Podział samochodów z uwzględnieniem typów nadwozia
Podziału samochodów dokonuje się na kilka sposobów. Jednym z nich jest rodzaj nadwozia. Ich typy są wszelakie i nie mówimy tu wyłącznie o autach osobowych, ale również pojazdach autobusowych czy ciężarowych. Wyróżniamy również podział z uwzględnieniem budowy tej nadwozia i są to auta jednobryłowe, dwubryłowe i trzybryłowe. A jak przedstawia się fragmentacja współczesnych osobówek ?
Podział samochodów z uwzględnieniem typów nadwozia
Hatchback
Dwubryłowe nadwozie cechują auta mniejszej i średniej wielkości, występujące w układzie trzydrzwiowym i pięciodrzwiowym. Liczba może zadziwić, ale jeśli ktoś nie wie, to klapę bagażnika zalicza się jako kolejne drzwi. Przestrzeń w takim modelu jest elastyczna, gdyż możliwe jest złożenie kanapy, co pozwala powiększyć powierzchnię bagażnika. Do popularnych przedstawicieli hatchbacków należą m.in.: Volkswagen Golf, Ford Focus, Toyota Yaris, Kia Ceed, Honda Civic, Skoda Fabia, Renault Megane/Clio.
Kombi
Cechą charakterystyczną tej kategorii jest powiększona przestrzeń bagażowa. Pojemność wynosi zazwyczaj ok. 400 – 500 litrów choć zdarzają się pojazdy, które w swej gamie oferują bagażniki 600 litrowe i większe. Tak jak w przypadku hatchbacków, tylna klapa jest zamontowana pionowo i są traktowane jako piąte drzwi. Do „kombiaków” zaliczamy np.: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Citroen C5, Honda Accord czy Peugeot 508.
Sedan i Liftback
Sedan jest trójbryłowym gatunkiem, w którym widoczna jest fragmentacja na strefę silnikową, pasażerską i bagażnikową. Ten model kojarzy się z dobrym stylem i elegancją oraz jest synonimem wygody i luksusu. Sama wersja tego nadwozia dysponuje wewnętrznym podziałem. Sedan – Coupe będzie optymalnym wariantem dla osób, którzy nie potrzebują wiele miejsca z tyłu, w zamian oczekując lepszych osiągów pod względem prędkości i zwrotności. Większe modele to wersja adekwatna dla rodzin ceniących wszechstronność. Ponadto przestrzeń bagażnika jest większa niż w Sedan – Coupe.
Do klasycznych sedanów należą limuzyny typu Mercedes-Benz Klasy S, BMW serii 7, Audi A8 czy Lexus LS, a także Opel Insignia, Toyota Avensis, Mazda 3 lub Infiniti Q50. Zbliżonym pod względem wyglądu i właściwości jest Liftback. Wariant ten przyda się kierowcom preferującym zarówno styl jak i praktyczność. Z zewnątrz, często w porównaniu z sedanem jedyną różnicą jest podnoszona tylna szyba przez co często te nadwozia są często ze sobą mylone.
SUV i Crossover
Opcje zyskujące na coraz większej popularności czego dowodem jest raport instytutu SAMAR. Ich podstawowym wyróżnikiem jest większy prześwit oraz podwyższone nadwozie. Różnice są widoczne nie tylko w gabarytach. SUV-y są bardziej przestronne i oferują większą powierzchnię bagażnikową. Ponadto układ zawieszenia pozwala na jazdę po terenie a sam napęd jest na wszystkie koła.
Tego nie można napisać o Crossoverach, które napęd mają zazwyczaj na przód i będą bardziej praktyczne w miejskim otoczeniu. Za typowe SUV-y uznaje się chociażby Mazda CX-7, Hyundai Tuscon, Subaru Forester, KIA Sportage, Land Rover Discovery, Renault Koleos, Jeep Compass, czy Volvo XC 60. Crossoverami natomiast są Kia Niro, Skoda Karoq, BMW X1 czy Hyundai Kona. Mimo tych rozbieżności obie kategorie często się mieszają i łatwo wprowadzają kierowców w błąd. Modelowym przykładem jest np. Citroen C3 Aircross.
Van i Minivan
Opcja przeznaczona dla rodzin z uwzględnieniem wszelkich udogodnień dla nich. Za tym typem pojazdów przemawia możliwość samodzielnej aranżacji wnętrza. Głównym wyróżnikiem jest linia dachu oraz brak podziału pomiędzy obszarem pasażerskim i bagażowym. Samochody te są jedno lub maksymalnie dwubryłowe. Van-y znane też jako MPV (Multi Purpose Vehicle) są konstruowane na podstawie aut osobowych, a nie jak wiele osób sądzi dostawczych. Do samochodów z tym rodzajem nadwozia zalicza się Volkswagen Touran, Mercedes Citan, Renault Scenic czy Ford Transit Connect.
Pickup
Pojazd jest funkcjonalny i łączy sobie cechy dostawcze, terenowe i osobowe. O ile w pierwszych dwóch przypadkach Pickup faktycznie jest przydatny, o tyle pojazd z tym nadwoziem nie będzie się nadawał do dłuższych rodzinnych wojaży. Kabina jest ciasna i niezbyt komfortowa. W przeciwieństwie do Ameryki Północnej, samochody z tym nadwoziem w Europie nie są popularne. Przedstawicielami tego gatunku są Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Ford Ranger czy Mitsubishi L200.
Coupe/Kabriolet/ Roadster
Kabriolety słyną z nadwozia pozbawionego stałego dachu. Tutaj mamy do czynienia ze składanym dachem, który w zależności od modelu jest materiałowy (soft top) bądź stalowy (hard top). Maszynami o takim nadwoziu są Opel Cascada, Fiat 124 Spider, Alfa Romeo Spider czy BMW 3 Cabrio.
Ich podkategorią są Roadstery charakteryzujące się długim przodem i krótkim tyłem. Miejsca dla pasażerów często umiejscowione jest w połowie samochodu, a ich konstrukcja jest na bazie aut sportowych co widać w takich wozach jak Honda S2000, Pagani Zonda, Porsche Boxster, Mazda MX-5 czy BMW Z3/Z4. Sportowy charakter mają również auta typu Coupe. Bagażnik jest wydzielony i odznacza się opadającą linią dachu. Popularnymi modelami z tym nadwoziem są Porsche 911, Volkswagen Eos, Alfa Romeo GTV czy Fiat Coupe.
Następny artykuł