ZDrogi.pl > Katalog pojazdów > Skoda Octavia - jeden z najpopularniejszych modeli w Europie
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:42

Skoda Octavia - jeden z najpopularniejszych modeli w Europie

Skoda Octavia – jeden z najpopularniejszych modeli na świecie
pixabay.com

Krótka historia modelu

Jej wygląd do najbardziej klasyczne wyobrażenie o samochodzie. Ten sedan z segmentu C, który powoli zbliża się do segmentu D, oficjalnie zadebiutował w 1996 roku, a do budowy od początku posłużyła płyta podłogowa z Volkswagena Golfa IV. Jednak wydawać by się mogło, że jest to auto wymyślone już po przejęciu firmy z Mlady Boleslav przez wielki niemiecki koncern. Historia jest jednak bardziej złożona.

Jeszcze w okresie sprzed upadku Muru Berlińskiego w Bloku Wschodnim, do którego należała Czechosłowacja, powstała pierwsza Skoda Octavia. Był rok 1959 i miała zmotoryzować czeskie ulice. Teoretycznie okazała się sukcesem, choć jej królowanie trwało krótko – do 1971 roku. Po zawieszeniu produkcji musiała więc czekać kolejne dwadzieścia pięć lat.

Tak jak niemieccy właściciele często ingerowali w kolejne modele Skody, tak akurat Octavia stała się symbolem, dzięki któremu można rozpoznać czeskie dziedzictwo w tej dziś niemieckiej firmie. To właśnie Octavia stała się wizytówką Czechów i to ona promuje czeską motoryzację w koncernie Volkswagena. Najczęściej to właśnie ten model różni się od innych z gamy.

Różne generacje Skody Octavii

Pierwsza generacja bardzo popularnego modelu z segmentu C rozpoczęła podój dróg Europy i nie tylko w 1996 roku. To także pierwszy model czeskiego producenta zaprezentowany już po pracach biur projektowych Volkswagena. Skoda Octavia była typowym sedanem, a następnie, rok później, stała się także kombi. Produkowana była między innymi w Poznaniu, ale także na Ukrainie czy w Kazachstanie.

Druga generacja pojawiła się w 2004 roku. Płytę podłogową dzieliła z Golfem V czy Audi A3. Standardowe wyposażenie obejmowało między innymi poduszki powietrzne, klimatyzację elektrycznie sterowane szyby boczne czy ABS. Wyprodukowano ponad 2 mln egzemplarzy, a Skody wyjeżdżały między innymi z fabryk w Angoli, Iranie czy na Słowacji. Produkcję zakończono w 2013 roku.

W 2012 roku, a więc nieco wcześniej, zaprezentowano trzecią generację Octavii. Samochód przeszedł dość spory face lifting, choć charakterystyczny przód, który jest właściwy tylko dla Skody, pozostał na swoim miejscu. Sporo zmieniło się za to z tyłu. Auto było produkowane do 2020 roku, a rok wcześniej zaprezentowano najnowsze dzieło, czyli generację IV, która ma choćby 10-calowy ekran w kokpicie.

Najważniejsze informacje o Skodzie

Trzeba pamiętać, że Skoda Octavia jest samochodem z segmentu C, choć z inklinacjami do rywalizowania z autami z segmentu D. To pokazuje, że samochód przez lata zaczął zdobywać sobie kolejne rynki. Dziś jego produkcja odbywa się głównie w Mladzie Boleslav, ale z czasem kolejne fabryki przestaną tworzyć części do generacji III i przestawią się na IV, np. na Ukrainie czy w Kazachstanie oraz Iranie.

Warto wiedzieć, że konstrukcyjnie ten model Skody jest spokrewniony z kilkoma innymi modelami marek znajdujących się w grupie Volkswagena. Przede wszystkim są to Audi A3, SEAT León oraz popularny Golf. Łączy ich choćby płyta podłogowa, ale także podobny styl, choć znów przód pozostał nienaruszony i od razu widać, że chodzi o ten model Skody.

Z kolei jeśli chodzi o największych konkurentów, to jest ich całkiem sporo. Z jednej strony to auta takie jak Ford Focus czy Honda Civic, a więc typowe pojazdy z segmentu C, ale także japońska Toyota Corolla, Opel Astra czy Renault Mégane, które mogą mieć także różne warianty nadwozia.

Podstawowe dane techniczne

Kluczowe jest to, że każda kolejna Skoda Octavia powstaje na płycie tworzonej do Volkswagena Golfa. Druga niezwykle istotna rzecz, to wersje nadwozia. Tutaj od początku można wybierać między tzw. liftbackiem a kombi. Jeszcze w 2004 roku, czyli od drugiej generacji, wprowadzono także półautomatyczną skrzynię biegów, z którą Skody proponowane są do dziś.

Jeśli chodzi o napęd, to Octavia zawsze jest oferowana z napędem na przód. Mówi się, że Skoda jest wyposażona bardzo podobnie do Volkswagena, ale w nieco gorszej jakości i rzeczywiście przeznaczenie tego samochodu jest właśnie takie – jako tani pojazd dla każdego. Ma być więc przestronnie, wygodnie, uniwersalnie i bezpiecznie, choć nie zawsze w najwyższej jakości i szybko.

Powiązane