ZDrogi.pl > Aktualności > Autonomiczny samochód potrącił pieszą. "Kierująca" oskarżona o nieumyślne spowodowanie śmierci
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 19.03.2022 14:52

Autonomiczny samochód potrącił pieszą. "Kierująca" oskarżona o nieumyślne spowodowanie śmierci

Uber wypadek z udziałem pieszej
YouTube: 12 News

Jest dalszy ciąg głośnej sprawy z 2018 roku. 46-letnia wówczas Rafaela Vasquez siedziała za kierownicą autonomicznego samochodu testowanego przez Ubera. Tak naprawdę nie kierowała autem, ale pełniła funkcję „kierowcy zapasowego” w czasie, gdy samochodem kierował autopilot.

Uber. Podczas testu samochodu autonomicznego doszło do wypadku, w którym zginęła piesza.

[EMBED-202]

46-letnia Rafaela Vasquez stanęła przed sądem najwyższym w hrabstwie Maricopa, w stanie Arizona i usłyszała zarzut nieumyślnego spowodowania śmierci.

Prokuratura zarzuca jej, że w chwilach poprzedzających zdarzenie Rafaela oglądała filmy na telefonie, dlatego nie zdążyła zareagować na sytuację na drodze. Mimo to kobieta nie przyznaje się do winy.

Do zdarzenia doszło w 2018 r. w mieście Tempe w Arizonie w trakcie testów autonomicznego auta Ubera. Podczas jazdy pojazd potrącił śmiertelnie kobietę. Był to najprawdopodobniej pierwszy w historii wypadek spowodowany przez pojazd bezzałogowy, podczas którego zginął przechodzień.

Uber zawiesił testy pojazdów autonomicznych po wypadku. Sąd w Arizonie uznał, że wina leży po stronie kierowcy.

Zadaniem Vasquez było przejęcie kontroli nad pojazdem w przypadku jakiejkolwiek niespodziewanej sytuacji. Tymczasem śledczy ujawnili, że podczas jazdy kobieta była zdekoncentrowana i dlatego zbyt późno nacisnęła na pedał hamulca.Samochód, poruszający się z prędkością nieco ponad 60 km/h, uderzył w przechodzącą w przez jezdnię w niedozwolonym miejscu 49-letnią Elaine Herzberg.

Nagranie zarejestrowane podczas wypadku zamieszczamy poniżej:

W 2019 r. prokuratura w Arizonie uznała, że Uber nie poniesie odpowiedzialności karnej za wypadek. Także Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu przypisała katastrofę głównie kierowcy, chociaż skrytykowała Ubera za to, że nie zapewnił podczas testów „wystarczającej kultury bezpieczeństwa".

Powiązane