ZDrogi.pl > Aktualności > Skrzynia DSG - usterki, trwałość, koszta
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Skrzynia DSG - usterki, trwałość, koszta

DSG Gearbox
Foter.com

Budowa i działanie skrzyni DSG

Skrzynia DSG opiera się na działaniach zarówno manualnej jak i automatycznej skrzyni biegów. Nazwa „dwusprzęgłowa” wywodzi się z budowy mechanizmu, w której znajdziemy dwa sprzęgła cierne zamiast jednego znajdujących się w standardowych modelach. Do czego przydatne są dwie sztuki ? Otóż każda z nich odpowiada za swoją grupę biegów z uwzględnieniem podziału na biegi parzyste oraz nieparzyste. Taka konstrukcja przekładni umożliwia poruszanie się z włączonymi dwoma biegami równocześnie, ale za przeniesienie napędu odpowiada tylko jeden bieg, którego sprzęgło jest w danej chwili włączone.

Skrzynia DSG może pracować na dwóch trybach: standardowym (D) oraz sportowym (S). W pierwszym wariancie biegi w górę są zmienianie wcześniej zaś praca przy takich ustawieniach pozwala osiągnąć mniejsze spalanie. Druga opcja natomiast jest przeznaczona dla kierowców preferujących bardziej dynamiczną jazdę.

Wyróżniamy również dwa rodzaje skrzyń DSG z uwzględnieniem zasady działania: ze sprzęgłami suchymi oraz mokrymi. Suche są przeznaczone dla jednostek napędowych mniejszej mocy, mokre natomiast są w stanie przenieść wyższy moment obrotowy.

Wady przekładni DSG

Ustalmy na początku. DSG nie jest wcale taką dobrą alternatywą jak może się wydawać. Przede wszystkim główną wadą są koszty. Już z samej racji budowy przekładni narażamy się na nadprogramowe opłaty. Oprócz dodatkowego sprzęgła, DSG jest wyposażone również w koło dwumasowe. Ten element jest obowiązkowy ze względu na bardzo niskie obroty w jakich użytkowany jest silnik współpracujący z tym modułem.

W trakcie całkowitej naprawy płacimy zatem nie tylko za zestaw sprzęgieł, ale też za koło masowe. Oczywiście nie można zapomnieć o robociźnie, która generuje kolejne koszta, a te ze względu na skomplikowaną budowę i mechanizm będzie wyższa niż w przypadku innych skrzyń biegów.

Trwałość skrzyni DSG również nie należy do najdłuższych, a pierwsze symptomy dają o sobie we znaki po kilku latach. Jeśli mamy do czynienia ze suchym sprzęgłem, w których moment obrotowy nie przekraczająca 250 Nm, to możemy spodziewać się kłopotów po pokonaniu zaledwie 150 tys. km.

Przekładnie zanurzone w oleju są bardziej trwałe, aczkolwiek dystans 200 tys. km. nie jest zawrotną liczbą, a usterki mogą przydarzyć się po pokonaniu decydowanie mniejszej odległości.

Chyba najbardziej niepożądaną awarią jest defekt mechanizmu sterującą pracą sprzęgieł tzw. mechatroniki. Wyznacznikiem jest szarpanie w czasie zmianie biegów, a usługę przy tej usterce wycenia się na co najmniej 3000 zł, jednak jest to najbardziej optymistyczny scenariusz. Zazwyczaj trzeba liczyć na znacznie wyższe koszty.

Jak wydłużyć żywotność DSG

W pierwszej kolejności pamiętajcie o regularniej wymianie oleju nawet co 50 – 60 tys. km. Oczywiście produkt musi być zgodny z zaleceniami producenta i w zależności czy posiadamy sprzęgło suche bądź mokre, koniecznie musi być przeznaczone do danej specyfikacji. Oczywiście musimy też korzystać z usług renomowanych serwisów.

Fachowcy muszą dysponować nie tylko odpowiednimi kwalifikacjami, ale również sprzętem, bez którego nie będzie możliwa prawidłowa naprawa. Co prawda jest to droższa opcja, ale oszczędzanie w tej materii, jak w większości przypadków zemści się prędzej niż później i będziemy zmuszeni wydać jeszcze większe pieniądze na renowację lub zacząć już odkładać na nowy samochód. W sytuacji kiedy mamy w planie zakupić używane auto z taką przekładnią zwróćcie uwagę na przeszłość maszyny oraz dokonać jazdy próbnej i uważnie przyjrzeć się działaniu skrzyni.

Automatyczna przekładania kierownicza posiada szereg zalet. Poprawia głównie komfort i dynamikę jazdy oraz wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Niestety koszty przykrywają te pozytywne aspekty, a te potrafią być wysokie zwłaszcza jeśli nie będziemy przestrzegać podstawowych zasad użytkowania lub zakupimy mocno awaryjny model.

Powiązane