Opel Astra G - szukamy przyczyn wielkiej popularności
Charakterystyka II generacji Opla Astry
Jest to jeden z najbardziej popularnych modeli nie tylko samego Opla, ale w ogóle w Polsce na przełomie wieków. Liczne Ople Astry G z tej generacji można znaleźć na polskich drogach nawet dzisiaj, kilkanaście lat po zakończeniu jej produkcji na terenie Europy. Choć trzeba pamiętać, że w Brazylii ostatnia Astra G zjechała z taśmy dopiero w 2013 roku. Była więc produkowana przez ponad 15 lat.
Samochód po raz pierwszy pokazano na targach w Genewie. Co ciekawe przez ponad 10 lat Astra nie doczekała się żadnego liftingu, być może z uwagi na doskonałe wyniki sprzedażowe, jakimi się charakteryzowała praktycznie przez wszystkie lata. Był to model przeznaczony dla rodzin, które lubiły kompaktowe pojazdy od przemieszczania się zarówno w mieście, jak i poza nim, w trasie.
Co ważne, nie jest to wcale auto bezawaryjne, bo niemal każdy mechanik co jakiś czas ma kontakt z jakąś Astrą. Sęk w tym, że jest tania – i podczas zakupu, i w trakcie różnego rodzaju napraw, które nie są na tyle groźne, by całkowicie wyczyścić portfel. Pewnie dlatego sukces generacji G był tak wyraźnie dostrzegalny.
Opel Astra G – wyposażenie i język stylistyczny
W porównaniu z I generacją Opel Astra G jest o wiele bardziej rasowy. Nie widać już tych obłych, delikatnych rysów. Teraz zadbano o pojawienie się większej liczby zaostrzeń, do tego pojazd stał się masywniejszy i większy. Sprawia wrażenie normalnego samochodu do jazdy na co dzień i od święta, a nie prostego mieszczucha, którym da się dojechać tylko do najbliższego sklepu.
Mimo tego, że od daty produkcji minęło już naprawdę dużo czasu, auto wciąż ma swoich fanów i wciąż przyciąga wzrok. Na pewno nie jest nowoczesne, ale starzeje się bardzo godnie. Choćby poprzez podłużne, lekko zaokrąglone przednie reflektory, które świetnie wpasowują się w przedni grill – subtelny i mało zarysowany. Na uwagę zasługuje szeroki, ścięty tył.
A co z wyposażeniem? W standardzie nie jest zbyt zachwycająco, bo to tylko wspomaganie układu kierowniczego, 2 poduszki powietrzne czy EBD. Ale warto dodać, że można było skonfigurować Astrę G na kilka sposobów. W ten sposób samochód mógł zyskać klimatyzację automatyczną lub manualną, elektryczne sterowanie lusterek, komputer pokładowy, tempomat czy ESP oraz boczne poduszki powietrzne. Sporo tego, jak na auto z 1998 roku w niższej klasie średniej.
Dane techniczne Astry II
Samochód wypuszczono na różnych rynkach. Tak jak w Europie tradycyjnie nazywany jest Oplem, tak w Wielkiej Brytanii marka funkcjonuje pod nazwą Vauxhall. Ale w Ameryce Opel zmienia się w Chevroleta Astra lub Viva w generacji G. Pojawił się także Holden TS Astra. Produkcja odbywała się w wielu miejscach, oprócz Brazylii także w Rosji, we Włoszech, na Ukrainie czy w polskich Gliwicach.
Jak na segment C przystało, Opel Astra G daje wiele możliwości w typie nadwozia. To nie tylko klasyczny 5-drzwiowy hatchback, ale także trzydrzwiowe nadwozie tego rodzaju, 5-drzwiowe kombi, 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet. Pojawił się nawet 2-drzwiowy van.
Najpopularniejsze silniki pod maską Astry G
Co grało pod maską Opla Astry G, że tak chętnie wybierano to auto w polskich domach? Opinie o silnikach są mieszane, choć raczej zbierają bardziej pozytywne niż negatywne opinie. Wśród jednostek wysokoprężnych mieliśmy 1.7 8V (68 KM), 1.7 16 V DTI (75 KM) i CDRI (80 KM) i trzy jednostki o pojemności 2.0, a więc 16V Di oraz dwa 16V DTI. Pierwszy generował 82 KM, a dwa pozostałe 101 oraz 125 KM.
Dość mocne były też benzyny, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wagę Opla. Najmniejsza jednostka 1.2 pojawiła się po 2000 roku i dawała ledwie 65 KM. Mieliśmy też silniki 1.4, 1.6 oraz 1.8, ale wszyscy mieli nadzieję jeździć Astrą G z silnikiem o pojemności 2.0 l. W wariancie 16V Turbo generował on aż 200 KM.