ZDrogi.pl > Porady > Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:40

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Foter.com

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Układ hamulcowy należy do najważniejszych części w samochodzie. Gwarantuje nam oraz pozostałym użytkownikom ruchu drogowego bezpieczeństwo dlatego bardzo ważna jest regularna kontrola tego układu. Wraz z upływem czasu niezbędna jest wymiana klocków oraz tarcz hamulcowych, których można dokonać samodzielnie.

Kiedy klocki i tarcze hamulcowe nadają się do wymiany

Do wymiany klocków hamulcowych powinno nastąpić, kiedy ich grubość jest mniejsza niż 1,5 mm. W nowszych konstrukcjach o konieczności wymiany poinformują nas mechaniczne lub elektroniczne czujniki. Przy wymianie klocków warto skontrolować również stan tarcz, a najlepszą metodą jest sprawdzenie krawędzi podzespołu. Gdy rant jest zbyt duży należy wymienić tarcze. Ogólnie przyjęło się, że przy drugiej wymianie okładzin trzeba zainstalować także nowe tarcze, ponieważ często zdarza się, iż są już uszkodzone i popękane.

Do wymiany klocków będzie potrzebny nowy zestaw okładzin ciernych, które są wymieniane parami i muszą być dobrze dopasowane do auta. Ponadto warto zaopatrzyć się w smar miedziowy, odpowiednie klucze, lewarek i ewentualnie kobyłki, ściągacz lub rurka oraz druciana szczotka.

Przebieg wymiany klocków hamulcowych

W pierwszej kolejności musimy zadbać aby podczas pracy samochód nie stoczył się. Do tego celu wykorzystujemy kliny, które wkładamy po koła. Alternatywnie kliny mogą być zastąpione drewnianymi klockami. Luzujemy śruby podtrzymujące koło i wykorzystując lewarek lub podnośnik unosimy auto. Dla naszego komfortu psychicznego po podniesieniu pojazdu możemy dodatkowo podstawić kobyłkę. W takich okolicznościach możemy przystąpić do zdjęcia koła. Do tego celu przyda się klucz płaski bądź nasadowy.

Jeżeli śruby są zabezpieczone to należy użyć specjalnego płynu penetracyjnego np.: WD – 40. Przy zdejmowaniu zacisku zadbajcie o to, aby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. W elemencie znajdziemy tłoczek, który musimy cofnąć. Następnie wsuwamy go w zacisk by nowa, grubsza okładzina była zdolna do umieszczenia. Wciśnięcie okładziny może dostarczyć trudności dlatego lepiej mieć pod ręką awaryjne narzędzia jak gwintowany ściągacz chyba, że dysponujemy dużą siłą zapieramy się o zacisk i tłoczek cofamy.

Później przystępujemy do demontażu zawleczki zabezpieczającej okładziny po czym je wyjmujemy. Przed zamontowaniem nowych klocków koniecznie drucianą szczotką lub papierem ściernym oczyśćcie gniazda zacisku aby powierzchnia jarzma była jak najgładsza.

Na prowadnice można nanieść smar miedziowy co wpłynie na ich ruch i zmniejszy ryzyko ich zapieczenia. Koniecznie przy tym uważajcie by nie zabrudzić powierzchni ciernych. Gdy już zamontowaliśmy nowe okładziny instalujemy powtórnie zacisk oczywiście w kolejności odwrotnej niż go ściągaliśmy.

Na koniec pozostało przywrócić pozostałe elementy do porządku i możemy pojechać na małą wycieczkę. Nie jest to pozbawione sensu, ponieważ nowe klocki hamulcowe muszą się dotrzeć w czym pomoże hamowanie do momentu aż pedał zrobi się twardy. Pamiętajcie również aby na pierwszych kilometrach unikać ostrego i gwałtownego wciskania pedału hamulca.

Wymiana tarcz hamulcowych

Samodzielna wymiana tarcz jest możliwa pod warunkiem, że dysponujemy odpowiednimi narzędziami i podnośnikiem choć w przypadku nowszych konstrukcji to nie wystarczy. Wymagane jest wówczas podłączenie samochodu do komputera aby umożliwić odsunięcie zacisków od tarcz.

Gdy jednak okoliczności i wiedza sprzyjają to możemy przystąpić do działania. Na początku unosimy pojazd i zdejmujemy koło. Jeśli zacisk zawiera zawleczkę, to lekko ją podważamy i zdejmujemy. Powinno pójść bezproblemowo pod warunkiem, że zawleczka nie jest zardzewiała lub zapieczona. W następnej kolejności demontujemy jarzmo zacisku i odkręcamy tarcze. Należy pamiętać by takie części jak: jarzmo, zacisk i piasta oczyścić porządnie z rdzy oraz nalotów.

Później zabezpieczamy powierzchnię smarem ceramicznym. Przed nałożeniem nowej tarczy pozbywamy się pozostałości z oleju zabezpieczającego. Teraz możemy spokojnie tarczę zamocować na piaście, zamontować jarzmo oraz klocki hamulcowe w zacisku. Na końcu zaleca się miejsce styku tarczy z felgą koła zabezpieczyć smarem miedziowym lub ceramicznym.

Powiązane