ZDrogi.pl > Aktualności > Rodzaje i interpretacja znaków zakazu
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Rodzaje i interpretacja znaków zakazu

Znak stopu
Foter.com

Funkcją znaków zakazów jest ograniczenie lub jak sama nazwa wskazuje zabronienia wykonywania określonych manewrów. Znaki rodzaju typu B wskazują też maksymalną prędkość z jaką możemy poruszać się na danym odcinku czy nawet terytorium. Główną konsekwencją nieprzestrzegania przepisów jest mandat oraz punkty karne, a znacznie naruszenie uregulowań skutkuje nawet utratą prawa jazdy. W tym rodzaju znaków dominuje białe tło z czerwoną obwódką, a wszystko to przybiera okrągłą formę, aczkolwiek znajdziemy od tej reguły wyjątki.

Znak zakazu B – 1 i B – 2

Znak B – 1 zabrania wjazdu w obu kierunkach nie tylko samochodom, ale także kolumnie pieszych, poganiaczom czy jeźdźcom. Ustawienie tego znaku może oznaczać prace budowlane/remontowe bądź wynika on z uszkodzenia drogi. Znak B – 2 przybiera podobną funkcję, gdyż zakaz obejmuje te same grupy. W porównaniu jednak z oznaczeniem B – 1 tutaj często przebiega ruch jednostronny. W obu przypadkach uwzględnia się dopuszczenie określonego zespołu maszyn, który informuje nas komunikat znajdujący się poniżej lub umożliwia ruch w danych godzinach.

Ta grupa znaków komunikuje nas o zakazie wjazdu dla danych pojazdów silnikowych. To tego rodzaju zalicza się znak B – 3, aczkolwiek tutaj jest przewidziane jest odstępstwo dla motocykli jednośladowych. Dlaczego akurat dla nich ? Ponieważ to oznaczenie zazwyczaj umieszczone jest przy wąskich trasach, które pokonamy węższymi maszynami. Należy przy tym pamiętać, że jeżeli dysponujemy motocyklem z przyczepą to taki gatunek jest już zaliczany do wielośladowych. Kolejne rodzaje znaków zakazów można podzielić na następujące uwarunkowania:

Zakaz dla określonej grupy pojazdów

Znaki B – 3A, B – 4, B – 5, B – 6 oraz B – 7 oznacza utrudnienia dla kolejno: autobusów, motocykli, samochodów ciężarowych o masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ciągników rolniczych i pojazdów wolnobieżnych oraz pojazdów silnikowych z przyczepą. Oznaczenia od B – 8 do B – 14 z kolei zakazuje włączenie się do ruchu: pojazdom zaprzęgowym, jak również jeźdźcom i poganiaczom (B – 8), rowerzystom (B – 9), motorowerzystom (B – 10), wózkom rowerowym i rowerom wielośladowym (B – 11), osobom z wózkami ręcznymi (B – 12), pojazdom, które jadą z produktami wybuchowymi lub łatwopalnymi, takimi jak różnego rodzaju gazy, nadtlenki czy materiały utleniające/pojazdom oznakowane na pomarańczowo z powodu znacznej ilości takich środków (B – 13/B – 13A), pojazdom, które dysponują przedmiotami o wyjątkowo szkodliwym działaniu dla akwenów (B – 14).

Znaki zakazu z uwzględnieniem gabarytów samochodu oraz ograniczenia trasy

Kolejny rodzaj zakazów dotyka maszyny, które przekraczają wartość wyznaczoną na tablicy. Zatem B – 15 określa granicę szerokości pojazdu, B – 16 wysokość, B – 17 długość, B – 18 rzeczywistą masę całkowitą, natomiast B – 19 wyznacza maksymalny nacisk na oś pojazdu. Kolejne ograniczenia to znak stopu, czyli B – 20. Jest to jeden z najważniejszych znaków, którego należy bezwzględnie przestrzegać, ponieważ ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, szczególnie w miejscach gdzie ruch jest nadmierny bądź utrudniony ze względu np. na słabą widoczność.

Zakazy obejmujące poszczególne zachowania

Ten rodzaj znaków nie przewiduje następujących manewrów: skrętu w lewo oraz zawracania na najbliższym skrzyżowaniu (B – 21) oraz skrętu w prawo (B – 22). O ile B – 21 obejmuje różne zachowania na drodze o tyle B – 23 ogranicza się wyłącznie do zakazu zawracania. Może się tyczyć nie tylko skrzyżowania, ale również danego odcinka.

Manewr ten można zaś wykonać gdy ujrzymy odwołanie tego procederu za pomocą oznaczenia B – 24. Następnie B – 25 i B – 26 zabrania wyprzedzania, choć w tym drugim przypadku tyczy się wyłącznie samochodów ciężarowych. Znak B – 27 oraz B – 28 informuje nas o wycofaniu tych wytycznych, które mogą być zniesione jeszcze przed najbliższym skrzyżowaniem. Znajdziemy też odcinki, gdzie nie wolno używać z sygnałów dźwiękowych (B – 29/B – 30 anuluje ten zakaz). Przy znaku B – 31 musimy obowiązkowo ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z przeciwnego kierunku.

Obecność znaku B – 32 obowiązuje nas do poddania się kontroli celnej, aczkolwiek mogą się znajdować także inne treści typu: „Wjazd na prom”, „Rogatka uszkodzona”, „Kontrola graniczna” czy „Kontrola drogowa”. B – 33 przedstawia wartość, która stanowi maksymalną prędkość na danym odcinku, a B – 34 uchyla tą dyrektywę.

Patrząc na regularnie zwiększającą się ilość aut na drogach, znaki B – 35 i B – 36 mogą być utrapieniem dla kierowców. Pierwszy oznacza zakaz postoju (poniżej może znajdować się informacja o maksymalnym czasie postoju), drugi zaś nie uwzględnia zatrzymywania się. Mniej powszechne są tablice B – 37 i B – 38 (zakaz postoju w dni nieparzyste oraz parzyste). Co prawda nie jest zabronione unieruchomienie pojazdu,  jednak nie może to trwać dłużej niż minutę.

Powiązane