ZDrogi.pl
Usuwanie szkód po gradobiciu. Jakie są metody i jak zabezpieczyć auto

Foter.com

Usuwanie szkód po gradobiciu. Jakie są metody i jak zabezpieczyć auto

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Gradobicie potrafi być prawdziwą zmorą dla kierowców, gdyż podróż w takich warunkach jest ciężka, a zdarza się, że również niemożliwa. Gradobicie nie wpływa jednak wyłącznie na komfort jazdy, ale też na stan wizualny naszego auta, które może mocno ucierpi

Czy naprawa auta po gradobiciu jest opłacalna

Stan wizualny oraz koszty naprawy są uzależnione od tego jak silne było gradobicie. Czasem wgniecenia są nieznaczne, ale czasem zdarza się, że ślady są bardzo widoczne i mocno oszpeciły nasz samochód. Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy liczba wgnieceń była nadmierna usuwanie ich było bez sensu ,ponieważ cena takiego zabiegu nie szła w parze z zyskami wynikającymi z naprawy. Na szczęście technika poszła do przodu i nie inaczej jest z rozwiązaniami, które pomagają pozbyć się wgnieceń wywołanymi skutkami gradobicia. Jedną z nich jest rozpowszechnienie metody PDR.

Czym jest metoda PDR

Paintless Dent Repair, w skrócie PDR to sposób usuwania wgnieceń bez konieczności lakierowania. Aby możliwe było skorzystanie z tej metody struktura lakieru nie może ucierpieć. Patrząc na częstotliwość takich warunków atmosferycznych w naszym kraju, rzadko się zdarza by auto nie zostało naprawione z użyciem PDR.

Cały proces polega na wypychaniu bądź wyciąganiu wgnieceń. Do tego celu fachowiec używa specjalistycznych narzędzi jak grzybki czy heble blacharskie. Z tego też powodu często taki zabieg jest określany jako „metoda na klej”. Wynika to z faktu, że w miejscu szkody przyklejany jest grzybek, który jest aplikowany za pomocą przystosowanego kleju termopotliwego.

Na czubku grzybka znajduje się urządzenie, a jego funkcją jest wyciąganie wgnieceń. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń wymaga cierpliwości i skrupulatności, a wszystko to przy oświetlaniu wgniecenia lampą z odbłyśnikiem żeby karoseria nie została nadmiernie wygięta. Co za tym idzie sposób bezinwazyjny umożliwia przywrócenie blachy do jej pierwotnego kształtu. Co więcej, ślady są niewidoczne i wartość auta nie spada.

Koszt PDR. Czy każde auto nadaje się do bezinwazyjnej naprawy ?

Taki sposób będzie odpowiedni dla posiadaczy nowych lub ewentualnie kilkuletnich pojazdów. Przy starszych konstrukcjach przywrócenie dawnego efektu jest bardziej problematyczne. W takiej sytuacji warto porównać koszty naprawy z potencjalnymi zyskami ze sprzedaży samochodu w dobrym stanie.

Cena naprawy metodą PDR jest ciężki do precyzyjnego określenia. Wycenę przeprowadza się w odpowiednich zakładach i po konsultacji z fachowcem można oszacować ile będzie nas kosztować taki zabieg. Możemy jednak zapewnić, że bezinwazyjna naprawa jest zdecydowanie tańszą alternatywą niż szpachlowanie i lakierowanie karoserii. Ponadto nie ma konieczności powtórnego lakierowania uszkodzonych elementów lub demontowania części karoserii co również wpływa na niższą cenę.

Inne metody pozbycia się efektów gradobicia

Alternatywnym rozwiązaniem jest wypychanie, znanym też jako prostowanie od spodu czy masowaniem blachy. W tym przypadku także mechanik wykorzystuje specjalistyczne narzędzia typu: heble, haki czy wypychacze. Tutaj wykorzystuje się właściwości sprężyste materiału przez co blacha powraca do pierwotnej formy. Taka metoda ma zalety w sytuacjach, kiedy dostęp do wewnętrznej strony karoserii nie jest utrudniony np. maska, drzwi, błotniki. Niestety nieodzowny jest demontaż wszystkich dodatkowych elementów blachy.

Przy wgnieceniach wywołanych gradobiciem fachowcy stosują też technikę nagłej zmiany temperatur tzw. hartowanie. W tym przypadku w szybkim tempie podgrzewa się blachę, po czym momentalnie chłodzi się ją, najczęściej z zastosowaniem suchego lodu. Ten wariant to już jednak ostateczność bowiem struktura lakieru ulega uszkodzeniu i element powinien zostać lakierowany ponownie. 

Naprawy z wykorzystaniem polisy AC

Jeżeli zakres ochrony ubezpieczenia Autocasco obejmuje szkody wynikające z gradobicia, to nie musimy się niczego obawiać, ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe przewidują naprawy z wykorzystaniem metody PDR. Należy szybko zgłosić zniszczenia, które przeanalizuje rzeczoznawca i na jej podstawie dokona wyceny. Właściciel nie musi zgadzać się z decyzją rzeczoznawcy i w takiej sytuacji powinniśmy udać się zaprezentować szacunkowy koszt usługi przygotowany przez specjalistyczny warsztat. Ubezpieczyciel po zaznajomieniu i uwzględnieniu przedstawionych dokumentów powinien wypłacić poszkodowanemu należne mu środki.

Jak chronić auto przed gradobiciem

Samochód możemy zabezpieczyć parkując go w podziemnym lub zadaszonym parkingu bądź na czas umieścić pojazd w garażu bądź wiatą. Nie każdy jednak ma taką możliwość dlatego można wykorzystać wszelkie materiały, które zamortyzują spadające twarde kulki lodu. Przydatne mogą być koce, ręczniki czy plandeka. Przy braku opcji zaparkowania auta pod zadaszeniem sugerujemy zakup specjalnego pokrowca wykonanego z odpowiedniego tworzywa o większej grubości i wyposażonego w warstwę amortyzującą.

Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >