ZDrogi.pl > Aktualności > Regeneracja wtryskiwaczy. Proces, koszty, uwarunkowania
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Regeneracja wtryskiwaczy. Proces, koszty, uwarunkowania

Garbus
YouTube: Bosch Diesel Service Dariusz Pawlik

Objawy, których lepiej nie lekceważyć

Nie da się precyzyjnie określić wytrzymałości wtryskiwaczy. Ogólnie przyjęło się, że na jednym komplecie można przejechać minimum 150 000 kilometrów choć jest to uzależnione od paliwa, które stosujemy oraz od marki podzespołu. Fachowcy zgodnie twierdzą, że bardziej trwały jest sprzęt Siemensa, Boscha i Denso, a od średnich wartości najbardziej odbiega firma Delphi.

Wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem dlatego wszelkie zanieczyszczenia, brak właściwości smarnych czy niestosowny skład biochemiczny spowoduje defekt. Aby nie narażać się na zwiększone koszty radzimy nie lekceważyć początkowych objawów nieprawidłowej pracy tego podzespołu.

Główną oznaką defektu są przede wszystkim problemy z odpaleniem silnika bądź nawet całkowita niemożność wykonania tego procesu. Innymi symptomami świadczącymi o potrzebie regeneracji bądź wymianie części to spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa, wydobywanie się z rur wydechowych spalin o barwie białej lub czarnej, specyficzne stukanie w jednostce napędowej czy okresowe świecenie kontrolki „check engine”. Jeśli doszło, do któregoś z wymienionych objawów to lepiej nie zwlekać i koniecznie udajcie się do warsztatu samochodowego. W przeciwnym razie narażamy na potężną usterkę naszego silnika.

Jak przebiega proces regeneracji wtryskiwaczy

Przed przystąpieniem do pracy, mechanik musi ocenić czy wtryskiwacze nie uległy mechanicznym uszkodzeniom. W takiej sytuacji podzespół nie będzie się już do niczego nadawał. Jeśli do takowych nie doszło, to w pierwszej kolejności układ w zbiorniku paliwa musi zostać dokładnie przeczyszczony. Do tego najlepsza będzie myjka ultradźwiękowa.

Ważne aby przed oddaniem samochodu w ręce fachowców upewnić się, że warsztat dysponuje odpowiednimi narzędziami jak właśnie wspomnianą myjką czy mikroskop do zweryfikowania stopnia zanieczyszczeń, gdyż bez tego przyrządu nie da się zauważyć zabrudzeń.

Po rozłożeniu na czynniki pierwsze wtrysków i ich przeczyszczeniu następuje wymiana wewnętrznych uszczelnień. Po wymianie uszkodzonych lub zużytych części oraz instalacji podzespołów i elementów wtryskiwacza, mechanik przystępuje do szeregu testów takich jak testu rozpylenia, porównawczego dawek wtryskowych i przelewów (w przypadku Common Rail).

Na koniec zostanie wykonany pomiar obwodu elektrycznego. Tak w skrócie przedstawia się cały proceder, ponieważ w praktyce wykonywane czynności dobierane są indywidualnie do każdego wtryskiwacza.

Czy regeneracja wtryskiwaczy jest opłacalna

Rachunek jest uzależniony od kliku uwarunkowań. W głównej mierze zależy to od firmy oraz stopnia eksploatacji. Średni koszt regeneracji kształtuje się w przedziale 2500 – 3000 zł, aczkolwiek kwota może wzrosnąć jeśli będziemy odwlekać ten proceder.

Mimo wszystko regeneracja jest tańszą alternatywą niż zakup nowych części chyba, że posiadamy starszy samochód lub dysponujemy samochodem z silnikiem z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami. Wtedy będziemy zmuszeni uwzględnić zakup nowych egzemplarzy. Co prawda jest to droższa opcja, ale w niektórych przypadkach jest to jedyne rozwiązanie. Plusem przemawiającym za tą alternatywą jest gwarancja producenta co podnosi naszą pewność odnośnie ich prawidłowej pracy. Odradzamy natomiast zakup używanych wtryskiwaczy nieznanego pochodzenia.

Zdecydowanie się na taki krok to istna loteria, bowiem nieznany jest ich prawdziwy stan techniczny, a ponadto niewykluczone, że nie będą współgrać z naszą jednostką napędową, która nie będzie dobrze pracowała jeśli przynajmniej jeden z wtrysków nie będzie odpowiedni. Warto też pamiętać, że aby komponent dobrze działał musi być przechowywany w odpowiednich warunkach.

W elemencie z tak precyzyjnymi warunkami działania jest to szczególnie ważne, ponieważ nawet mała ilość wilgoci może doprowadzić do nieodwracalnych zmian co w konsekwencji doprowadzi do tego, że wtryskiwacze będą bezużyteczne.

Wtryskiwacze pełnią bardzo ważną funkcję, bez których nasz silnik nie będzie dobrze pracował. Warto kontrolować ich stan oraz nie bagatelizować objawów ich eksploatacji, ponieważ prędzej czy później będziemy zmuszeni dokonać regeneracji, która wraz ze stopniem zużycia będzie skutkowała większymi opłatami, a w poszczególnych przypadkach wymianą na zupełnie nowy komplet.

Powiązane