ZDrogi.pl > Porady > Polerowanie i woskowanie auta krok po kroku
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Polerowanie i woskowanie auta krok po kroku

Polerowanie i woskowanie auta krok po kroku
pixabay.com

Po co w ogóle polerować auto?

Wielu kierowców ignoruje nawet zwykłe woskowanie. Nie zastanawia się w ogóle, jak wypolerować i wywoskować auto. Być może jedynie wykupi droższą wersję mycia w automatycznej myjni, w której na auto nałożony zostanie także wosk. Ale czy to wystarczy? Przecież doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak szybko na wierzchniej stronie lakieru tworzą się rysy.

Polerowanie jest zatem potrzebne, by je usunąć. Jeśli mamy do czynienia z nowym autem, wówczas pokrywa lakierowa składa się najprawdopodobniej z podkładu, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego. To tzw. metoda warstwowa, która umożliwia cieńsze pokrywanie blach w aucie i jest dla producentów tańsza i wygodniejsza. Utrudnia za to życie kierowcom, bo jest mało wytrzymała.

Można zatem chwycić za gąbkę i pady i doprowadzić do starcia części lakieru bezbarwnego. W ten sposób wiele śladów po użytkowaniu auta, a więc po niewłaściwych szczotkach myjni automatycznej, kamyczkach, paznokciach zahaczanych przy otwieraniu drzwi i wielu innych znikną. Przy okazji ważna uwaga: w starych autach nie ma warstw, więc narzędzie do polerowania szybko zabarwi się kolorem auta. W nowych modelach to znak, że przebiliśmy się do lakieru bazowego. Nie jest to dobry sygnał…

Czym polerować samochód?

Mamy samochód, wolną chwilę, potrzebne chęci. Co teraz? Trzeba wyposażyć się jeszcze w odpowiednie narzędzia, bo bez nich polerowanie nie ma szansy powodzenia. Co jest potrzebne i jak wypolerować i wywoskować auto? To mały, podręczny zestaw, ale do drobnych korekt lakieru wystarczy. Co powinno się w nim znajdować?

  • kilka ściereczek z mikrofibry,

  • taśma malarska,

  • glinka lakiernicza,

  • polerka samochodowa,

  • przynajmniej dwa pady – twardszy i bardziej miękki,

  • przynajmniej dwie pasty polerskie – ostra i łagodniejsza,

  • wosk.

To minimum, które trzeba mieć, by myśleć o profesjonalnej pracy. Oczywiście można próbować naprawiać lakier miejscowo, za pomocą specjalnych past i ściereczki, ale efekty nigdy nie będą zadowalające. Dlatego na pewno bez maszyny polerskiej z trybem rotacyjnym się nie obejdzie. Oczywiście, jeśli zależy nam na tym, by auto wyglądało odpowiednio dobrze.

Polerka to nie wszystko, ale jej zakup jest najdroższy. Maszyna z końcówką rotacyjną jest o wiele tańsza, ale niewprawionej osobie łatwiej w niej o błąd i nadmierne zdarcie powłoki. Droższa jest polerka mimośrodowa, która daje dużo większą precyzję pracy i jest polecana początkującym. Jej koszt jest jednak znaczący, więc nic dziwnego, że na jeden raz, gdy tylko chcemy się przekonać, jak wypolerować i wywoskować auto, większość osób nie chce wydawać takich kwot.

Na co zwrócić uwagę w trakcie polerowania?

Niezwykle ważne jest wyczucie. W przypadku polerowania jest podobnie jak ze szlifowaniem różnych powierzchni – trzeba to robić delikatnie, ale stanowczo i tylko do takiego momentu, aż powłoka będzie odpowiednio oczyszczona, ale nie zdarta całkowicie. Wspominaliśmy, że lakier w większości dzisiejszych samochodów ma warstwy i nie wolno dopuścić do sytuacji, by część bezbarwna całkiem zniknęła.

Kluczem, jak wypolerować i wywoskować auto, jest więc odpowiednia siła nacisku. Mówi się, że nie może przekraczać 10 kg, ale niewiele to wnosi. Na pewno przed nałożeniem pasty ostrzejszej trzeba potrenować. Całość trzeba wykonywać metodycznie, niewielkimi partiami, przechodząc z jednej części lakieru na drugą i nie zostawiając w trakcie pracy poszczególnych elementów.

Ważne, by co jakiś czas sprawdzać postęp i nie spieszyć się. Lepiej zrobić coś powoli, dokładnie i długo, niż raz za mocno przycisnąć i narobić sobie więcej pracy. Na pewno do inspekcji, czy warstwa jest już odpowiednio zdarta, potrzebne będzie naświetlenie. Dobra, mocna, punktowa lampa pokaże, czy dane element ma jeszcze rysy. Trzeba także zawsze mieć pod ręką ściereczkę z mikrofibrą.

Kilka kroków do pięknego auta – polerka i wosk

Zaczynamy. Polerowanie zawsze zaczyna się od dokładnego umycia całej karoserii. Na powierzchni zewnętrznej lakieru nie mogą pozostać żadne zanieczyszczenia, bo zostaną porwane przez polerkę i będą tarły z nieodpowiednią siłą o powierzchnię lakieru. Dlatego wbrew pozorom to bardzo ważny etap tego, jak wypolerować i wywoskować auto.

Dalej czas na glinkowanie. Polega na spryskaniu lakieru wodą ze środkiem myjącym do aut i pocieraniu lakieru glinką lakierniczą. Dzięki temu można usunąć wbite w lakier drobinki zanieczyszczeń, które przyczepiły się do niego podczas jazdy. Teraz pozostaje już tylko zabezpieczyć te elementy, które nie mogą być polerowane, a więc plastiki, chromy i uszczelki.

Polerowanie trzeba zawsze wykonywać metodą tzw. drabinki. Zaczynamy od jej góry i od lewej do prawej schodzimy jak po drabinie. Dzięki temu ruch będzie dokładny i nie ominie się żadnej powierzchni. Na początek należy przykładać większą siłę, używać ostrzejszej pasty i twardszej końcówki pada. Potem czas na pastę miękką, delikatniejszą końcówkę oraz mniejszą siłę docisku, ale większe obroty. Na koniec trzeba oczyścić lakier, dokonać inspekcji i dokładnie nałożyć wosk na lakier.

Powiązane