Maluch przestał być produkowany równo 20 lat temu!
Źródło: Wikipedia.pl

Wszystkiego najlepszego - Najmłodszy maluch kończy właśnie 20 lat

Piotr SzczurowskiPiotr Szczurowski
22 Września 2020

Maluch zmotoryzował Polskę. Nie ulega to żadnej wątpliwości. Fenomen Fiata 126p przyrównać można chyba tylko do Volkswagena Typ 1 ( Garbusa), Citroena 2CV i Fiata 500 - który zresztą miał z maluchem wiele wspólnych elementów.

Choć Fiaty 126p towarzyszyły nam na ulicach od 1973 roku, to niewielu pamięta, że poczciwy maluch produkowany aż do 2000 roku. Wytwarzania modelu zaprzestano równo 20 lat temu - 22 września.

Fiat 126p to niezaprzeczalnie jeden z najważniejszych (jeśli nie najważniejszy) pojazdów w historii polskiej motoryzacji. Nie bez przyczyny mówi się, że zmotoryzował on Polskę. W skali świata fenomen malucha przyrównać można do Volkswagena Typ 1 (kultowy garbus) w Niemczech, Fiata 500 we Włoszech i Citroena 2CV we Francji.

Zderzenie Audi z autobusem w Katowicach - Kto zawinił?Zderzenie Audi z autobusem w Katowicach - Kto zawinił?Czytaj dalej

Dzisiaj grzeje:

1. Wypadek, który mrozi krew w żyłach. Kierowca osobówki dosłownie oszukał śmierć
2. Protest po skandalicznym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. "To piekło milionów Polek"
3. O krok od wielkiej tragedii. Wlała benzynę do komory silnika wywołując ogromy pożar - Wideo

Maluch początkowo nie był samochodem tanim. Pozwolić sobie na Fiata 126p mogli jedynie nieliczni.

Początki jednak nie były łatwe. W latach debiutu maluch wcale nie należał do tanich. Zakup nowego egzemplarza wymagał uzbierania 69 tys. złotych - równowartości 20 średnich krajowych.

Wielu starszych czytelników może pamiętać, że nawet dysponując odpowiednią kwotą, auta nie można było po prostu kupić. Dziś wystarczy wejść do salonu i wybrać/skonfigurować nowe auto. W latach 70, aby wejść w posiadanie Fiata 126p, musieliśmy, np. mieć odpowiedni talon.

Maluch - najmłodszy egzemplarz kończy właśnie 20 lat!Maluch - najmłodszy egzemplarz kończy właśnie 20 lat!
Wikipedia.pl

Popyt przewyższający podaż doprowadził do nietypowej sytuacji - używane maluchy były droższe od nowych. Często niemal o połowę!

Z czasem jednak rynek „nasycał się” i ceny zaczynały spadać. Dzięki temu kultowy „malacz” mógł trafić w ręce mniej majętnych kierowców.

Ostatni maluch zjechał z taśmy montażowej w Bielsku-Białej 22 września 2000 roku - po 27 latach produkcji. Na pożegnanie powstała limitowana do tysiąca sztuk seria „Happy End”, która wyróżniała się m.in. lakierowanym na czerwono lub żółto (po 500 aut) nadwoziem.

Maluch - do dziś przetrwała zaledwie 1/62 produkowanych modeli!

Portal motoryzacja.interia.pl podaje, że obecnie w bazie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów znajduje się 54 129 „aktywnych” maluchów (rzeczywista liczba sprawnych pojazdów jest mniejsza).

Biorąc pod uwagę, że polskie fabryki w Tychach i Bielsku-Białej wyprodukowały łącznie aż 3 352 912 egzemplarzy, oznacza to, że do dziś przetrwał zaledwie co 62 maluch!

Zobacz także:

1. Od dzisiaj obowiązkowe testy na Covid-19 dla części Polaków. Jest potwierdzenie, za granicą podjęli decyzję
2. Rząd podjął kluczową decyzję odnośnie nauczania zdalnego. Chaos w szkolnictwie, nikt się nie spodziewał
3. O krok od wielkiej tragedii. Wlała benzynę do komory silnika wywołując ogromy pożar - Wideo
4. Nietypowa pielgrzymka na A4. Szedł na kolanach do Częstochowy. Został zatrzymany przez policję
5. Numery rejestracyjne dla rowerów. Co sądzisz?
6. Nowe ustalenia w sprawie stanu zdrowia Radosława Majdana. Mąż Małgorzaty Rozenek leży w szpitalu przez COVID-19
7. PiS zabierze 500 plus? Niepokojące doniesienia, rząd ma szukać pieniędzy

HYPERBOOK GTR czyli potężna maszyna do gier - TEST I RECENZJA

 

Następny artykuł