ZDrogi.pl > Porady > Oto najczęstsze przyczyny zacierania silnika
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Oto najczęstsze przyczyny zacierania silnika

Oto najczęstsze przyczyny zacierania silnika
pixabay.com

Kiedy silnik zaczyna się zacierać?

W działaniu motoru w samochodzie jest wiele elementów, bez których pojazd nie będzie działać. Kluczowy jest olej, który sprawia, że poszczególne elementy nie stykają się ze sobą, a odgranicza je od siebie tzw. filtr olejowy. Gdy brakuje smarowania, elementy układu stykają się ze sobą, co powoduje wzrost siły tarcia.

W jej efekcie większość energii mechanicznej zamienia się w ciepło. Jest to tzw. tarcie suche. Największym problemem jest to, że sytuacja bardzo szybko się pogarsza, elementy zaczynają się rozszerzać, tworząc jeszcze więcej siły tarcia i więcej ciepła.

I tu dochodzimy do sprawy kluczowej. Dlaczego sinik się zaciera? Nawet jeśli do braku smarowania dojdzie na chwilę, rozgrzany o wiele bardziej olej może już nie być w stanie zredukować tarcia przy normalnym działaniu. Nie ma też czynnika chłodzącego, przez co temperatura zaczyna topić poszczególne elementy układu korbowo-tłokowego.

Nieraz efektem jest wybicie dziury w bloku silnika tylko dlatego, że zatarciu uległy panewki korbowodowe. Czasem kończy się na lekkim przetarciu, przez co tylko niektóre elementy układu napędowego ulegają deformacji.

Jak rozpoznać, z którymi elementami jest problem

Nie jest tak, że zatarcie silnika zawsze daje te same objawy. Wszystko zależy od tego, które jego elementy ulegną uszkodzeniu. Jednak o ile nie doszło do całkowitego zatarcia silnika i poważnej awarii, w wyniku której silnik już się nie uruchamia, to po reakcji i dźwiękach z motoru można przynajmniej przewidywać które z jego elementów uległy zatarciu.

Wiedząc, dlaczego silnik się zaciera, można przewidywać, które objawy świadczą o tym problemie. To może pomóc, by szybko rozpoznać usterkę i nie doprowadzić do większych problemów. Pierwsza rzecz, z którą się spotkasz, to najprawdopodobniej utrata mocy. Jednostka napędowa będzie zamulona. Oczywiście to jeszcze niewiele, bo jest to objaw wielu awarii. Jednak jeśli do tego dojdzie także rosnąca temperatura silnika, to już będzie jakaś wskazówka.

Dalej pojawiają się hałasy i to one są najważniejsze. Na przykład zacieranie panewek korbowodowych przypomina terkotanie, regularne stukanie może oznaczać, że problem leży po stronie krzywki wałka rozrządu, choć tu istotna jest częstotliwość. Mogą pojawić się też kłęby dymu z rury wydechowej, a potem już nie będzie możliwości, by przegapić awarię.

Do czego prowadzi ignorowanie zacierania się silnika?

W przypadku tego problemu czas działa na niekorzyść. Doskonale zdajesz sobie sprawę, dlaczego silnik się zaciera, a więc każda kolejna chwila pracy bez smarowania lub ze smarowaniem niewystarczającym to ryzyko dalszego niszczenia poszczególnych elementów jednostki napędowej i w efekcie możliwość doprowadzenia do jej całkowitego stopienia się. Im dłużej motor pracuje bez smarowania i z wyższą temperaturą, tym szybciej rozszerzają się poszczególne elementy i tym mocniej oddziałują na siebie.

Awarii, do których doprowadzi wolna reakcja czy kontynuowanie jazdy po pierwszych objawach, jest mnóstwo. Te najbardziej pospolite to pęknięcia korbowodu, tłoków, głowicy czy nawet całego bloku silnika. Czasem poszczególne elementy mogą się ze sobą stopić, co już w ogóle nie pozwoli na przeprowadzenie jakiejkolwiek naprawy.

Może także dojść do przebicia dziury w bloku silnika poprzez unieruchomiony korbowód. Brak szybkiej reakcji zawsze tylko pogarsza i tak już mało komfortową sytuację. Warto o tym pamiętać.

Najczęstsze przyczyny – dlaczego silnik się zaciera?

No to teraz czas na najważniejsze, czyli na przyczyny, w wyniku których dochodzi do zachwiania smarowania. Dlaczego silnik się zaciera? Z jakich powodów? Jak się przed tym bronić?