Samochód z Niemiec. Gdzie szukać, formalności, na co zwracać uwagę
Gdzie szukać ofert
Najlepszym sposobem jest skorzystanie z serwisów internetowych zajmującymi się motoryzacyjnymi ogłoszeniami w Niemczech. Do takich stron zaliczają się m.in.: mobile.de, auto.de, autoscout24.de, automobile.de, autobing.de, 1a-automarkt.de, autobild.de. Na podanych witrynach dominują głównie trzy grupy. Jedną z nich są rekomendowane komisy. Co prawda ceny aut w tym przypadku są wyższe, aczkolwiek możemy być pewni, że pojazd będzie zgodny z opisem a jego historia nie jest obarczona kryminalną przeszłością. Wśród nich znajdziemy również firmy sprzedające samochody poleasingowe.
Innymi podmiotami na takich witrynach są osoby prywatne. Czasem możemy znaleźć naprawdę świetną propozycję, lecz możemy niestety trafić na nieuczciwego handlarza. Auto z takiego źródła często ma tak wiele usterek, że żaden komis nie chce go przyjąć. Wówczas kuszony atrakcyjną ceną kupujący traci zdrowy rozsądek, które zamienia się później w wielkie rozczarowanie. Jeszcze mniej zaufaną grupą są tanie komisy, zazwyczaj prowadzone przez imigrantów. Tutaj nie mamy co liczyć na profesjonalizm. Dominują tu głównie samochody powypadkowe, a przekręcony licznik to stały proceder. Ciężko też uzyskać ważne informacje jak: cena, rok rejestracji czy rodzaj jednostki napędowej. Klientom indywidualnym zwłaszcza odradzamy ten wariant, gdyż szansa na uczciwą i dobrą ofertę jest równie wielka jak na pomyślne dochodzenie swoich praw w przypadku pojawiających się (na pewno) problemów.
Oczywiście można udać się bezpośrednio do Niemiec, jednak dobrze by było gdybyśmy znali przynajmniej język angielski lub najlepiej niemiecki bądź zabrać osobę, która ten język zna. W takim przypadku zalecamy skorzystanie z ofert dobrych komisów samochodowych (z niem. Autohaus). Jeszcze lepszą opcją są sieci dealerskie, gdzie koszt aut jest wyższy, aczkolwiek możemy być pewni jakości i uczciwości.
Nawiązanie kontaktu i dane niezbędne do sporządzenia umowy
Jeśli już znaleźliśmy interesującą ofertę auta z Niemiec to dobrze by było nawiązać kontakt z właścicielem ogłoszenia. Znajomość języka niemieckiego będzie niewątpliwe atutem. Warto też zaopatrzyć się w kartę z niemieckim numerem telefonu. Jeżeli w anonsie brakuje telefonu to pozostaje kontakt mailowy, jednak brak kontaktu telefonicznego może i powinien wzbudzać podejrzenia. Niezależnie jaką drogą pozyskujemy samochód koniecznie zapoznajcie się z takimi parametrami jak: numer rejestracyjny, numer VIN oraz dowiedźcie się kiedy nastąpiła pierwsza rejestracja. Pozwoli to nam na zweryfikowanie pojazdu za pośrednictwem takich stron jak historiapojazdu.gov.pl czy autobaza.pl. Dzięki temu zostaną przybliżone nam następujące szczegóły:
czy samochód nie jest/nie był kradziony;
złomowany;
powypadkowy;
uszkodzony;
niedopuszczony do ruchu;
nie służył jako taxi;
czy licznik nie został „przekręcony”.
Gdy doszliśmy ze sprzedającym do porozumienia to można sporządzić umowę , na której powinny widnieć następujące szczegóły:
Miejsce i data zawarcia umowy sprzedaży;
Dane osobowe sprzedawcy (albo firmy) i kupującego wraz z adresami zamieszkania;
Serie i nr dowodów osobistych a także numery PESEL;
Numer nadwozia VIN Marka i model samochodu, wersja silnikowa, kolor nadwozia, oznaczenie wersji specjalne;
Rok produkcji;
Rok pierwszej rejestracji;
Numer rejestracyjny;
Przebieg;
Dokładny opis stanu technicznego samochodu, jeśli sprzedawane auto jest uszkodzone lub powypadkowe o czym sprzedający informował w ogłoszeniu;
Opis ewentualnych uszkodzeń, o których sprzedający poinformował kupującego albo zostały odnalezione przez kupującego.
W sytuacji kiedy auto ma też współwłaściciela jego dane również muszą znaleźć się w umowie. Dobrze gdyby dokumenty były sporządzone jednobrzmiąco zarówno w języku niemieckim jak i polskim. Ponadto powinniśmy zostać poinformowani czy pojazd nie jest obciążony kredytem lub hipoteką. Nowy właściciel otrzymuje też: dowód własności (Fahrzeubrief), dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein), potwierdzenie ważnego przeglądu technicznego, dokument potwierdzający wykonaną analizę spalin (AU – Abgasuntersuchung), książkę serwisową i kartę pojazdu (jeśli auto ją posiadało).
Auto z Niemiec zakupione. Jak legalnie przetransportować go do Polski
Jeżeli samochód został już wyrejestrowany przez poprzedniego właściciela to znacznie przyspieszy cały proces. Maszyna, zanim wyruszymy w podróż do naszego kraju musi przejść rygorystyczny przegląd (TUV). Przed dokonaniem transakcji koniecznie upewnijcie się, że auto takowe badanie przeszło. Jeśli nie, to lepiej poszukajcie alternatywnej oferty. Bez tego nie mamy prawa ubiegać się też o tablice 5 –dniowe (koszt 15 Euro, tablica + ubezpieczenie), na których wrócimy do Polski. Te reguły obowiązują w przypadku powrotu na kołach. Dyrektyw tych nie trzeba przestrzegać gdy planujemy przetransferowanie auta na lawecie. Ponadto musimy opłacić tymczasowe ubezpieczenie OC oraz wyrobić przejściowy dowód rejestracyjny.
Gdy już jesteśmy w Polsce, to mamy 30 dni na zapłacenie podatku akcyzowego w Urzędzie Celnym. Kwota jest uzależniona od pojemności silnika. Poniżej 2 litrów akcyza wynosi 3,1%, natomiast przy wyższej akcyza wzrasta do 18,6%. Na tym jednak opłaty się nie kończą. Trzeba przecież zarejestrować samochód w odpowiednim Wydziale Komunikacji oraz dokonać zapłaty za: tablice i dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, kartę pojazdu, naklejkę kontrolną i legalizacyjną plus ubezpieczenie OC.
Czy zakup auta z Niemiec jest opłacalny ? To już zależy od kilku czynników i wybór pozostawiamy wam. Jeśli już zdecydujecie się na taki ruch, to bądźcie ostrożni i pamiętajcie o powyższych wskazówkach. Szukajcie ofert wyłącznie z zaufanego źródła i nie dajcie się nabrać na atrakcyjne oferty typu „Niemiec płakał jak sprzedawał”.