Skąd się biorą drgania na kierownicy i co mogą oznaczać?
Pierwsza myśl: problemy z kołami
Zacznijmy od najprostszego rozwiązania, czyli od kół. Mimo że, tak jak już pisaliśmy, drgania kierownicy mogą być powodowane wieloma usterkami, z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że chodzi o coś związanego z kołami. To one są bezpośrednio połączone z kolumną kierowniczą i przez to mogą przenosić różnego rodzaju wibracje na koło, co odczuje kierowca.
Najprostszą i najczęściej powtarzającą się „usterką” jest błędne wyważenie kół. Zwykle dzieje się tak po zmianie opon w nie do końca renomowanym zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli specjalista nie zwróci należytej uwagi na dodanie i odjęcie ciężarków, wówczas koło może pracować nieregularnie i nie będzie dobrze leżało na piaście.
Druga możliwość to krzywizna felg. Czasem zdarza się, że te ulegają wygięciu się lub pęknięciu wewnętrznemu, którego dokładnie nie widać na zewnątrz. Wówczas może się zdarzyć, że jedno koło będzie drgało zupełnie inaczej, co poczuje kierowca poprzez przenoszone na koło napięcie. Mimo wszystko jest to jednak awaria bardzo rzadka.
Na wibracje na kole kierownicy może mieć wpływ także stan opon. Już drobne uszkodzenia struktury wewnętrznej lub wybrzuszenie na bieżniku mają możliwość wywołania drgań, które w takiej sytuacji będą naprawdę mocno wyczuwalne. Czasem problemem może być także niedokładne dokręcenie kół, ale w takim przypadku powinno się słyszeć jeszcze charakterystyczny dźwięk.
A może to problem zawieszenia?
Czasem zdarza się, że koła są w porządku i problemu trzeba szukać dalej. Kolejnym układem, który należy wówczas wziąć pod lupę, jest układ zawieszenia. Dwie sytuacje mogą wpłynąć na to, że na kolumnę kierowniczą zostaną przeniesione drgania, które będą odczuwalne przez osobę prowadzącą pojazd. Z jednej strony to amortyzatory, a z drugiej niechciane luzy.
Zacznijmy od końca. Luzy w zawieszeniu lub układzie kierowniczym mogą przyczynić się do drgania kierownicy. Najczęściej problem będzie leżał w przekładni kierownicy lub w przegubach półosi. Sprawdź przekładnię podczas postoju. Jeśli wyczujesz luz, to będziesz miał pewność, że to jest problem. Ale jeśli wibracja pojawia się przy dużych prędkościach i to nie tylko na kierownicy, to wówczas można obstawiać problem z przegubem.
Co z amortyzatorami? Ich stan powinno się monitorować stale i dokładnie. Ich duże zużycie może przyczynić się do tego, że pojawią się drgania i wibracje przenoszone na koło kierownicze. Będzie tak, szczególnie jeśli obie usterki się połączą, a więc jeśli dodatkowo do zużytych amortyzatorów dojdą luzy w zawieszeniu. W mocno wyeksploatowanych autach tak niekiedy się dzieje, choć jest to dość rzadki przypadek.
Gdy czuć drgania podczas hamowania
Hamujemy i nagle daje się odczuć, że kierownica drży. Drgania kierownicy przy hamowaniu to dość poważny problem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można wówczas powiedzieć, że uszkodzeniu uległy elementy układu hamulcowego albo że jest to problem z piastą koła. Najczęściej wibracje przenoszą się na przednią część auta, w tym na kierownicę, gdy pojazd traci prędkość.
Jeśli wyczujesz tego rodzaju wibracje, na pewno musisz udać się do mechanika, i to dość szybko. Czasem powodem mogą być na przykład pofałdowane tarcze hamulcowe. To kierowca odkształca je, hamując mocno i przy skręconych kołach. Może się też zdarzyć, że rozgrzane hamulce zostaną mocno schłodzone, na przykład wjechaniem w kałużę.
Pamiętaj, że w tych wszystkich przypadkach powinieneś także czuć pulsujący hamulec. Tak będzie także, gdy bębny hamulcowe będą się zużywały nierównomiernie. Jeśli stracą swój okrągły kształt, to wówczas zacznie się tworzyć miejsce na wibracje, które szybko zostaną – przy hamowaniu – przeniesione na kierownicę i staną się łatwo wyczuwalne. Za drgania kierownicy mogą odpowiadać też zużyte piasty.
Drgania w trakcie przyspieszania? To może być układ napędowy!
Nietypowe ruchy kierownicy i wyczuwalne wibracje na niej można także dostrzec, gdy samochód przyspiesza. Jeśli dzieje się to tylko wówczas, to problem może leżeć po stronie układu napędowego, co jest jedną z najgorszych wiadomości. W autach na tylną oś problemem są krzyżaki wału napędowego. Jeśli auto ma napęd na cztery koła, wówczas drgania mogą być wyczuwalne w całej konstrukcji pojazdu.
Nieprzyjemne drgania kierownicy mogą być powodowane w trakcie przyspieszania przez przeguby półosi napędowych. Najczęściej sam kierowca doprowadza je do złego stanu, dynamicznie ruszając na skręconych kołach. Uszkodzenia ulegają krzyżak na półosi i kielich, co może pochłonąć nawet kilkaset złotych.
Uczucie wibracji podczas przyspieszania jest dość niebezpieczne, więc bardzo szybko należy skontaktować się z mechanikiem i wykryć potencjalne powody. Jednym z nich może być także poduszka zawieszenia zespołu napędowego. Jeśli ulegnie zużyciu, wówczas poszczególne elementy mogą utracić stabilność i naciskać na półoś. Możliwości jest więc sporo i nie muszą być związane stricte z kołami czy oponami.