Regeneracja przekładni kierowniczej. Jakie są objawy zużycia ?
Co wpływa na zużycie przekładni
Najwięcej kłopotów sprawia powstające w przekładni kierowniczej (maglownicy) luzy. W wadliwych modelach taki stan jest zauważalny po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Zazwyczaj jednak limit ten wynosi 200 – 300 tys. km. a wyjątkowo udane konstrukcje są w stanie osiągnąć nawet 400 tys. km i więcej.
Wpływ na zużycie tego podzespołu wynika przede wszystkim z wszelkich nierówności typu dziury, nierówne przejazdy kolejowe, czy wysokie krawężniki. Najwięcej szkód może wyrobić nierówność na zakręcie. Przy skręconych kołach i pionowej sile maglownica jest szczególnie poddana eksploatacji. Na szybsze zużycie przyczynia się także kręcenie kołami w miejscu czy stosowanie dużych kół, w tym zwłaszcza niskoprofilowych opon.
Główną oznaką zużycia przekładni kierowniczej są odczuwalne na kierownicy luzy w przekładni. Czasem nie jest łatwo to wykryć, albowiem proces eksploatacji jest długotrwały i mnie wyczuleni kierowcy nie odczują zmian wynikających ze zmniejszonej precyzji układu kierowniczego. O nieprawidłowościach w maglownicy mogą nas ostrzec stukania w trakcie kręcenia kierownicą czy podczas przejazdu przez nierówności.
Naprawa czy wymiana ? Co się bardziej opłaca ?
Wymiana maglownicy jest zdecydowanie droższym procesem. Jego koszt może oscylować nawet klika tysięcy złotych w zależności od modelu pojazdu oraz gdzie przeprowadzamy wymianę. Na szczęście kierowcy są rzadko zmuszeni do takiego wyboru. Zdecydowanie tańszą opcją jest regeneracja przekładni kierowniczej.
Taki zabieg zazwyczaj zamyka się do 1000 zł choć kwota jest uzależniona od stanu komponentu oraz rodzaju demontażu. Można również od razu zamówić regenerowaną przekładnię i oddać tę użytkowaną przez nas.
Jak wygląda proces regeneracji
Po dokładnym zapoznaniu się ze stanem technicznym maglownicy, renomowany warsztat dokonuje czyszczenia podzespołu wykorzystując do tego myjkę ultradźwiękową lub piaskową aż zostanie uzyskana gładka powierzchnia. Zużyte elementy takie jak: uszczelniacze czy wszelkie części wykonane z gumy są wymieniane. Listwa zębata jest szlifowana, a znajdujące na niej teflony też poddawane są wymianie.
Zamianie podlegają także łożyska oraz ślizg docisku. W sytuacji kiedy wyjątkowo zwlekaliśmy z regeneracją, konieczna będzie też instalacja nowych drążków kierowniczych oraz końcówek. Fachowiec przeprowadza następnie regulację umożliwiającą pozbycie się luzów. Na koniec samochód jest poddawany testowi w czym posłużą specjalistyczne urządzenia.
Pozytywna weryfikacja na podstawie tego badania pozwala oddanie pojazdu do użytku.
Na co zwracać uwagę
W pierwszej kolejności odradzamy zakup używanej przekładni. Uszczelniacze i pozostałe elementy ulegają zużyciu i przy zakupie z nieodpowiedniego źródła może się zdarzyć, że dysponujemy maglownicą bardziej wyeksploatowaną niż mieliśmy. Przy nabyciu zregenerowanej wersji komponentu zawsze należy pytać się o kartę gwarancyjną oraz dowód zakupu.
Dodatkowo należy korzystać z usług firm o pozytywnej renomie. Oszczędność oraz zamawianie przekładni z nieodpowiednich miejsc nie tylko wpłynie na późniejsze finanse, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Zwracajcie również uwagę na warsztaty, które podejmują się naprawy nawet najbardziej uszkodzonych przekładni.
Selekcja rdzeni jest ważnym czynnikiem i jeśli mechanicy próbują naprawiać części, które nie nadają się do dalszego użytkowania, to nie najlepiej świadczy to o ich poziomie profesjonalizmu.