Znak drogowy
Źródło: Foter.com

Ograniczenia prędkości w Polsce

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
18 Lutego 2021

Niestety na polskich drogach nadal dochodzi do wielu wypadków, które wielokrotnie niosą za sobą śmiertelne skutki. Przyczyny są różne, jednak głównym czynnikiem jest rzecz jasna prędkość, a dokładniej niedostosowanie szybkości do posiadanych umiejętności czy warunków atmosferycznych. Statystyki w tej materii są zatrważające, szczególnie jeśli porównamy je np. ze szwedzkimi liczbami.

Ograniczenia prędkości w Polsce

Wszelkie limity są jednymi z najważniejszych, o ile nie najważniejszymi zagadnieniami w trakcie kursów na prawo jazdy, aczkolwiek szybko o nich zapominamy jeśli mamy za sobą egzamin państwowy zakończony wynikiem pozytywnym. Jak przedstawiają się obecne dyrektywy i jakie konsekwencje grożą za ich przekraczanie ? Tego dowiecie się w dalszej części artykułu.

Jak przedstawiają się aktualne ograniczenia

Oczywiście obostrzenia są uzależnione od kategorii dróg oraz od masy i rodzaju pojazdu. Wymagania się zmieniają gdy waga przekracza 3,5 tony. Największą prędkość uwzględniając motocykle i maszyny do wspomnianego ciężaru rozwiniemy na autostradzie gdzie granica wynosi 140 km/h. 120 km/h oraz 100 km/h tyczy się dróg ekspresowych kolejno dwujezdniowych oraz jednojezdniowych i dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku ruchu.

10 km/h mniej możemy się poruszać na innych drogach. W dwóch poprzednich przypadkach podane liczby dotyczą również autobusów przekraczających masę 3,5 t dysponującymi specjalnym technicznym wyposażeniem jak np. ogranicznik do 100 km/h. Wartość ta jest oczywiście maksymalną szybkością przy wjeździe na autostradę dla tej kategorii pojazdów. Niższy pułap wynosi na terenie zabudowanym.

W godzinach między 5.00 a 23.00 jest to 50 km/h natomiast od 23.00 do 5.00 dopuszczalne jest mocniejsze naciśnięcie pedału gazu do 60 km/h. Powyższe przepisy są ujęte w ustawie Prawo o ruchu drogowym w artykułach 20. i 21, zaś w kwestii autobusów informacje na ten temat znajdziemy w artykule 66.

Zmodyfikowane normy obowiązują również samochody ciężarowe oraz autobusy prócz tych wspomnianych w poprzednim akapicie. Co prawda limity w terenie zabudowanym są te same co przy autach osobowych i motocyklach, jednak różnice znajdziemy w przypadku autostrad, dróg ekspresowych i dwujezdniowych z co najmniej dwoma pasami przeznaczonymi dla każdego kierunku.

Wówczas górna granica znajduje się na poziomie 80 km/h. Na pozostałych trasach jest to prędkość 70 km/h. Inne uwarunkowania znajdziemy jeśli w wyposażeniu mamy przyczepę. Reglamentacja wynosi 80 km/h i mowa tu o: samochodzie osobowym, motocyklu, samochodzie ciężarowym do 3,5 tony czy oznakowanym pojeździe przewożącym materiały niebezpieczne itp. 60 km/h to maksymalna wartość dla maszyny z urządzeniem wystającym do przodu (więcej niż 1,5 metra od siedzenia) i 40 km/h dla motocykla (również z przyczepą) przewożącym dziecko w wieku do lat 7.

Ważnym miejscem jest strefa zamieszkania. W tym terytorium pierwszeństwo zawsze mają piesi, a rozpędzić się możemy zaledwie do 20 km/h. Ponadto progi zwalniające nie muszą być oznakowane. Zwracajcie też uwagę na znaki drogowe, które wyznaczają ograniczenia i są określane indywidualnie oraz dostosowywane do otoczenia.

Konsekwencje za zbyt ciężką nogę

Przekroczenie prędkości jest najczęstszym powodem otrzymania mandatów oraz punktów karnych. Aktualny taryfikator przedstawia się następująco:

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł
  • Od 11–20 km/h – od 50 do 100 zł i 2 pkt karne
  • Od 21–30 km/h – od 100 do 200 zł i 4 pkt karne
  • Od 31–40 km/h – od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych
  • Od 41–50 km/h – od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych
  • Od 51 km/h – od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych

„Prawko” może zostać skonfiskowane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, aczkolwiek jest wyjątek od tej reguły. To tzw. sytuacja wyższej konieczności, kiedy istnieje zagrożenie życia osoby przewożonej lub lekarza udającego się na nagłe wezwanie.

Osoby, które zostaną przyłapane za jazdę mimo utraconego dokumentu grozi wydłużenie banicji do 6 miesięcy, natomiast przy kolejnej takiej sytuacji, obywatel zostaje pozbawiony prawa jazdy i koniecznością jest powtórne podejście do egzaminu państwowego.

Tak prezentują się tegoroczne przepisy i konsekwencje za ich nie respektowanie. Przepisy są po to konstruowane, aby wcielać je w nasze poczynania.

Pamiętajcie, że każdy uczestnik ruchu drogowego ponosi odpowiedzialność za swoje zachowania, które wpływają na bezpieczeństwo swoje i innych. Nie znaczy to jednak, że można popadać w drugą skrajność. Zbyt wolna jazda stanowi zagrożenie i niesie za sobą następstwa prawne.

Następny artykuł