Przepływomierz - właściwości, rodzaje, oznaki usterki
Do czego służy przepływomierz
Przepływomierz umieszczony jest zazwyczaj tuż za filtrem powietrza i kontroluje pracę silnika dobierając odpowiedni skład paliwowo – powietrzny oraz kontroluje czy samochód nie spala nadmiernie paliwa. Osprzęt współpracuje ze sterownikiem silnika przesyłając informacje o ilości przepływającego powietrza (ilościowym albo masowym), które jest zasysane do jednostki napędowej. Umożliwia to komputerowi precyzyjne określenie dawki wtrysku paliwa, co jest szczególnie ważne w silnikach benzynowych zawierających zapłon iskrowy.
Prawidłowa praca przepływomierza jest bardzo ważna, ponieważ jeśli pomiar zostanie wykonany błędnie, to dawka paliwa będzie dobrana nieprawidłowo co w konsekwencji przełoży się na złą pracę silnika. Oczywiście optymalny skład paliwowo – powietrzny nie jest dla każdego samochodu taki sam i uzależniony jest od modelu pojazdu i pojemności silnika.
Rodzaje przepływomierzy
Wyróżnia się trzy typy przepływomierzy. Pierwszy z nich to rodzaj masowy, znany też jako klapkowy powszechnie występujący w starszych konstrukcjach. Pod wpływem przepływającego powietrza otwiera się klapa o określony kąt napędzając w ten sposób potencjometr. Wartość kąta nachylenia jest dostarczana do jednostki sterującej i na podstawie otrzymanych informacji zostaje dobrana stosowna dawka paliwa. Niestety mimo dość trwałej konstrukcji jego praca pozostawała dużo do życzenia co ma niebagatelny wpływ na stan jednostki napędowej.
Z tego też powodu bardziej popularnym rozwiązaniem jest przepływomierz masowy. Integralną część stanowi tutaj platynowy drucik, który jest nieustannie podgrzewany. W zależności od napływającego powietrza temperatura drutu zaczyna spadać (im więcej powietrza, tym niższa temperatura). Skład mieszanki jest dobierany z wartości zużytej energii, niezbędnej do utrzymania stałej temperatury drutu wedle, której komputer wie jaka ilość paliwa jest potrzebna.
Najnowszym rodzajem przepływomierzy jest typ Vortex. Odznacza się pomiarem z wykorzystaniem fal dźwiękowych. Umieszczony w kolektorze dolotowym generator wytwarza drgania. Mikrofon namierza miejsce ich występowania i odczytuje w ten sposób ilość przepływającego powietrza. Tak najprościej można określić działanie przepływomierza Vortex choć cały proces, zaczynając od budowy jest znacznie bardziej skomplikowany, a cała technologia kosztowniejsza.
Oznaki usterki przepływomierzy
Głównym objawem awarii jest spadek mocy jednostki napędowej. Szczególnie odczuwalne jest to podczas przyspieszania oraz gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Nie wolno przede wszystkim lekceważyć pierwszego symptomu, gdyż nagła utrata mocy np. w momencie przyspieszania może stanowić duże zagrożenie. Usterce przepływomierza może towarzyszyć również wibracje silnika, nadmierne zużycie paliwa oraz niestosowny skład spalin.
Jak uniknąć awarii
Regularna wymiana filtra powietrza niewątpliwie przedłuży działanie przepływomierza zwłaszcza jeśli filtr będzie oryginalny. Nie zawadzi również cykliczne przeczyszczenie układu, aczkolwiek powinniśmy pamiętać, że do tego celu nie używamy wody. Szczególnie istotne będzie to w przypadku masowego odpowiednika, gdyż zawarty w nim platynowy drucik ma tendencję do zbierania brudu, który także ma wpływ na potencjalny defekt. Sugerujemy też nie jeździć dynamicznie po wodzie. Tyczy się to głównie samochodów terenowych.
Gwałtowny wjazd np. w kałużę może doprowadzić do przedostania się cieczy do elementu pomiarowego co jest niepożądane i doprowadza do przepalenia drucika. Jeśli dysponujemy pojazdem z instalacją LPG bądź CNG zalecamy systematyczne przeglądy. Uszkodzona instalacja gazowa może wpłynąć na usterkę przepływomierza, która nie są odporna na tzw. „strzały” w kolektorze dolotowym.