeba odkręcić wszystkie korki w celach, a następnie za pomocą aerometru zmierzyć gęstość elektrolitu, który jest zgromadzony w poszczególnych celach akumulatora. To praca żmudna, ale niezwykle ważna.

Jak czytać oznaczenia na akumulatorach?

Jeśli już jednoznacznie stwierdzimy, że akumulator nie nadaje się do jazdy, to jak wybrać najlepszy? Przede wszystkim należy nauczyć się czytać etykiety i analizować to, co widnieje na oznaczeniach przygotowanych przez producentów. W pierwszym kroku, jeszcze przed podjęciem decyzji, należy sprawdzić parametry danej baterii, by mieć pewność, że pasuje do auta i do jego osiągów.

A co można wyczytać z obudowy? Producent zawsze wskazuje swoją markę, ale także dwa najważniejsze wskazania: pojemność całej baterii oraz prąd rozruchowy. Ta pierwsza jest podawana w amperogodzinach (skrót Ah), co w praktyce przekłada się na zdolność do komunikowania energii elektrycznej. Pojemność 50 Ah pozwoli na zasilenie obwodu o natężeniu 1 A przez 50 godzin itd.

Drugi parametr to prąd rozruchowy. Jest wyrażany w amperach i dostarcza danych o tym, jaką maksymalną ilość prądu jednorazowo można wygenerować w akumulatorze przy temperaturze -18oC. Najważniejsze zastosowanie tego parametru to oczywiście uruchomienie pojazdu, a co za tym idzie, rola takiego silnika jest o wiele większa w silnikach wysokoprężnych.

Rodzaje akumulatorów samochodowych

Skoro wiemy już, jakie są najważniejsze określenia znajdujące się na etykietach baterii samochodowych, czas, by się dowiedzieć, jakie są podstawowe rodzaje akumulatorów i czym się różnią. Do tego w końcu można przekonać się, jak wybrać najlepszy akumulator do odpowiedniego rodzaju samochodu.

Konwencjonalny obsługowy i bezobsługowy zwykły

Na początek pójdą dwa rodzaje, które są najczęściej wykorzystywane i najprostsze w konstrukcji. Nowa o obsługowym akumulatorze konwencjonalnym oraz o akumulatorze bezobsługowym zwykłym. Oba pojawiają się w autach do dziś, choć ten drugi wypiera obsługowe modele przede wszystkim w samochodach produkowanych po 2015 roku.

Tradycyjnym starszy akumulator kwasowo-ołowiowy jest wyposażony w łatwo dostępne i dobrze widoczne korki. Przez to do cel można łatwo i w miarę bezinwazyjnie dolać elektrolitu. To także zadanie dla kierowcy, a więc kontrolować poziom płynu i w razie potrzeby dolać właściwą ilość. Najczęściej ten rodzaj baterii spotkamy w autach sprzed 2010 roku.

Im więcej było potrzeba prądu z akumulatora, tym mniej sprawdzi się model obsługowy. Jak wybrać najlepszy akumulator bezobsługowy? To tzw., akumulator zwykły, które go cena to niewiele poniżej 300 złotych. W tym przypadku nie trzeba pamiętać o okresowym dolewaniu elektrolitu Technologia wapniowo-srebrowa pozwala na redukcję parowania.

Typ EFB

Drugi z typów omawianych tu akumulatorów, to bateria EFB. Jest to skrót i pochodzi od angielskich słów Enhanced Flooded Battery. Jego cena jest już znacznie wyższa, bo oscyluje między 450 a 500 złotych. Jednak trzeba powiedzieć, że jest to dość odporne urządzenie, nowoczesne, które jest wykorzystywane w wielu nowoczesnych konstrukcjach.

Jego budowa opiera się na odporności na tzw. pracę cykliczną, a więc taką, która wymaga częstych rozruchów przy systemie start-stop i wielu innych. System ten najlepiej sprawdza się w nowszych modelach, które są przystosowane do nowoczesnych standardów i zostały wyprodukowane już po 2012 roku.

Typ AGM

AGM jest nieco innym rodzajem nowoczesnego akumulatora, którego cena sięga 600 złotych. To skrót pochodzący od angielskich słów Absorbent Glass Matt i jest polecany do układów wyposażonych w system start-stop. Jego elektrolit jest wchłaniany za pomocą separatorów z włókna szklanego, co sprawia, że jest jeszcze trwalszy przeciw konsekwencjom pracy cyklicznej.

Tego rodzaju bateria świetnie sprawdza się w większości modeli samochodów, a przede wszystkim w tych, które mają wbudowany system odzyskiwania energii podczas hamowania, bo może przyjąć dużą dawkę w krótkim czasie. Głównie spotyka się go w hybrydach. To jednak niejedyny model na rynku, a więc wielu z nas wciąż nie wie, jak wybrać najlepszy akumulator do swojego auta.

Hermetyczny, żelowy, spiralny i typu Deep Cycle

I na koniec dwa odmienne rodzaje, które weszły na rynek i mogą sporo namieszać. Pierwszy to akumulator żelowy, spiralny i hermetyczny. Kwoty zaczynają się od 700 złotych, a kończą nawet na 1200 złotych za sztukę. Jest to więc rodzaj drogi, ale w pełni bezobsługowy, przystosowany do zadań specjalnych, najczęściej w autach wyczynowych – sportowych i terenowych. Ma większą odporność na wstrząsy i może pracować w każdej pozycji.

Z kolei kosztujący do 900 złotych akumulator Deep Cycle to ciekawa alternatywa w odpowiedzi na pytanie: jak wybrać najlepszy akumulator? Kosztuje podobnie, zawsze zamyka się w 1000 złotych, a pozwala na długotrwałe gromadzenie energii elektrycznej. To świetne rozwiązanie w autach użytkowanych rzadko, np. w modelach zabytkowych czy w kamperach.

Im bardziej pojemnie, tym lepiej?

Warto pamiętać, że przy zakupie baterii i podejmowaniu decyzji, jak wybrać najlepszy akumulator, nie można kierować się tylko wskazaniami pojemnościowymi. Liczą się nie tylko wskazania z etykiety, ale także to, jaki rodzaj do danego modelu preferuje producent oraz to, czy dany akumulator ma być wykorzystywany na co dzień, do zwykłej jazdy miejskiej, czy może jednak pracować w aucie o specjalnym przeznaczeniu. Dopiero po przeanalizowaniu wszystkich danych można podjąć decyzję o tym, który model wybrać.

Tagi:

TechnologiaPorady motoryzacyjneTargi Motoryzacyjne

Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >