ZDrogi.pl > Katalog pojazdów > Opel Mokka - niewielki, bardzo popularny crossover
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:42

Opel Mokka - niewielki, bardzo popularny crossover

Opel Mokka – niewielki, bardzo popularny crossover
pixabay.com

Charakterystyka i opinie o generacji I

Pojawienie się na rynku Opla Mokki wiązało się ze zmianami w myśleniu o nowych samochodach. Powstały w 2012 roku model okazał się jednym z pierwszych miejskich crossoverów na rynku, a jak pokazały ostatnie lata, był to segment rozwijający się niemalże najszybciej ze wszystkich. Oznacza to, że niemiecki producent w ten sposób postawił na innowację i nowoczesność.

Auto jest oferowane na rynkach światowych. Co prawda w Chinach i USA nie ma Opla, a jest Buick Encore, a w Wielkiej Brytanii Vauxhall, to jednak nie można zapominać o jednakowym rodowodzie. Twórcy uplasowali Mokkę poniżej Antary, czyli klasycznego SUV-a niemieckiego producenta. W ten sposób Opel może pochwalić się podniesionymi samochodami w segmencie B oraz C.

Mokka już zawsze będzie wiązała się z wielkim sukcesem, przede wszystkim marketingowym. To auto produkowane od 2012 do 2019 w I generacji, które rok rocznie znajdowało się w czołówce sprzedażowej na świecie. Crossover pozwolił zerwać z dawnym, topornym designem Opla i umożliwił nowe otwarcie marki, która w międzyczasie zmieniła właściciela z GM na PSA.

Wyposażenie, design i silniki Opla Mokki I

Czym zachwycano się w przypadku Opla Mokki? To samochód niewielkich rozmiarów, który stałby się klasycznym autem miejskim, gdyby nie podniesienie nadwozia i odpowiednie go wyposażenie. Jest mocno zaokrąglony, spójny z nową linią stylistyczną marki, ma między innymi przetłoczenia na drzwiach czy charakterystycznie wyciągnięte tylne reflektory. Po liftingu zmniejszono mu reflektory z przodu i atrapę chłodnicy.

Przez cały okres produkcji generacja pierwsza miała bardzo dużo wersji wyposażenia. Ogólnie sprzedawano je w trzech nomenklaturach: Essentia, Enjoy oraz Elite. Standardowo pojawiło się ABS z ESP, układ ruszania na wzniesieniu HSA, 6 poduszek powietrznych czy klimatyzacja manualna. W najdroższym wariancie można było cieszyć się systemem multimedialnym, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu czy dotykowym ekranem.

Mokka I ważyła od 1,3 do 1,6 tony, więc pod maską musiał pojawić się dość mocny silnik. Auto nie było zbyt opływowe, co sprawiało, że mocy do ruszenia wymagało nieco więcej. Stąd choćby benzyna 1.4 Turbo (140 lub 152 KM), ale i silnik wysokoprężny 1.6 CDTI (od 110 do 136 KM). Warto także podkreślić, że Opla Mokkę można było kupić z seryjną instalacją gazową. 1.4 Turbo dawało wówczas 140 KM.

Jaka była II generacja Mokki?

Druga generacja crossovera od Opla pojawiła się w 2020 roku w Vigo i od razu zaszokowała świat. Wygląd zmienił się diametralnie, pojawiła się płaska maska, mocno wystający przedni zderzak, wąska, ale szeroka atrapa chłodnicy. Do tego sportowa, dynamiczna linia z nisko prowadzonym dachem i bardzo nowoczesny bagażnik z przetłoczeniem i podłużnymi, zakrzywionymi na końcach reflektorami.

Konstrukcyjnie nowy Opel Mokka oparty jest na płycie podłogowej CMP, która pojawia się choćby w DS3 Crossbacku czy Peugeocie 2008. Znacznie zredukowano długość, bo nowy crossover jest krótszy aż o 12,5 cm. Auto jest pierwszym modelem z nowym logo marki, które jednak nie różni się znacznie od poprzedniego. Na razie nie poznaliśmy zbyt wielu szczegółów, choć już wiemy, że nowa Mokka będzie sprzedawana w czterech wersjach wyposażeniowych.

Jeśli chodzi o napęd, to znów pojawiają się trzy opcje. Nie zrezygnowano całkiem z Diesli, pojawiła się jedna jednostka 1.5 o skromnej mocy 110 KM. Warto zauważyć, że masa niektórych egzemplarzy spadła do 1270 kg. Na razie dostępne są trzy benzyny 1.2 o mocy 100 i 130 KM (numery M6 i A8). Ale jest też trzecia opcja. Tym razem Opel idzie z duchem czasu i wprowadza Mokkę elektryczną z silnikiem o mocy 136 KM. A jak nowy model wypadnie na tle konkurencji? O tym przekonamy się po kilku latach.

Powiązane