Krótki poradnik, jak prawidłowo holować samochód
Co trzeba mieć, by holować samochód (lub być holowanym)
Zanim zaczniesz, do holowania auta musisz się przygotować. W jaki sposób? Warto zacząć od podstawowego wyposażenia. Co jasne: potrzebujesz liny. Jeśli chodzi o samochody osobowe o DMC, czyli dopuszczalnej masie całkowitej, nieprzekraczającej 3,5 tony, możesz dysponować syntetycznym sznurem o długości 4-6 metrów. Dostępny jest niemalże na każdej stacji benzynowej i kosztuje od około 30 złotych. Jeśli chcesz mieć pewność, że lina nie pęknie, lepiej zaopatrzyć się w specjalny model holowniczy, którego cena oscyluje między 70 a 100 złotymi, w zależności od długości.
Druga rzecz, bez której nie ma mowy o holowaniu, to trójkąt ostrzegawczy. Jest to podstawowe wyposażenie pojazdu, a więc każdy – przynajmniej w teorii – powinien mieć go w bagażniku. Niektórzy jednak nie wożą trójkąta ze sobą, co może być problematyczne właśnie wówczas, gdy będziemy mieli do czynienia z sytuacją awaryjną. Dlatego przed każdą podróżą należy sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w obowiązkowe dodatki.
Jeśli przy okazji masz do czynienia z rozładowanym akumulatorem, dobrze byłoby nieco go podładować. Na wyposażeniu wielu aut są kable rozruchowe. Podczas holowania potrzebne są światła, np. kierunkowskazy, więc dobrze byłoby, gdyby udało się je uruchomić. Kable nie są jednak niezbędne, choć na pewno znacznie ułatwiają życie, przede wszystkim w okresie zimowym.
Bez świateł awaryjnych i z trójkątem
Jak należy jeździć, holując samochód? Najpierw przygotowania. Trójkąt ostrzegawczy trzeba umieścić po lewej stronie samochodu, by był dobrze widoczny i jasno ostrzegał innych, z jakim samochodem mają do czynienia. Ważne, by podczas holowania auta w trudnych warunkach lub nocą włączyć światła pozycyjne. Wiele osób myśli, że hol powinien odbywać się z włączonymi światłami awaryjnymi, co jest błędem. Warto o tym pamiętać.
Bardzo ważne jest to, by lina była przyczepiona niezwykle starannie. Nie można dopuścić do jej zerwania i rozłączenia się pojazdu holowanego i prowadzącego go. Należy używać zaczepów, które są zespolone z liną. Dzięki temu gwarantują one odpowiednie zabezpieczenia i nie dopuszczą do niekontrolowanego oderwania się elementów. Kierowcy muszą pamiętać, że lina powinna być podłączona do haka lub uszu holowniczych. Nie wolno ciągnąć pojazdów za zderzaki czy wahacze.
Holowanie jest dość trudne, dlatego zaleca się, by w holowanym pojeździe siedział ktoś bardziej doświadczony. Trzeba pamiętać, że przygotowanie kierowców do takiej jazdy też jest bardzo ważne. Chodzi o to, by bezpiecznie dotrzeć do warsztatu, nie powodując przy tym nieprzyjemnych sytuacji na drodze. Warto myśleć o innych i przyswoić sobie podstawowe zasady prowadzenia auta holowanego.
Najważniejsze zasady podczas holowania auta
Trzeba wspomnieć o żelaznych zasadach, które podczas holowania auta są kluczowe, by cała operacja się udała. Jeśli nigdy tego nie robiłeś, staraj się skupić jak najmocniej i skoncentrować na naszych poradach:
Lina musi być zawsze napięta. Trzeba zwracać na to uwagę szczególnie podczas ruszania, by nie doszło do zbyt gwałtownego pociągnięcia pojazdu.
Zmiany pasa lub skręt muszą być sygnalizowane przez oba samochody składające się na zestaw.
Auta holujące inne pojazdy na drogach o liczbie pasów większej niż 1 w jednym kierunku muszą zawsze i w miarę możliwości poruszać się prawym pasem ruchu.
Uniknięcie efektu luźnej liny podczas hamowania wymaga mocniejszego hamowania kierowcy siedzącego w aucie holowanym niż holującym.
Najlepiej, by kierowcy mieli ze sobą łączność podczas całej drogi, szczególnie na wypadek nieprzewidzianych sytuacji i konieczności awaryjnego zatrzymania pojazdów.
Holowanie auta najlepiej przeprowadzać bocznymi drogami. Lepiej unikać tras mocno uczęszczanych, o dużym natężeniu ruchu, gdzie bardzo często trzeba korzystać z hamulca.
Szczególnie problematyczne są przejścia dla pieszych. Osoby znajdujące się na nich bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że jeden samochód holuje drugi, więc mogą nieopatrznie wejść między zestaw.
Samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie powinno się holować, bo może dojść do poważnych, kosztownych awarii. W takim wypadku lepiej poczekać na lawetę.
Gdzie w prawie szukać umocowań i jak holować samochód?
Branie samochodu na hol jest często najtańszą opcją. Jednak aby zrobić to dobrze, trzeba mieć doświadczenie i wiedzę. Należy także dobrze wyposażyć auto, by spełniało wszystkie wymagania prawne. Przy okazji dobrze jest także znaleźć odpowiednie przepisy, a te odnośnie do holowania auta ustawodawca zebrał w Kodeksie drogowym, gdzie w rozdziale 5 znajduje się podrozdział, w którym najważniejszy wydaje się artykuł 31 i to do niego odsyłamy wszystkich, którzy chcą dokładnie wiedzieć, jak holować i jak być holowanym.