ZDrogi.pl

Foter.com

Przeguby półosi. Za co odpowiadają i jakie są objawy ich zużycia

19 Marca 2022

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Przeguby półosi. Za co odpowiadają i jakie są objawy ich zużycia

Przeguby półosi stanowią ważną rolę w przeniesieniu napędu ze skrzyni biegów na koła. Bez prawidłowego działania tego komponentu dalsza jazda jest całkowicie wykluczona dlatego warto zapoznać się z tym elementem i rozpoznawać objawy świadczące o potencjalnej usterce.

Półoś pojedyncza a przegubowa

Na rynku znajdziemy kilka rodzajów przegubów różniące się między sobą konstrukcją. Każda półoś, niezależnie czy mówimy o półosiach sztywnych czy przegubowych wykonana jest z twardego wału. Na jego końcach znajdziemy przeguby: wewnętrzne oraz zewnętrzne. Czasem można napotkać półoś z jednym przegubem, jednak to zastosowanie występuje rzadko i wyłącznie w sztywnych mostach.

Częściej spotykaną wersją jest półoś przegubowa występująca w niezależnych zawieszeniach z napędem na przód, tył bądź 4x4. Półosie są odpowiedzialne za przenoszenie momentu obrotowego na koła. Ważne aby cały proces przebiegał z jak najmniejszym tarciem, ponieważ utrata energii jest wówczas nieznaczna.

Przeguby nierównobieżne i równobieżne

Przeguby półosi dzieli się na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to typ nierównobieżny znany również jako asynchroniczny lub prosty umożliwia przełamanie wału napędowego i przenosić moment obrotowy pod odpowiednim kątem. Minusem ich zastosowanie jest różnica w prędkości obrotowej na wałkach połączonym takim przegubem.

Najpopularniejszym wariantem przegubu nierównobieżnego jest przegub krzyżakowy (Cardana). Bardziej powszechnym rodzajem tego komponentu jest wersja równobieżna określana też jako homokinetyczna. W tej wersji nie dochodzi do odmiennych prędkości obrotowej między dwoma wałami. Wyróżniamy kilka wersji przegubów homokinetycznych:

  • Stałe – punkt zawieszenia jest stały. Najczęściej spotkamy ten rodzaj w autach osobowych z napędem na przód, gdzie przegub montowany jest od strony piasty koła.

  • Z kompensacją wzdłużną – Moment obrotowy jest rozkładany równomiernie nawet przy wyższych prędkościach.

  • Trójramienne z kompensacją wzdłużną – instalowane niemal zawsze od strony skrzyni biegów. Głównie występuje w jednostkach napędowych diesla połączonych z automatyczną skrzynią biegów.

  • Trójramienne owalne z kompensacją wzdłużną – To domena aut o większej mocy z dużym momentem obrotowym.

  • Z kompensacją wzdłużną typu DO – Montowane w mniejszych pojazdach.

Objawy uszkodzonych przegubów napędowych półosi

Najczęściej występującą oznaką zużycia przegubów półosi jest stukanie wydobywające się z okolic przedniego zawieszenia w momencie ruszania lub przyspieszania na skręconych oponach. Oznacza to powstające luzy między częściami współpracującymi w przegubie napędowym zewnętrznym, czyli umieszczonym przy kole.

Jeśli usłyszmy stukot przy maksymalnym wychyleniu koła to wówczas najlepiej udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania problemu. Tym sposobem zaoszczędzimy na naprawie.

Innym objawem przemawiającym za usterką są odczuwalne drgania na kierownicy, a czasem nawet na całym nadwoziu. Prawdopodobnie doszło do wyeksploatowania przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego. Zazwyczaj dotyczy się to tego drugiego, ponieważ ma tendencje do szybszego zużywania się.

Tagi:

TechnologiaPorady motoryzacyjne

Podobne artykuły

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd
Czytaj więcej >

Porady

Za naklejki na samochodzie możesz dostać mandat. Nie wszystkie są dozwolone
Czytaj więcej >

Porady

Na tej „zagadce” poległo wielu kierowców. Wiedziałbyś, kto ma pierwszeństwo?
Czytaj więcej >

Porady

Garaż jako część domu czy osobny budynek - co wybrać?
Czytaj więcej >

Porady

Jak dobrać boks dachowy do samochodu?
Czytaj więcej >

Porady

Prawo jazdy z kodem 78. Sposób na szybki i prostszy egzamin
Czytaj więcej >
Redaktor zDrogi.pl

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: [email protected]

Więcej z kategorii Porady

Porady

Artykuł Sponsorowany

Długoterminowy wynajem auta
Czytaj więcej >
Porady

Artykuł Sponsorowany

3 najważniejsze wady i zalety aut elektrycznych
Czytaj więcej >
Porady

Artykuł Sponsorowany

Wybieramy pokrowiec na skuter. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?
Czytaj więcej >
Porady

Artykuł Sponsorowany

Na jaki okres zawierana jest umowa ubezpieczenia AC?
Czytaj więcej >
Porady

Redaktor zDrogi.pl

Tuning samochodowy - coraz popularniejszy w Polsce
Czytaj więcej >
Porady

Redaktor zDrogi.pl

Czym jest kolumna MacPhersona?
Czytaj więcej >