ZDrogi.pl > Porady > Światła drogowe - kiedy i jak z nich korzystać
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Światła drogowe - kiedy i jak z nich korzystać

Światła samochodowe
Materiały Prasowe

Kiedy włączać światła drogowe

Ten rodzaj świateł jest niezbędnym wyposażeniem samochodu, gdyż jego brak nie pozwoli uzyskać homologacji potrzebnej do legalnego użytkowanie pojazdu po drogach publicznych. Mimo, że muszą znajdować się w aucie, to korzystanie z nich nie jest obowiązkiem, aczkolwiek warto je włączyć szczególnie podczas szybszej jazdy. Jak każdy zapewne wie światła drogowe pełnią funkcję oświetlania drogi przed pojazdem na dalszą odległość w warunkach nocnych na nieoświetlonych drogach przy czym warunkiem jest dobra przejrzystość powietrza.

Pamiętać należy, że „światła długie” nie nadają się do jazdy dziennej czy w celu poprawy widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych jak np. w czasie silnych opadów deszczu czy śniegu oraz w trakcie mgły. Możemy korzystać z nich wraz ze światłami mijania lub mogą być ich alternatywą w sytuacjach gdy nie oślepiamy kierowców jadących w przeciwnym kierunku (na podst. Art 29.1 PoRD). Reguła ta obowiązuje również w odniesieniu do innych środków lokomocji jak pojazdy szynowe czy wodne.

Rzecz jasna nie pomijamy przy tym rowerzystów oraz pieszych, choć wyjątkowo nie musimy ich wyłączać jeśli mówimy o pojedynczej osobie. Światła należy też zmienić gdy znajdujemy się blisko samochodu poprzedzającego. Symbolem świateł drogowych jest niebieska ikona, która oczywiście znajduje się na tablicy rozdzielczej.

Nie tylko do oświetlania

Podstawową czynnością świateł drogowych jest poprawienie widoczności, aczkolwiek nie jest to jedyne ich zastosowanie. Długie oświetlenie może służyć też do informowania innych użytkowników ruchu drogowego o niebezpieczeństwie, aczkolwiek trzeba robić to z umiarem, ponieważ ich nadużywanie jest niedozwolone i grozi mandatem. Bardziej „lojalni” kierowcy „migają długimi” również,  aby ostrzec inne osoby o obecności nieopodal policji.

Ten proceder jest niezgodny z prawem, tak jak sygnalizacja, iż mamy zamiar przepuścić kierującego innym pojazdem.

Jak pewnie się spodziewacie, nieprawidłowe korzystanie ze świateł drogowych grozi mandatami, a w szczególnych przypadkach nawet karnymi punktami. Najczęstszą konsekwencją jest uszczuplenie naszego portfela o 200 zł, zaś przy większej niesubordynacji możemy otrzymać od 2 do 4 punktów karnych. Tak jak zostało wspomniane wcześniej wykluczone jest nadmierne korzystanie, gdyż takie zachowanie także grozi konsekwencjami.

Kwestie techniczne

Światła drogowe są umiejscowione wyłącznie z przodu, a lampy muszą zapewniać widoczność na minimum 100 metrów (na podst. Zał 6.1/15 Rozp). Wszystko to oczywiście w formie symetrycznej aby oświetlić jednakowo zarówno lewą oraz prawą stronę. A co z pozostałymi kwestiami technicznymi ? Do lamusa powoli odchodzą próżniowe żarówki samochodowe o mocy 45 W każda. Ten rodzaj wytwarzał strumień świetlny o natężeniu 700 lumenów.

Obecnie częściej praktykowanym rozwiązaniem są żarówki gazowe – halogenowe dysponujące mocą od 50 do 65 W, które zapewniają powiększają strumień od 1000 (H4) do 2100 lumenów (H9). Wiodące obecnie światła LED mają jeszcze większy zakres i kształtuje się w przedziale 2000 – 4000 lumenów. Bardziej oszczędne, ksenonowe to natomiast 3000 lumenów.

Należy przy tym pamiętać, że im bardziej wydajna żarówka, tym krótsza jej żywotność. Nie zmienia to jednak faktu, że rozwój w tej materii jest bardzo szybki, a co za tym idzie nasze bezpieczeństwo i widoczność ulegają regularnej poprawie.

Światła drogowe może nie są najczęściej wykorzystywane, aczkolwiek nie radzimy z nich całkowicie rezygnować. Ten rodzaj oświetlenia może być niezbędnym elementem przy jeździe w dużych ciemnościach lub może okazać się przydać w momencie kiedy będziemy chcieli ostrzec innych użytkowników ruchu drogowego przed niebezpieczeństwem.

Korzystając „z długich” używajcie wyobraźni, gdyż narazicie się na zbędne mandaty czy punkty karne, a przy wyjątkowym ich nieumiejętnym użyciu narażacie innych kierowców na niebezpieczeństwo.

undefined

Powiązane