ZDrogi.pl > Porady > Kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej - co robić, co to oznacza, na jaki wydatek się przygotować?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:44

Kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej - co robić, co to oznacza, na jaki wydatek się przygotować?

Kontrolka akumulatora na desce rozdzielczej – co robić, co to oznacza, na jaki wydatek się przygotować?
pixabay.com

Do czego w samochodzie potrzebny jest akumulator?

Aby zrozumieć, co może grozić, gdy zapali się kontrolka akumulatora, musisz wiedzieć, do czego on służy. Jasne jest, że dostarcza prąd, który jest niezbędny, by w ogóle można było uruchomić pojazd, gdy silnik nie pracuje. Podobnie w trakcie jazdy, gdy prąd z akumulatora potrzebny jest między innymi do sterowania silnikiem, regulowania klimatyzacji czy choćby do odpalenia radia.

Rola energii elektrycznej w funkcjonowaniu samochodów stale się zwiększa, więc dziś potrzeba dobrego akumulatora jest jeszcze bardziej widoczna.

Akumulator jest ładowany poprzez alternator, gdy silnik spalinowy pracuje. W ten sposób trwale produkowany prąd jest dostępny w odpowiedniej ilości, by móc zasilić wszystkie systemy, które go potrzebują. Zwykle właśnie ładowanie jest problemem, gdy na desce rozdzielczej pojawi się świecący na czerwono znaczek akumulatora.

Kontynuowanie jazdy bez aktywnego ładowania baterii przez alternator będzie skutkował nie tylko jej rozładowaniem, ale także problemami z wieloma systemami w samochodzie.

Jak po zapaleniu się kontrolki akumulatora zareaguje samochód?

Co ważne najczęściej auto nie zatrzyma się od razu po zasygnalizowaniu problemu z ładowaniem akumulatora. Po pierwsze wynika to z tego, że w urządzeniu znajduje się jakiś zapas energii, który wystarcza na zasilenie systemów, głównie na podtrzymanie pracy pompy paliwa, wtryskiwaczy, układu zapłonowego, które są niezbędne do jazdy. Jak długo można jechać bez ładowania?

To zależy od tego, czy akumulator jest sprawny, jak wiele systemów jest włączonych oraz od jak długiego czasu alternator nie pracuje prawidłowo.

Warto wiedzieć, co zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora. Najczęściej auto nie zatrzyma się od razu, ale pojawienie się komunikatu wywoła reakcję łańcuchową. Można spodziewać się kolejnych kontrolek zapalających się tuż po sobie. Najczęściej pojawią się oznaczenia systemów ABS/ESP, poduszek powietrznych, wspomagania kierownicy i awarii silnika.

Będzie to oznaczało, że napięcie w instalacji spadło poniżej określonego progu. Dużym problemem może być kierownica, która bez wspomagania utrudni proste manewrowanie układem jezdnym.

Co robić krok po kroku, gdy zobaczysz kontrolkę akumulatora na desce rozdzielczej?

No dobrze. Załóżmy, że jedziesz w trasie i samochód wysyła Ci nieproszony sygnał. Co zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora?

  • Nie panikuj. Pamiętaj, że myśląc spokojnie, masz większe szanse na opanowanie sytuacji.

  • Niezwłocznie poszukaj miejsca do bezpiecznego zatrzymania auta.

  • Zgaś i zapal silnik. Jeśli to Ci się uda, a kontrolka zgaśnie, być może problem był tylko chwilowy. Jeśli nie zgaśnie, nie próbuj ruszać!

  • Sprawdzaj temperaturę silnika. Jeśli awaria dotyczy tego samego pasa, który napędza alternator i pompę wody, możesz doprowadzić do zatarcia silnika, dlatego jeśli temperatura wzrośnie, szybko wyłącz silnik.

  • Sprawdź pasek napędu. Jeśli się urwał, nigdzie się nie ruszaj. Jeśli jest cały, możesz znaleźć wygodniejsze miejsce, gdzie poczekasz na pomoc.

  • Jeśli musisz kontynuować jazdę, wyłącz wszystkie odbiorniki elektryczne, które nie są potrzebne w samochodzie, i kieruj się do najbliższego warsztatu.

  • Sprawdź, czy problem nie leży w luźnym pasku lub klemie akumulatora. Zobacz, czy połączenie alternatora z urządzeniem zasilającym jest na swoim miejscu. Być może awarię da się szybko usunąć.

Jeśli nie masz doświadczenia i nie jesteś pewny, co zrobić, gdy zapali się kontrolka akumulatora, wybierz bezpieczne miejsce do zatrzymania i wezwij pomoc. Niewiedzą możesz tylko pogorszyć sprawę.

Najczęstsze przyczyny awarii

Układ ładowania wbrew pozorom psuje się dosyć często, i to niezależnie od tego, czy mówimy o autach niemieckich, francuskich czy japońskich. To usterka, której trudno uniknąć bez dokładnego i regularnego przeglądu samochodu. A jakie są najczęstsze przyczyny wystąpienia awarii?

Powiązane