Parkowanie
Źródło: Foter.com

Parkowanie równoległe tyłem. Czy ta sztuka jest naprawdę trudna ?

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
18 Lutego 2021

Wiele osób aspirujących do otrzymania prawa jazdy obawia się parkowania. W czasie egzaminu państwowego możliwy jest jeden z trzech rodzajów tego manewru: skośne, prostopadłe przodem oraz równoległe tyłem. My skupimy się na tym ostatnim, który sprawia ludziom najwięcej trudności i to nie tylko kursantom czy początkującym kierowcom. Oczywiście praktyka czyni mistrza, jednak teoria również może okazać się owocna i rozwiać obawy osobom zadającym sobie pytanie „jak poprawnie parkować równolegle” ?

Przepisy i technika ułatwiają

Kierowcom z pomocą przyszły m.in. przepisy nakazujące od początku 2018 roku poszerzyć miejsca postojowe o 20 cm w przypadku przebudowanych lub nowo powstających parkingów. Różnica niby niewielka, ale za kółkiem jest ona odczuwalna, szczególnie w pojazdach o większych gabarytach typu SUV. Wymiary obecnie wynoszą 5 m długości oraz 2,5 m (wcześniej 2,3 m) szerokości.

Ponadto coraz więcej samochodów jest wyposażonych w systemy elektroniczne tzw. asystent parkowania, który może nas zastąpić w wykonywaniu tego manewru. Dodatkowo pojazdy w swej gamie mają do zaoferowania chociażby czujniki parkowania czy kamery monitorujące obraz w zakresie 360 stopni. Mimo tych udogodnień sugerujemy nie opierać się wyłącznie na zaawansowanej technice, gdyż ta może czasem zawieść. Po drugie zaś co w przypadku gdy zostaniemy pozbawieni tych ułatwień ?

Detale ułatwią parkowanie

Gdy jesteśmy skazani tylko i wyłącznie na swoje umiejętności radzimy w pierwszej kolejności skupić się na prawidłowym ustawieniu fotela oraz lusterek zewnętrznych. Jak najbardziej zalecamy przed każdą podróżą prawidłową regulację tych elementów, aczkolwiek jeśli chcemy poprawnie parkować równolegle, to tym bardziej warto nie zaniedbywać tego momentu, gdyż zdecydowanie uprości nam zrealizowanie tego manewru.

Jeśli chodzi o fotel, to optymalny stan osiągniemy, gdy po wciśnięciu pedału sprzęgła lewą stopą, pięta będzie oparta o podłogę, a noga zgięta lekko w kolanie. Nie można zapominać o oparciu, ponieważ jego ułożenie wpływa bezpośrednio na nasz kontakt z kierownicą. Mały dystans będzie krępował ruchy co mocno utrudni parkowanie. Najlepiej aby ręce były lekko zgięte w łokciach, a dłonie powinny znajdować się w taki sposób aby układały się w pozycji godziny 13:50.

Odnośnie lusterek zalecamy delikatne balansowanie. Nie mogą być one zbyt mocno uniesione ani opuszczone. Powinny zostać ustawione równolegle do powierzchni podłużnej auta. W interesującym nas miejscu bok samochodu ma być delikatnie widoczny, resztę ma być wypełnić przestrzeń za nim z uwzględnieniem oczywiście podłoża.

Jak powinien wyglądać prawidłowy manewr

W końcu nadchodzi moment kiedy musimy zaparkować równolegle. Paradoksalnie mimo, że jadąc tyłem mamy większe pole do popisu, ponieważ samochód jest bardziej zwrotny i łatwiej nad nim zapanować, to dla większości kierowców jest trudniejszy niż jego prostopadły czy ukośny odpowiednik. W pierwszej kolejności należy zatrzymać się równolegle do pojazdu, za którym planujemy zaparkować.

Prawe lusterko ma być na wysokości przodu interesującego nas auta. Pamiętajcie o zachowaniu odpowiedniej odległości. W zależności od sytuacji optymalny dystans przedstawia się na poziomie 60 - 100 cm od jego boku. Przed przystąpieniem do cofania zasygnalizujcie swe zamiary odpowiednim kierunkowskazem. W momencie kiedy za nami znajduje się inny kierowca, po prostu zatrzymaj się w optymalnym miejscu, aby było jasne co zamierzasz zrobić.

Pośpiech, także za kierownicą jest złym doradcą i tyczy się również tej sztuki. Gdy mamy za sobą czystą drogę zmieniamy na bieg wsteczny i na „półsprzęgle” kontrolując otoczenie powoli się jedziemy do tyłu. Kręcenie kierownicą zaczynamy gdy nasz wóz położony jest na linii tylnego zderzaka. Zaleca się szybkie wykonanie jednego obrotu o 360 stopni.

Cały czas rzecz jasna monitorujemy przestrzeń, zwłaszcza to co się dzieje za nami. Gdy będziemy się zbliżać do kąta 45 stopni względem krawężnika, zaczynamy prostować kierownicę. Im mniej miejsca do postoju, tym szybciej należy kręcić kółkiem. Zwracajcie przy tym uwagę co się dzieje z przodu. Pozwoli to na uniknięcie nieprzyjemnych niespodzianek jak zahaczenie o zderzak poprzedzającego nas auta.

By nasz pojazd zatrzymał się w nienagannej odległości od krawężnika trzeba energicznie dokręcić kierownicę do oporu w lewą stronę. To jednak nie jest regułą i przede wszystkim wybór momentu skrętu jest uzależniony od ustawienia i szerokości pozostałych zaparkowanych pojazdów. Na koniec pozostaje nam zatrzymanie samochodu gdy ten będzie położony równolegle do krawężnika. Dbajcie też o odpowiednią odległość między innymi użytkownikami, aby nie utrudniać wyjazdu.

Parkowanie równoległe tyłem to czasochłonny proces dlatego zalecamy przeprowadzać ten manewr w miejscach o mniejszym natężeniu ruchu. Świadomość blokowania ruchu drogowego jest stresującym przeżyciem, a negatywne emocje zapewne nie pomogą w pomyślnym ukończeniu tego elementu. Pamiętajcie też, że możecie dokonać korekty, więc jeśli parkowanie nie zakończyło się pierwotnie sukcesem to koniecznie powtórzcie czynność.

Niestety zasada ta nie sprawdzi się w czasie państwowego egzaminu na prawo jazdy. Taka pomoc jest wówczas zakazana. Ponadto kursanci muszą mierzyć się z inną trudnością, ponieważ na egzaminie niedozwolone jest najechanie na krawężnik. Absolutnie nie zniechęcajcie się jednak przy niepowodzeniach. Przy odpowiedniej technice oraz dostosowaniu prędkości do naszych zdolności i otaczających nas warunków nabycie kunsztu przyjdzie z czasem. Teoria zaliczona więc czas nasze rady wcielić w życie, gdyż wprawę osiągniemy wyłącznie w praktyce.

Następny artykuł