Poznaj najtrudniejsze pytania z egzaminów na prawo jazdy
Włączanie się do ruchu i wyprzedzanie
Pierwsza grupa trudnych pytań dotyczy włączania się do ruchu oraz wyprzedzania. Jedno z najtrudniejszych pytań z egzaminów na prawo jazdy dotyczy wyjazdu z zatoczki po postoju. Czy wówczas osoba włączająca się do ruchu na jezdni kilkupasmowej ma pierwszeństwo przed zmieniającym na prawy pas samochodem? Nie, ponieważ artykuł 17. ustęp 2. Kodeksu drogowego mówi, że „Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu”. Dzieje się to więc niezależnie od wszystkich innych przepisów.
Problem z włączaniem się do ruchu często widoczny jest na parkingach. Kierowca ruszający z miejsca po zatrzymaniu się w celu wpuszczenia do samochodu pasażera jest osobą włączającą się do ruchu. A skoro tak, to musi ustąpić osobie jadącej za nim lub tej, która skręca w lewo na miejsce parkingowe, nadjeżdżając z naprzeciwka. Z kolei jeśli droga ma kilka pasów i jadący po prawej stronie kierowca chce wyprzedzić auto poruszające się po pasie środkowym, ale które ma włączony kierunkowskaz zmiany pasa na prawy, wówczas ma pierwszeństwo, bo w art. 22 ust. 2 jest mowa o konieczności ustąpienia osobom na pasie prawym.
Zatrzymanie pojazdu i cofanie oraz nakaz jazdy
Jednym z najczęściej wspominanych pytań jest to dotyczące zatrzymania pojazdu pod wiaduktem. Wynika to z faktu, że zgodnie z przepisami pojazd nie może zostać zatrzymany na wiadukcie, moście oraz w tunelu. Przepisy nie precyzują jednak sytuacji, w której auto nie może zostać zatrzymane pod obiektem, dlatego, jeśli inne znaki tego nie zakazują, odpowiedzią na takie najtrudniejsze pytania z egzaminów na prawo jazdy jest „tak, może”.
Kolejny segment trudności związany jest ze znakiem informującym o drodze jednokierunkowej. Czy w myśl jego intencji kierujący pojazdem nie ma prawa na cofanie na drodze nim oznaczonej? Oczywiście odpowiedź może być tylko jedna: ma prawo. Znak D-3 precyzuje tylko, że po pasach ruchu można poruszać się w jednym kierunku, ale nie mówi nic o cofaniu, które nie jest de iure poruszaniem się po pasie pod prąd.
Druga kwestia znaku D-3 o drodze jednokierunkowej to pytanie o skręt. Często pojawia się ono w formie: „Czy ten znak informuje cię, że na najbliższym skrzyżowaniu masz obowiązek jechać prosto?”. Oczywiście nie, ponieważ jest to znak określający tylko kierunek jazdy. To oznacza, że z takiej drogi można skręcać w dowolne kierunki, o ile na drogach nie widnieją znaki zakazu wjazdu.
Dopuszczalna prędkość na różnych drogach
Zawsze na egzaminach na prawo jazdy pojawiają się pytania o prędkość. O ile jednak większość z nas wie, że na autostradach dopuszcza się jazdę do 140 km/h, na drogach ekspresowych do 120 km/h, a w mieście do 50 km/h, o tyle niuanse związane z liczbą pasów i terenem zabudowanym są mniej poznane.
Dlatego najtrudniejsze pytania z egzaminów na prawo jazdy nie mogą nie dotyczyć tych kwestii. Warto wiedzieć, że poza terenem zabudowanym, poruszając się po drodze jednopasmowej, można jechać 90 km/h. O 10 km wzrasta ta prędkość, gdy droga nie jest ekspresowa lub autostradowa, a ma dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Jednocześnie tyle samo należy poruszać się po drodze ekspresowej z jednym pasem ruchu w jedną stronę.
Opady, zużycie sprzęgła i przyczepka
Kilka pytań podczas testu dotyczy warunków atmosferycznych, kwestii technicznych w samochodach oraz jazdy z przyczepką, co (do 3,5 t) jest dostępne dla osób, które posiadają prawo jazdy kategorii B. Opady mają wpływ na jazdę. Bardzo często można spotkać się z pytaniem o znaczenie znaku ostrzegawczego z płatkiem śniegu (A-32 „oszronienie jezdni”), a także z tym, co z wymienionych powoduje najmniejsze ryzyko poślizgu: mżawka, gołoledź czy grad. Oczywiście chodzi o mżawkę.
Jest wiele najtrudniejszych pytań z egzaminów na prawo jazdy. Niektóre z nich dotyczą kwestii mechanicznych. Jedno z najsłynniejszych bada wiedzę, którą powinien mieć kierowca, by móc właściwie zinterpretować sygnały dawane przez samochód. Dlatego pojawia się pytanie, który z objawów najbardziej wskazuje na zużycie się tarczy sprzęgła. W tym przypadku odpowiedź to gwałtowny wzrost obrotów silnika przy braku wzrostu prędkości podczas przyspieszania.
Czasami dodawane są pytania o sposób jazdy z balastem. Można jechać uchwytem na rower albo przyczepką. Egzaminujący pytają, na jaką odległość może wystawać ładunek pojazdu poza jego obrys, licząc od tyłu. Chodzi o przewożenie np. drabiny w aucie czy na przyczepce. Zgodnie z przepisami i artykułem 61 ustępem 6 Kodeksu drogowego może wystawać na 2 metry.