ZDrogi.pl > Porady > Przeguby półosi. Za co odpowiadają i jakie są objawy ich zużycia
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Przeguby półosi. Za co odpowiadają i jakie są objawy ich zużycia

Skręcone koło
Foter.com

Przeguby półosi. Za co odpowiadają i jakie są objawy ich zużycia

Przeguby półosi stanowią ważną rolę w przeniesieniu napędu ze skrzyni biegów na koła. Bez prawidłowego działania tego komponentu dalsza jazda jest całkowicie wykluczona dlatego warto zapoznać się z tym elementem i rozpoznawać objawy świadczące o potencjalnej usterce.

Półoś pojedyncza a przegubowa

Na rynku znajdziemy kilka rodzajów przegubów różniące się między sobą konstrukcją. Każda półoś, niezależnie czy mówimy o półosiach sztywnych czy przegubowych wykonana jest z twardego wału. Na jego końcach znajdziemy przeguby: wewnętrzne oraz zewnętrzne. Czasem można napotkać półoś z jednym przegubem, jednak to zastosowanie występuje rzadko i wyłącznie w sztywnych mostach.

Częściej spotykaną wersją jest półoś przegubowa występująca w niezależnych zawieszeniach z napędem na przód, tył bądź 4x4. Półosie są odpowiedzialne za przenoszenie momentu obrotowego na koła. Ważne aby cały proces przebiegał z jak najmniejszym tarciem, ponieważ utrata energii jest wówczas nieznaczna.

Przeguby nierównobieżne i równobieżne

Przeguby półosi dzieli się na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to typ nierównobieżny znany również jako asynchroniczny lub prosty umożliwia przełamanie wału napędowego i przenosić moment obrotowy pod odpowiednim kątem. Minusem ich zastosowanie jest różnica w prędkości obrotowej na wałkach połączonym takim przegubem.

Najpopularniejszym wariantem przegubu nierównobieżnego jest przegub krzyżakowy (Cardana). Bardziej powszechnym rodzajem tego komponentu jest wersja równobieżna określana też jako homokinetyczna. W tej wersji nie dochodzi do odmiennych prędkości obrotowej między dwoma wałami. Wyróżniamy kilka wersji przegubów homokinetycznych:

  • Stałe – punkt zawieszenia jest stały. Najczęściej spotkamy ten rodzaj w autach osobowych z napędem na przód, gdzie przegub montowany jest od strony piasty koła.

  • Z kompensacją wzdłużną – Moment obrotowy jest rozkładany równomiernie nawet przy wyższych prędkościach.

  • Trójramienne z kompensacją wzdłużną – instalowane niemal zawsze od strony skrzyni biegów. Głównie występuje w jednostkach napędowych diesla połączonych z automatyczną skrzynią biegów.

  • Trójramienne owalne z kompensacją wzdłużną – To domena aut o większej mocy z dużym momentem obrotowym.

  • Z kompensacją wzdłużną typu DO – Montowane w mniejszych pojazdach.

Objawy uszkodzonych przegubów napędowych półosi

Najczęściej występującą oznaką zużycia przegubów półosi jest stukanie wydobywające się z okolic przedniego zawieszenia w momencie ruszania lub przyspieszania na skręconych oponach. Oznacza to powstające luzy między częściami współpracującymi w przegubie napędowym zewnętrznym, czyli umieszczonym przy kole.

Jeśli usłyszmy stukot przy maksymalnym wychyleniu koła to wówczas najlepiej udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania problemu. Tym sposobem zaoszczędzimy na naprawie.

Innym objawem przemawiającym za usterką są odczuwalne drgania na kierownicy, a czasem nawet na całym nadwoziu. Prawdopodobnie doszło do wyeksploatowania przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego. Zazwyczaj dotyczy się to tego drugiego, ponieważ ma tendencje do szybszego zużywania się.

Powiązane