ZDrogi.pl
Lakierowanie felg – jak samodzielnie je zregenerować?

pixabay.com

Lakierowanie felg - jak samodzielnie je zregenerować?

13 Listopada 2020

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Drobne zmiany w samochodzie możemy wykonać sami. Kilka godzin pracy, dobre materiały i wygląd auta może ulec zmianie. Dziś zajmiemy się felgami, a dokładniej ich renowacją. Nie musisz mieć pistoletu pneumatycznego, by szybko i równomiernie pokryć je farbą

Po co lakierować felgi?

No właśnie, czy lakierowanie felg w ogóle ma jakiś sens? Wiele osób narzeka na jakość swoich kół. Wygląd tych elementów bardzo zmienia się wraz z upływem czasu. Działają na nie warunki atmosferyczne, a więc i kontakt z solą drogową, i błoto pośniegowe, i palące słońce. Do tego mogą zdarzyć się rysy i zadrapania od kamyczków wyrzucanych w trakcie jazdy czy parkowania przy krawężniku.

Dlatego renowacja felg jest rzeczą niezbędną po kilku latach użytkowania. Oczywiście sam nie naprawisz uszkodzonego rantu czy wgniecenia. Z takimi „awariami” będziesz musiał udać się do blacharza. Jednak drobne rysy jesteś w stanie zniwelować nawet prostym szlifowaniem. Jeśli jednak chcesz, by auto wyglądało wyjątkowo, można poradzić sobie inaczej.

Naprawdę nie musisz mieć pistoletu pneumatycznego do lakieru, by malować natryskowo. Na rynku znajdziesz wiele farb w spreju, które idealnie pokryją felgi i nie sprawią, że wygląd tego elementu przyprawi kogokolwiek o dreszcze. Kluczem jest po prostu zakup dobrej jakości produktów, które, wbrew pozorom, nie są tak bardzo drogie. Wystarczy tylko wiedzieć, co wybrać.

Lakierowanie felg krok po kroku

Czas przejść do praktycznych wskazówek, w jaki sposób przygotować koła do malowania, a następnie polakierować je, nadając im nowego życia.

Zdejmij koło i elementy wyważające

Na początek musisz zdjąć koła, by móc się nimi zająć swobodnie. Niech nikomu nie przychodzi do głowy pracować nad lakierowaniem na kołach założonych na auto. Dlatego będziesz musiał mieć komplet opon zapasowych. Na ten czas możesz założyć komplet na inną porę roku. Oczywiście pod warunkiem, że dysponujesz dodatkowymi kołpakami. Po całym procesie będziesz mógł je z powrotem schować.

Jeśli już masz koła wolne, poza autem, to trzeba je oczyścić. Z pewnością są pełne pyłu, brudu i kurzu, a także innych zanieczyszczeń, których nabrały w trakcie jazdy. Najłatwiej by było, gdybyś dysponował myjką ciśnieniową. Wtedy pozbędziesz się nieczystości szybko i bez większych problemów. Pamiętaj, by zrobić to dokładnie, bo w przeciwnym razie będziesz musiał namęczyć się więcej podczas kolejnych etapów lakierowania felg. Zerwij też ciężarki. Zaraz po założeniu kół na auto będziesz musiał jechać do wulkanizatora na wyważenie.

Dokładnie wyczyść felgi

Drugi krok to czyszczenie samych felg. Nie chodzi tu jednak tylko o brud, ale także o wszystkie ślady eksploatacji. Zacznij od wypolerowania ich specjalnymi środkami do felg. Potem możesz przejść do szlifowania. Lakierowana powierzchnia musi być gładka, czysta, sucha. Zacznij od papieru o niskiej gradacji, np. 240. Stopniowo ją zwiększaj, kończąc na 600.

Oceń swoją pracę. Szlifowanie powinno usunąć z felg powierzchowne rysy i zadrapania. Nie usunie głębszych wyrw, a te możesz uzupełnić szpachlą. Jeśli powierzchnia już teraz jest jednolita i nie wyczuwasz żadnych nierówności, to możesz przejść do kolejnego etapu lakierowania felg. Jeśli nie, czas na zabawę ze szpachlą.

Odtłuść element, nad którym pracujesz, i nałóż szpachlę. Zrób to z pewnym nadmiarem, by mieć co zeszlifować, by wyrównać powierzchnię. Całość schnie około godziny, więc po tym czasie możesz przejść do szlifowania. Zacznij od gradacji 600, potem przejdź do 800 i 1000. Na koniec pod palcami musisz wyczuwać jednolitą i gładką powierzchnię. Nie może być żadnych nierówności.

Zabezpiecz opony

Bardzo ważne jest, by odpowiednio zabezpieczyć opony. Lepiej zrobić to z nadmiarem, niż później je czyścić. Pamiętaj, by dokładnie dobrać taśmę, która trzyma się gumy. Poświęć na ten etap dużo czasu, zrób to dokładnie, upewnij się, że opony nie zostaną pokryte lakierem. Owiń całość folią malarską, a przy samych felgach pieczołowicie przyklej kilka warstw taśmy. W ten sposób nie spotkają Cię później nieprzyjemne niespodzianki.

Odtłuść i wyczyść lakierowaną powierzchnię

Czas na przygotowanie felg do lakierowania. Oczywiście wybór lakieru będzie tu niezwykle ważny. Potrzebujesz trzech rodzajów: bazowego, bezbarwnego i podkładowego. Zwróć uwagę, by były wysokiej klasy, bo w przeciwnym razie nie uda Ci się uzyskać piorunującego efektu lakierowania felg, czyli połysku i gładkiej powierzchni.

Zacznij od odtłuszczenia malowanego elementu. Musi być dokładnie wyczyszczony, suchy i pozbawiony porów. Podkład nanoś pewnym ruchem. Nie zatrzymuj się na dłużej w jednym miejscu, ale nakładaj dość grubą warstwę. W ten sposób unikniesz powstania zacieków i zadbasz o trwałość felgi. Nałóż około 3 warstw podkładu. Odstaw do wyschnięcia.

Pierwszy lakier jest chropowaty. Dlatego musisz przeszlifować go papierem ściernym o gradacji 1000, 1500 oraz 2000. Na koniec felga musi być bardzo gładka, by nie przyjmowała w jednym miejscu więcej lakieru bazowego niż w innym. Wszystkie kroki wykonuj starannie. Nie spiesz się.

Lakier bazowy i lakier bezbarwny

Właściwe lakierowanie felg, czyli lakier bazowy. Nakładaj go podobnie jak lakier podkładowy – trzymając puszkę około 20 cm od koła, wykonując miarowe, stabilne, pewne ruchy i nie zostając w jednym miejscu na zbyt długo. Pamiętaj jednak, że zbyt cienka warstwa nie stworzy szklanej powłoki, pozostanie chropowata. Zwykle dwie, trzy warstwy wystarczają do pokrycia jednej felgi.

Oczywiście musisz poczekać do całkowitego wyschnięcia lakieru. Wówczas możesz zakończyć pracę, nakładając w podobny sposób lakier bezbarwny. Ochroni on powłokę lakierniczą, sprawi, że nowe stare felgi będą wyglądały doskonale. Uzyskanie równomiernego połysku jest najtrudniejsze, więc to właśnie ten etap będzie wymagał od Ciebie najwięcej precyzji.

Ile to kosztuje?

Czy warto? Lakierowanie felg sprawia, że samodzielnie, za dość niewielkie pieniądze możesz odnowić wygląd swojego samochodu. Ostateczny średni koszt wszystkich elementów, a więc także papieru, szpachli czy folii malarskiej to mniej więcej od 150 do 200 złotych. Profesjonalne malowanie felg zabrałoby z Twojego portfela o wiele więcej.

Podobne artykuły

Rozrusznik – jak działa, gdzie się znajduje, jakie są najczęstsze awarie?

Porady

Rozrusznik - jak działa, gdzie się znajduje, jakie są najczęstsze awarie?

Czytaj więcej >
Jak czytać deskę rozdzielczą? Podstawowe kontrolki w Twoim samochodzie

Porady

Jak czytać deskę rozdzielczą? Podstawowe kontrolki w Twoim samochodzie

Czytaj więcej >
Jak obszyć skórą kierownicę? Czy można to zrobić samodzielnie?

Porady

Jak obszyć skórą kierownicę? Czy można to zrobić samodzielnie?

Czytaj więcej >
Jak prawidłowo wyrejestrować samochód?

Porady

Jak prawidłowo wyrejestrować samochód?

Czytaj więcej >
O tym, jak działa proste sprzęgło hydrauliczne?

Porady

Jak działa proste sprzęgło hydrauliczne? Czy jest to lepsze rozwiązanie?

Czytaj więcej >
Jesteś pewny, że wiesz wszystko, co powinieneś, o fotoradarach?

Porady

Jesteś pewny, że wiesz wszystko, co powinieneś, o fotoradarach?

Czytaj więcej >