ZDrogi.pl > Porady > Lakierowanie felg - jak samodzielnie je zregenerować?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:49

Lakierowanie felg - jak samodzielnie je zregenerować?

Lakierowanie felg – jak samodzielnie je zregenerować?
pixabay.com

Po co lakierować felgi?

No właśnie, czy lakierowanie felg w ogóle ma jakiś sens? Wiele osób narzeka na jakość swoich kół. Wygląd tych elementów bardzo zmienia się wraz z upływem czasu. Działają na nie warunki atmosferyczne, a więc i kontakt z solą drogową, i błoto pośniegowe, i palące słońce. Do tego mogą zdarzyć się rysy i zadrapania od kamyczków wyrzucanych w trakcie jazdy czy parkowania przy krawężniku.

Dlatego renowacja felg jest rzeczą niezbędną po kilku latach użytkowania. Oczywiście sam nie naprawisz uszkodzonego rantu czy wgniecenia. Z takimi „awariami” będziesz musiał udać się do blacharza. Jednak drobne rysy jesteś w stanie zniwelować nawet prostym szlifowaniem. Jeśli jednak chcesz, by auto wyglądało wyjątkowo, można poradzić sobie inaczej.

Naprawdę nie musisz mieć pistoletu pneumatycznego do lakieru, by malować natryskowo. Na rynku znajdziesz wiele farb w spreju, które idealnie pokryją felgi i nie sprawią, że wygląd tego elementu przyprawi kogokolwiek o dreszcze. Kluczem jest po prostu zakup dobrej jakości produktów, które, wbrew pozorom, nie są tak bardzo drogie. Wystarczy tylko wiedzieć, co wybrać.

Lakierowanie felg krok po kroku

Czas przejść do praktycznych wskazówek, w jaki sposób przygotować koła do malowania, a następnie polakierować je, nadając im nowego życia.

Zdejmij koło i elementy wyważające

Na początek musisz zdjąć koła, by móc się nimi zająć swobodnie. Niech nikomu nie przychodzi do głowy pracować nad lakierowaniem na kołach założonych na auto. Dlatego będziesz musiał mieć komplet opon zapasowych. Na ten czas możesz założyć komplet na inną porę roku. Oczywiście pod warunkiem, że dysponujesz dodatkowymi kołpakami. Po całym procesie będziesz mógł je z powrotem schować.

Jeśli już masz koła wolne, poza autem, to trzeba je oczyścić. Z pewnością są pełne pyłu, brudu i kurzu, a także innych zanieczyszczeń, których nabrały w trakcie jazdy. Najłatwiej by było, gdybyś dysponował myjką ciśnieniową. Wtedy pozbędziesz się nieczystości szybko i bez większych problemów. Pamiętaj, by zrobić to dokładnie, bo w przeciwnym razie będziesz musiał namęczyć się więcej podczas kolejnych etapów lakierowania felg. Zerwij też ciężarki. Zaraz po założeniu kół na auto będziesz musiał jechać do wulkanizatora na wyważenie.

Dokładnie wyczyść felgi

Drugi krok to czyszczenie samych felg. Nie chodzi tu jednak tylko o brud, ale także o wszystkie ślady eksploatacji. Zacznij od wypolerowania ich specjalnymi środkami do felg. Potem możesz przejść do szlifowania. Lakierowana powierzchnia musi być gładka, czysta, sucha. Zacznij od papieru o niskiej gradacji, np. 240. Stopniowo ją zwiększaj, kończąc na 600.

Oceń swoją pracę. Szlifowanie powinno usunąć z felg powierzchowne rysy i zadrapania. Nie usunie głębszych wyrw, a te możesz uzupełnić szpachlą. Jeśli powierzchnia już teraz jest jednolita i nie wyczuwasz żadnych nierówności, to możesz przejść do kolejnego etapu lakierowania felg. Jeśli nie, czas na zabawę ze szpachlą.

Odtłuść element, nad którym pracujesz, i nałóż szpachlę. Zrób to z pewnym nadmiarem, by mieć co zeszlifować, by wyrównać powierzchnię. Całość schnie około godziny, więc po tym czasie możesz przejść do szlifowania. Zacznij od gradacji 600, potem przejdź do 800 i 1000. Na koniec pod palcami musisz wyczuwać jednolitą i gładką powierzchnię. Nie może być żadnych nierówności.

Powiązane