Usuwanie szkód po gradobiciu. Jakie są metody i jak zabezpieczyć auto
Czy naprawa auta po gradobiciu jest opłacalna
Stan wizualny oraz koszty naprawy są uzależnione od tego jak silne było gradobicie. Czasem wgniecenia są nieznaczne, ale czasem zdarza się, że ślady są bardzo widoczne i mocno oszpeciły nasz samochód. Jeszcze kilkanaście lat temu, gdy liczba wgnieceń była nadmierna usuwanie ich było bez sensu ,ponieważ cena takiego zabiegu nie szła w parze z zyskami wynikającymi z naprawy. Na szczęście technika poszła do przodu i nie inaczej jest z rozwiązaniami, które pomagają pozbyć się wgnieceń wywołanymi skutkami gradobicia. Jedną z nich jest rozpowszechnienie metody PDR.
Czym jest metoda PDR
Paintless Dent Repair, w skrócie PDR to sposób usuwania wgnieceń bez konieczności lakierowania. Aby możliwe było skorzystanie z tej metody struktura lakieru nie może ucierpieć. Patrząc na częstotliwość takich warunków atmosferycznych w naszym kraju, rzadko się zdarza by auto nie zostało naprawione z użyciem PDR.
Cały proces polega na wypychaniu bądź wyciąganiu wgnieceń. Do tego celu fachowiec używa specjalistycznych narzędzi jak grzybki czy heble blacharskie. Z tego też powodu często taki zabieg jest określany jako „metoda na klej”. Wynika to z faktu, że w miejscu szkody przyklejany jest grzybek, który jest aplikowany za pomocą przystosowanego kleju termopotliwego.
Na czubku grzybka znajduje się urządzenie, a jego funkcją jest wyciąganie wgnieceń. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń wymaga cierpliwości i skrupulatności, a wszystko to przy oświetlaniu wgniecenia lampą z odbłyśnikiem żeby karoseria nie została nadmiernie wygięta. Co za tym idzie sposób bezinwazyjny umożliwia przywrócenie blachy do jej pierwotnego kształtu. Co więcej, ślady są niewidoczne i wartość auta nie spada.
Koszt PDR. Czy każde auto nadaje się do bezinwazyjnej naprawy ?
Taki sposób będzie odpowiedni dla posiadaczy nowych lub ewentualnie kilkuletnich pojazdów. Przy starszych konstrukcjach przywrócenie dawnego efektu jest bardziej problematyczne. W takiej sytuacji warto porównać koszty naprawy z potencjalnymi zyskami ze sprzedaży samochodu w dobrym stanie.
Cena naprawy metodą PDR jest ciężki do precyzyjnego określenia. Wycenę przeprowadza się w odpowiednich zakładach i po konsultacji z fachowcem można oszacować ile będzie nas kosztować taki zabieg. Możemy jednak zapewnić, że bezinwazyjna naprawa jest zdecydowanie tańszą alternatywą niż szpachlowanie i lakierowanie karoserii. Ponadto nie ma konieczności powtórnego lakierowania uszkodzonych elementów lub demontowania części karoserii co również wpływa na niższą cenę.
Inne metody pozbycia się efektów gradobicia
Alternatywnym rozwiązaniem jest wypychanie, znanym też jako prostowanie od spodu czy masowaniem blachy. W tym przypadku także mechanik wykorzystuje specjalistyczne narzędzia typu: heble, haki czy wypychacze. Tutaj wykorzystuje się właściwości sprężyste materiału przez co blacha powraca do pierwotnej formy. Taka metoda ma zalety w sytuacjach, kiedy dostęp do wewnętrznej strony karoserii nie jest utrudniony np. maska, drzwi, błotniki. Niestety nieodzowny jest demontaż wszystkich dodatkowych elementów blachy.
Przy wgnieceniach wywołanych gradobiciem fachowcy stosują też technikę nagłej zmiany temperatur tzw. hartowanie. W tym przypadku w szybkim tempie podgrzewa się blachę, po czym momentalnie chłodzi się ją, najczęściej z zastosowaniem suchego lodu. Ten wariant to już jednak ostateczność bowiem struktura lakieru ulega uszkodzeniu i element powinien zostać lakierowany ponownie.