ZDrogi.pl > Porady > O dwóch zjawiskach podczas poślizgu - podsterowność i nadsterowność
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

O dwóch zjawiskach podczas poślizgu - podsterowność i nadsterowność

O dwóch zjawiskach podczas poślizgu – podsterowność i nadsterowność
pixabay.com

Czym jest nadsterowność i jak sobie z nią poradzić?

Pierwsze zjawisko to nadsterowność. Jest ono uważane za o wiele bardziej niebezpieczne, bo w jego wyniku samochód zwiększa powierzchnię, która opuszcza pas ruchu. Najprościej mówiąc, co to jest nadsterowność i podsterowność, to pierwszy z typów polega na poślizgu tylnej osi. W jego wyniku zmniejsza się średnica okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku.

W wyniku wejścia samochodu w nadsterowność koła tylne przestają trzymać się drogi i uciekają bokiem, odwracając samochód przodem w prawą stronę. Na tym zjawisku oparte jest driftowanie. W efekcie poślizgu tylne koła przenoszą się na zewnętrzną stronę łuku i auto obraca się wokół osi pionowej. Tendencję do takiego ułożenia kół w poślizgu mają auta z napędem na tylną oś.

Jak sobie poradzić, gdy wyczujemy, że auto zaczyna być nadsterowne? Przede wszystkim warto pomyśleć o kontrze kierownicą. Koła powinny być skręcone w odwrotną stronę niż kierunek jazdy, a więc zgodnie ze ślizgiem tyłu. Oczywiście można to zrobić tylko wówczas, gdy na pasie, który przekraczamy, niczego nie ma. Nadsterowność jest trudna do wybronienia i nie można pozwolić na jej pojawienie się.

Co to jest podsterowność i jak zareagować?

Każdy kierowca powinien być świadomy, co to jest nadsterowność i podsterowność. O pierwszym typie poślizgu już pisaliśmy, czas przejść do drugiego. Tutaj mamy do czynienia z nieco mniej niebezpiecznym zjawiskiem. Podsterowność ma miejsce wówczas, gdy przednie koła stracą przyczepność i nie będą w stanie kierować auta w miejsce, w którym powinny.

Obrazowo można powiedzieć, że jest to sytuacja, w której na łuku skręcamy kierownicą w jedną ze stron, a auto nadal jedzie prosto. Oczywiście to spore uproszczenie. Tutaj jednak mamy do czynienia z powiększaniem średnicy okręgu, po którym jedzie pojazd. W ten sposób przyczepność tracą koła przednie, skrętne, a auto jest wyniesione na zewnętrzną część łuku.

Tendencję do podsterowności mają auta z napędem na przód i z silnikiem umieszczonym pod maską, czyli większość pojazdów, które poruszają się po naszych drogach. Umiejętne wyjście z podsterowności wymaga szybkiej reakcji. Trzeba odpowiednio skontrować kierownicą, by naturalnie przywrócić promień skrętu. Nie warto dodawać gazu, a odkąd w samochodach montowane są systemy takie jak ESP, warto także naciskać hamulec.

Dlaczego w ogóle pojawia się poślizg?

Poślizg jest zjawiskiem naturalnym, gdy podłoże opon nie jest wystarczająco przyczepne. Może się zdarzyć, że ogumienie będzie w złym stanie, co spowoduje, że łatwiej będzie stracić kontrolę nad pojazdem. Problemem często są także koła ze zbyt mocno zdartym bieżnikiem lub słabszej jakości, które np. łatwiej ulegają zjawisku aquaplaningu. W końcu plagą jest także zbyt niskie ciśnienie.

Dlaczego warto wiedzieć, co to jest nadsterowność i podsterowność? Bo jest to zjawisko, które występuje bardzo często, zwłaszcza jesienią i zimą, i w które wpaść może każdy kierowca. Nie można być wówczas zaskoczonym i trzeba szybko poradzić sobie z wyjściem z kłopotliwej sytuacji.

Powiązane