W jaki sposób czytać oznaczenia na oponach?
Źródło: pixabay.com

W jaki sposób czytać oznaczenia na oponach?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
22 Lutego 2021

Choć zwykle się im nie przyglądamy, opony mogą zawierać bardzo wiele informacji potrzebnych w codziennej jeździe. Warto dowiedzieć się, w jaki sposób czytać to, co producent umieścił na bokach gum – zarówno jeśli sam zajmujesz się ich wymianą, jak i wtedy, gdy robią to za Ciebie specjaliści.

Rozmiar, czyli podstawowa informacja

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy i o której być może już nawet słyszałeś, to wielkość opony. To podstawowe kryterium wyboru odpowiednich gum i najważniejszy parametr. Na bocznej ścianie znajdziesz więc napis w formacie 000/00A00. Co dokładnie można stąd wyczytać?

Pierwsza liczba mówi Ci, jak szeroka jest opona, w milimetrach. Zwykle będzie to zatem np. 205 i tym podobne wartości. Następne dwie cyfry to oznaczenie profilu, a więc procentowego stosunku wysokości do szerokości opony. Pojawia się tu np. wartość 55 i podobne. Trzecie z oznaczeń opony w kontekście rozmiaru są litery, a właściwie jedna. W ten sposób producent oznacza, czy mamy do czynienia z oponą radialną (R) czy diagonalną (D).

Na koniec w formacie znów znajdą się dwie cyfry tworzące liczbę. Jest to średnica felgi, a więc będziemy mieli tu na przykład 16, 17 czy 18. Od tych parametrów zależy to, jakie koła trzeba dobrać do auta, ale także to, jak wiele zapłacisz u wulkanizatora, więc warto mieć to na uwadze.

Sezon, w którym można je zakładać

Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że na oponie określono także, w jakim sezonie można ją zakładać. W przypadku producentów ogumienia rozróżnia się 3 sezony i tyleż oznaczeń. Mówimy więc o oponach letnich, całorocznych i zimowych. To podstawowe oznaczenia opon dostępne na ich bocznej ściance.

Jak poznać, że dany komplet to gumy zimowe? Masz dwie możliwości. Pierwsza to specjalne litery 3PMSF lub M+S umieszczone blisko bieżnika. Pierwszy skrót pochodzi z języka angielskiego i oznacza Three Peak Mountain Snowflake. Drugi to po prostu Mud and Snow i sam w sobie mówi tylko, że opona radzi sobie na śniegu i błocie. Ale w Unii Europejskiej nie jest zaliczana do zimówek. Te zawsze mają 3PMSF, który występuje pod postacią potrójnego szczytu z płatkiem śniegu.

Całoroczne ogumienie oznacza się napisem All Season albo symbolami obrazującymi cztery pory roku. Z kolei opony letnie w miejsce potrójnego szczytu otrzymują symbol chmurki z padającym deszczem lub słońcem, ale symbole te nie są w żaden sposób znormalizowane.

Indeksy prędkości i nośności

Nie oszukujmy się jednak, nikt z nas nie sprawdza, czy na ogumieniu nie ma chmurki. Za to chcemy wiedzieć, jak dobre jest to, co wybraliśmy czy na czym jeździmy, a do tego trzeba umieć czytać oznaczenia opon. Teraz czas na dwa najważniejsze.

Indeks prędkości

Czym jest ten wskaźnik? Wyrażany pod postacią liter informuje kierowcę, z jaką dopuszczalną maksymalną prędkością może się poruszać na danej oponie, czyli w jaki sposób została ona skonstruowana, by móc wytrzymywać przeciążenia przy danej prędkości. Oczywiście ten indeks należy dobrać do możliwości samochodu. Im wyższy wskaźnik, tym twardsza mieszanka i teoretycznie nieco mniejszy komfort jazdy.

  • M – do 130 km/h;
  • N – do 140 km/h;
  • P – do 150 km/h;
  • Q – do 160 km/h;
  • R – do 170 km/h;
  • S – do 180 km/h;
  • T – do 190 km/h;
  • H – do 210 km/h;
  • V – do 240 km/h;
  • W – do 270 km/h;
  • Y – do 300 km/h.

Indeks nośności

Drugie niezwykle ważne oznaczenie opon to nośność. O co w tym chodzi? Chodzi o maksymalne dopuszczalne obciążenie opony przy prędkości, którą określa indeks omówiony powyżej. Nośność zwykle określana jest dwu- lub trzycyfrową liczbą. Przy autach osobowych nie jest to tak kluczowy parametr, ale już właściciele pojazdów ciężarowych czy VAN-ów muszą brać go pod uwagę przy wyborze ogumienia. Wartości indeksu zaczynają się od liczby 85, co oznacza 215 kg na oponę.

Wskazówki montażowe, ciśnienie, data produkcji

Ale to nie koniec, bo na oponie znajdziemy jeszcze inne informacje, już nieco mniej kluczowe. Na przykład zawsze powinny się pojawić logo lub nazwa producenta, ale także wskazówki montażowe. Zwykle chodzi o to, by wskazać, w którą stronę opona powinna się toczyć w kierunku przodu auta. Zaznaczone jest to strzałką i określeniem Rotation. Dodatkowo mamy także napisy Outside oraz Inside, które wskazują, po której stronie koła dana strona powinna się znaleźć.

Na ogumieniu widnieją także niezwykle istotne oznaczenia opon w kontekście zakupu nowego kompletu. Chodzi o datę produkcji, którą możesz znaleźć po poprzedzającym ją skrócie DOT. Później pojawia się czterocyfrowy kod, w którym pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a ostatnie dwie rok produkcji. Dla przykładu 1020 oznacza, że dany egzemplarz został wyprodukowany w 10. tygodniu roku 2020.

Na koniec coś, na co nie zwracamy uwagi, tym bardziej że zwykle pompujemy koła raczej do określonego przez producenta poziomu przewidzianego nalepką na wewnętrznym słupku auta. Ale na oponie można dostrzec napis Max Inflation (albo samo MAX), a po nim oznaczenia ciśnienia, jakie maksymalnie może przyjąć dane ogumienie.

A po co to wszystko? Znając wszystkie parametry, na pewno łatwiej jest wybrać dobrą oponę i nie dać się oszukać.

Następny artykuł