Opony bieżnikowane - rozwiązanie, które się opłaca?
Co nazywamy oponami bieżnikowanymi?
Konstrukcja opony opiera się o dwa elementy: o karkas i bieżnik. Podstawowym elementem niezmienialnym jest ten pierwszy. Nie można poddawać go reperacji, musi być odpowiednio wykonany, a gdy zaobserwuje się w nim wady konstrukcyjne, opona od razu jest odkładana i utylizowana. To właśnie na karkas nanosi się bieżnik, który odpowiada między innymi za przyczepność.
W przypadku opon bieżnikowanych bazujemy na starym karkasie w dobrej kondycji. To do niego zdziera się ogumienie, a następnie nanosi całkiem nową, przetworzoną warstwę gumy tworzącą bieżnik. W taki sposób mamy stary karkas, na którym nałożona jest część, która nigdy nie dotykała ziemi i która jest fabrycznie nowa, co jednak nie oznacza, że to samo możemy powiedzieć o ogumieniu.
Jeśli chcesz wiedzieć, co to są opony bieżnikowane, to warto sobie podkreślić, że to opona o odpowiednio wysokim bieżniku przed zdarciem (2-3 mm), bez uszkodzeń w ścianach bocznych, bez naderwanego karkasu, w dobrym stanie, bez przecięć i wybulenia. Raczej nie bieżnikuje się opon, które na kołach jeździły dłużej niż 5 lat. To taka strefa graniczna.
W jaki sposób produkuje się takie ogumienie?
Co ciekawe niektóre modele powstają nie poprzez całkowite zdarcie i nałożenie nowej warstwy, ale przez pogłębienie bieżnika. Jeśli nie jest on jeszcze w złym stanie, to taki manewr pozwoli jedynie na kilkumiesięczne przedłużenie żywotności danego kompletu. Po tym czasie i tak trzeba będzie bieżnik zedrzeć i nałożyć na nowo.
Co to są opony bieżnikowane i jak są produkowane? Odpowiedź jest prosta. Pierwszy etap to ocena przydatności danego modelu. Jeśli specjalista nie dostrzeże żadnych zmian, które wykluczą operację, przystąpi do etapu drugiego. Tu chodzić będzie już o zdarcie starego bieżnika. Jest to tzw. szorstkowanie, w którym oprócz ścierania górnej części, wygładza się także boki karkasu.
Następnie odtwarza się na bokach opony oznaczenia i nakłada nową warstwę. Robi się to na dwa sposoby. Pierwszym jest doklejanie zwulkanizowanego bieżnika na zimną oponę. Drugi to metoda na ciepło, gdzie na karkas nakłada się mieszankę wulkanizowaną w prasie hydraulicznej pod ogromnym ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Jest to rozwiązanie droższe, ale i trwalsze.
Ogumienie bieżnikowane – wady i zalety
Podczas bieżnikowania wymienia się około od 20% do 30% masy gumowej z opony. A dzięki temu, że robi się to na starej oponie, cena nie jest wygórowana. Jakie zalety ma ta operacja wulkanizacyjna?
Niska cena,
Grubszy bieżnik to mniejsze ryzyko aquaplaningu,
Mniejsze koszty eksploatacji, lepsze wartości oporów toczenia,
Ekologia, ponowne wykorzystanie tej samej gumy,
A czy w ogóle są jakieś wady?
Szybkość zużywania się – takie opony odpowiednią skuteczność utrzymują nawet kilkukrotnie krócej niż opony nowe,
Nieco gorsze osiągi, choć nie tak, by stało się to zauważalne czy niebezpieczne,
Większe ryzyko uszkodzenia karkasu czy pęknięcia gumy.
Jeśli więc nie wiedziałeś, co to są opony bieżnikowane, to teraz masz już pełny ogląd sytuacji i zdajesz sobie sprawę, na co zwracać uwagę, jeśli w ogóle zdecydujesz się na wykorzystanie takiego rodzaju ogumienia.