Poznaj wszystkie rodzaje instalacji gazowych LPG
Czym właściwie jest instalacja LPG?
Popularne LPG to skrót pochodzący z języka angielskiego i oznaczający Liquefied Petroleum Gas. To po prostu alternatywne źródło napędu silników spalinowych wykorzystujące propan-butan. Pierwsze takie rozwiązanie powstało w 1910 roku, a jego autorem był dr Walter Snelling. To znaczy pierwsze zastosowanie gazu jako paliwa, bo do samochodów trafił on znacznie później. Ale z miejsca stał się ulubionym napędem tych, którzy cenili sobie ekonomię.
Dziś mamy różne rodzaje instalacji LPG, które pasują do wielu marek i modeli. LPG jest gazem, który do butli pompuje się przy ciśnieniu rzędu 6 atmosfer, a skraplaniu ulega przy 2,2 do 4 atmosferach. Przeważnie zbiorniki na LPG, które z przyczyn bezpieczeństwa zapełnia się do 85%, są montowane w miejscu koła zapasowego lub jako osobny zbiornik w bagażniku. Teraz wystarczy tylko „tankować” auto na podobnej zasadzie, jak w przypadku benzyny, tyle że taniej.
Rzeczywiście o wiele tańsza?
Tylko czy naprawdę płaci się tak wiele mniej, jeżdżąc na gaz? W Polsce tak. Nasz kraj może pochwalić się dość niską akcyzą na propan-butan, przez co ceny LPG są o wiele niższe niż np. w przypadku benzyny czy nawet oleju napędowego. Dodatkowym atutem jest fakt, że LPG jest produktem ubocznym przy produkcji ropy naftowej. Czasem także można go wytwarzać poprzez uruchomienie nowego odwiertu gazu ziemnego. To wszystko sprawia, że jego cena nie jest wysoka.
Oszczędność w jeździe nie na benzynę a na LPG oczywiście zależy od ceny tej pierwszej. Zwykle jednak przyjmuje się, że jedno tankowanie gazu starcza na dwa i pół cyklu tankowania innego paliwa. Oczywiście mowa o przeliczeniu pieniędzy, jakie trzeba zostawić na stacji, a nie o częstotliwości uzupełniania gazu, bo to zależy od konkretnej instalacji, a przecież rodzajów instalacji LPG jest naprawdę sporo.
Koszty instalacji gazowej – od czego zależą?
Pytanie tylko, czy poniesione koszty na zamontowanie całej instalacji nie pochłoną tak wiele, że zacznie się ona zwracać po wielu latach. Różnie może być, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo też koszty mogą być różne, w zależności od rodzaju, konstrukcji silnika, renomy producenta LPG czy warsztatu, który specjalizuje się w montażu.
Przyjmuje się, że jeden z podstawowych rodzajów instalacji LPG, czyli pośredni wtrysk sekwencyjny do czterocylindrowego, wolnossącego silnika Diesla to koszt mniej więcej w granicach 3000 złotych. Przy czym instalacja LPG do silnika z turbodoładowaniem będzie kosztowała kilkaset złotych drożej, więc tak naprawdę nie można jednoznacznie powiedzieć, który silnik generuje najwyższe koszty.
Na cenę wpływ mają także cylindry, a dokładnie ich liczba. Wiąże się to oczywiście z liczbą wtryskiwaczy. Na przykład w silnikach typu boxer lub V6 trzeba także pomyśleć o zastosowaniu dwóch listew wtryskowych lub osobnych, działających niezależnie wtryskiwaczy gazu. Każdy cylinder musi mieć taki jeden element. Najdroższe są instalacje LPG do jednostek napędowych z wtryskiem bezpośrednim. Tam koszt może przekroczyć 10 tys. złotych.
Rodzaje instalacji LPG
Instalacje gazowe w samochodach rozwijały się powoli, niejako obok głównych zmian, jakie przez lata zachodziły w samochodach i ogólnie w motoryzacji. Dziś wyróżniamy podstawowe 5 generacji rodzajów instalacji LPG, w których zastosowano rozwiązania wtryskowe oraz mieszalnikowe.