ZDrogi.pl > Porady > Wybieramy bagażnik rowerowy na samochód
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Wybieramy bagażnik rowerowy na samochód

Wybieramy bagażnik rowerowy na samochód
pixabay.com

Jakie masz możliwości?

Na rynku jest bardzo wiele opcji. Najczęściej możesz przewozić rower albo w środku samochodu, w dużym bagażniku, albo na zewnątrz. Tutaj także masz różne możliwości. Wyróżniamy trzy podstawowe bagażniki zewnętrzne:

  • Z mocowaniem przeznaczonym na hak;

  • Z mocowaniem przeznaczonym na dach;

  • Z mocowaniem przeznaczonym na klapę.

Trzeba pamiętać, że odpowiednie przewożenie rowerów to kwestia bezpieczeństwa. Każde mocowanie jest przeznaczone dla innego stylu jazdy i innych samochodów. Niektóre są uniwersalne. Jak pokazały badania, źle przewożone rowery mogą być przyczyną wielu wypadków, przede wszystkim ze względu na znaczącą zmianę środka ciężkości pojazdu. Dlatego warto wiedzieć, jaki bagażnik rowerowy wybrać.

Bagażnik rowerowy na dach – jak bezpiecznie przewozić rower?

Po bagażnik przeznaczony na dach najczęściej sięga się, gdy nie ma innych możliwości lub gdy przewożenie rowerów ma miejsce na niewielkim dystansie. Najczęściej bagażniki na dach składają się z poprzecznych belek bazowych, na których przymocowane są rynienki ze specjalnie dedykowanym rowerom miejscem. Czasami takie bagażniki mają także specyficzne uchwyty, które trzymają ramę roweru za pomocą pokrętła.

Największym problemem w przypadku tego rodzaju bagażnika jest bezpieczeństwo. Trzeba go montować z wielką uwagą, bo źle przymocowany może oderwać się w trakcie jazdy i spowodować uszkodzenie roweru, a w najgorszej sytuacji także wypadek. Jeśli samochód posiada relingi, montaż bagażnika nie powinien być trudny. Jeśli nie, trzeba szukać specjalnych uchwytów.

Jeśli nie wiesz, jaki bagażnik rowerowy wybrać, ale nie chcesz na niego wydać zbyt wiele, to modele dedykowane na dach będą dobrym pomysłem. Ich największą zaletą jest to, że kosztują zdecydowanie najmniej. Dobre modele znajdziesz już od kilkuset złotych i pozwolą one na przewiezienie nawet do 5 rowerów w jednym momencie.

Minusem jest to, że montaż i składanie mogą zajmować bardzo wiele czasu, podobnie jak rozładowywanie rowerów już na miejscu. Do tego jazda będzie o wiele mniej komfortowa, z dużo większym spalaniem. Nie będzie także można jechać zbyt szybko. Warto szukać modeli, które zadbają o bezpieczne przewiezienie rowerów także pod kątem uchwytów, to znaczy nie spowodują ich porysowania w trakcie jazdy.

Bagażnik na haku – rozwiązanie najbardziej uniwersalne?

Czas na rozwiązanie, które jest chyba najmniej kłopotliwe. Jeśli nie wiesz, jaki bagażnik rowerowy wybrać, to pamiętaj, że model na hak jest bezpieczny i pasuje do każdego auta. Oczywiście pod warunkiem, że ma ono zamontowany uchwyt z tyłu. A jeśli nie? Zawsze można go dokupić i zamontować. Trzeba jednak pamiętać, że w takim wypadku rosną i tak już niemałe koszty.

Prawne aspekty przewożenia rowerów na haku

Warto chwilę poświęcić przepisom, które obowiązują w Polsce odnośnie do bagażników na haku. Na szczęście od 2016 roku są one w pełni legalne i dopuszczone do użytkowania na drogach. Prawnie wymagana jest jednak tablica rejestracyjna widoczna podczas jazdy. Jej dorobienie nie jest trudne, wystarczy wizyta w urzędzie. Dodatkowo trzeba mieć komplet świateł, a więc kierunkowskazy, światła awaryjne, pozycyjne, stopu, cofania oraz przeciwmgielne.

Bagażnik rowerowy na hak musi mieć wtyczkę ze złączem 13-pinowym. Jeśli na jakimś modelu dostrzeżesz tylko 7 pinów, to pamiętaj, by zrezygnować z zakupu. Co Ci grozi, gdy policja postanowi skontrolować Twoje auto? Za niedostosowanie się do przepisów w jakimkolwiek zakresie odnośnie do przewożenia rowerów możesz zapłacić mandat w wysokości 500 złotych. Dobrze więc wszystko sprawdzić przed wyruszeniem w drogę.

Powiązane