ZDrogi.pl > Porady > Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać? Czy jego zastosowanie jest niezbędne?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:42

Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać? Czy jego zastosowanie jest niezbędne?

Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać ? Czy jego zastosowanie jest niezbędne ?
Foter.com

Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać ? Czy jego zastosowanie jest niezbędne ?

Rozwój technologiczny wpłynął także na kształt kół zamachowych. Kiedyś jego formę można było porównać ze zwykłym talerzem. Dziś większe parametry silników i wyższe momenty obrotowe zmusiły konstruktorów do stosowania dwumasowych odpowiedników. Dzięki temu podwyższa między innymi komfort jazdy, jednak nieprawidłowe użytkowanie może spowodować kosztowne naprawy.

Jakie właściwości posiada koło dwumasowe

Koło dwumasowe należy do układu przeniesienia napędu. Zlokalizowany pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów element odpowiada za tłumienie drgań wywołanych przez pracę jednostki napędowej. W skład budowy wliczamy: masę pierwotną i wtórną, łożysko ślizgowe, sprężyny łukowe, tarczę zabierakową, pokrywy i ślizgów. Takie rozwiązanie wpływa na wyższy komfort jazdy, ponieważ wibracje nie są odczuwalne wewnątrz pojazdu.

Zastosowanie koła dwumasowego wydłuża także żywotność skrzyni biegów oraz ściśle współpracujących z nią podzespołów. Inaczej dużo częściej dochodziłoby do drgań i przemieszczania się poszczególnych części co doprowadziłoby do ich szybszego wyeksploatowania oraz powstania nadmiernego hałasu. Ponadto dwumas pozwala na jazdę przy niższych obrotach co wpływa na mniejsze spalanie.

Objawy świadczące o awarii koła dwumasowego

Do podstawowych symptomów usterki koła dwumasowego należą: hałasy i stuki pojawiające się w momencie włączenia i gaszenia silnika, wibracje dochodzące z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym, szarpanie w trakcie ruszania, stukanie występujące w czasie dynamicznego przyspieszania z niskich obrotów czy kłopotliwa zmiana biegów. Uszkodzone koło dwumasowe można łatwo zweryfikować.

Wystarczy jazda na 5 lub 6 biegu i przy prędkości obrotowej wynoszącej w przedziale 1200 – 1500 obr/min wcisnąć maksymalnie pedał gazu. Jeżeli będziemy mieć do czynienia ze stukaniem i szarpaniem, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy wyrokować, że element uległ uszkodzeniu.

Styl jazdy kluczem do dłuższej żywotności

Przeciętna żywotność koła dwumasowego wynosi średnio 150 tys. – 200 tys. km, aczkolwiek wszystko zależy od modelu i marki pojazdu oraz od naszego stylu jady, który przy nieodpowiednim użytkowaniu może ten dystans znaczenie skrócić. Aby koło dwumasowe służyło nam jak najdłużej powinniśmy unikać kilku zachowań. Przede wszystkim najbardziej szkodliwe jest mocne przyspieszanie przy niskim pułapie obrotów. Dwumasa jest wówczas narażone na nadmierne obciążenia.

Ruszanie z impetem oraz bezustanna jazda na niskich obrotach także nie wpływa pozytywnie na żywotność podzespołu. Warto pamiętać o wciskaniu pedału sprzęgła do końca zarówno przy zamianie biegów jak i przy uruchamianiu i gaszenia jednostki napędowej.

Powiązane