ZDrogi.pl
Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać ? Czy jego zastosowanie jest niezbędne ?

Foter.com

Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać? Czy jego zastosowanie jest niezbędne?

1 Marca 2021

Autor tekstu:

Redaktor zDrogi.pl

Udostępnij:

Rozwój technologiczny wpłynął także na kształt kół zamachowych. Kiedyś jego formę można było porównać ze zwykłym talerzem. Dziś większe parametry silników i wyższe momenty obrotowe zmusiły konstruktorów do stosowania dwumasowych odpowiedników. Dzięki temu

Koło dwumasowe. Jak o nie zadbać ? Czy jego zastosowanie jest niezbędne ?

Rozwój technologiczny wpłynął także na kształt kół zamachowych. Kiedyś jego formę można było porównać ze zwykłym talerzem. Dziś większe parametry silników i wyższe momenty obrotowe zmusiły konstruktorów do stosowania dwumasowych odpowiedników. Dzięki temu podwyższa między innymi komfort jazdy, jednak nieprawidłowe użytkowanie może spowodować kosztowne naprawy.

Jakie właściwości posiada koło dwumasowe

Koło dwumasowe należy do układu przeniesienia napędu. Zlokalizowany pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów element odpowiada za tłumienie drgań wywołanych przez pracę jednostki napędowej. W skład budowy wliczamy: masę pierwotną i wtórną, łożysko ślizgowe, sprężyny łukowe, tarczę zabierakową, pokrywy i ślizgów. Takie rozwiązanie wpływa na wyższy komfort jazdy, ponieważ wibracje nie są odczuwalne wewnątrz pojazdu.

Zastosowanie koła dwumasowego wydłuża także żywotność skrzyni biegów oraz ściśle współpracujących z nią podzespołów. Inaczej dużo częściej dochodziłoby do drgań i przemieszczania się poszczególnych części co doprowadziłoby do ich szybszego wyeksploatowania oraz powstania nadmiernego hałasu. Ponadto dwumas pozwala na jazdę przy niższych obrotach co wpływa na mniejsze spalanie.

Objawy świadczące o awarii koła dwumasowego

Do podstawowych symptomów usterki koła dwumasowego należą: hałasy i stuki pojawiające się w momencie włączenia i gaszenia silnika, wibracje dochodzące z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym, szarpanie w trakcie ruszania, stukanie występujące w czasie dynamicznego przyspieszania z niskich obrotów czy kłopotliwa zmiana biegów. Uszkodzone koło dwumasowe można łatwo zweryfikować.

Wystarczy jazda na 5 lub 6 biegu i przy prędkości obrotowej wynoszącej w przedziale 1200 – 1500 obr/min wcisnąć maksymalnie pedał gazu. Jeżeli będziemy mieć do czynienia ze stukaniem i szarpaniem, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy wyrokować, że element uległ uszkodzeniu.

Styl jazdy kluczem do dłuższej żywotności

Przeciętna żywotność koła dwumasowego wynosi średnio 150 tys. – 200 tys. km, aczkolwiek wszystko zależy od modelu i marki pojazdu oraz od naszego stylu jady, który przy nieodpowiednim użytkowaniu może ten dystans znaczenie skrócić. Aby koło dwumasowe służyło nam jak najdłużej powinniśmy unikać kilku zachowań. Przede wszystkim najbardziej szkodliwe jest mocne przyspieszanie przy niskim pułapie obrotów. Dwumasa jest wówczas narażone na nadmierne obciążenia.

Ruszanie z impetem oraz bezustanna jazda na niskich obrotach także nie wpływa pozytywnie na żywotność podzespołu. Warto pamiętać o wciskaniu pedału sprzęgła do końca zarówno przy zamianie biegów jak i przy uruchamianiu i gaszenia jednostki napędowej.

Czy koło dwumasowe jest koniecznym zastosowaniem ?

Skomplikowana budowa i wysokie ceny związane z naprawą bądź wymianą koła dwumasowego powoduje, że niektórzy kierowcy zamieniają to zastosowanie na tańszy i prostszy typ jednomasowy znany też jako sztywny.

Czy takie działanie jest możliwe w każdym samochodzie ? Otóż nie. Jeżeli dysponujemy małym i słabym silnikiem to taki wariant faktycznie może być skuteczny i opłacalny, ponieważ parametry takiej jednostki będą dostatecznie niskie aby takie rozwiązanie wystarczyło. Gdy pod maską mamy jednak mocny silnika Diesla, który generuje wyższy moment obrotowy, to taki zabieg nie ma najmniejszego sensu. W zdecydowanej większości prędzej niż później dojdzie do poważnych skutków ubocznych takich jak:

  • Zbytnie zużycie elementów układu napędowego;

  • Mniejszy komfort jazdy związany z bardziej odczuwalnymi wibracjami oraz większym hałasem;

  • Konieczność zmiany techniki jazdy;

  • Częstsze występowanie szarpania szczególnie przy korzystaniu z pedału gazu;

  • Większe obciążenie skrzyni biegów i tarczy sprzęgła.

Koło dwumasowe podnosi komfort jazdy i chroni newralgiczne elementy jak skrzynia biegów czy sprzęgło. Jeżeli nasz styl jazdy jest odpowiedni to dwumas będzie sprawował się bez zarzutu nawet po pokonaniu znacznego dystansu. Wszelkie kombinacje związane chociażby z zamianą na koło zamachowe sztywne jest często nieopłacalne zwłaszcza jeśli posiadamy np. samochód należący do grupy Volkswagen, gdzie ten element nie należy do najdroższych.

Redaktor zDrogi.plAutor

redaktor

Chcesz się ze mną skontaktować?

Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@zdrogi.pl

Podobne artykuły

Jak należy poprawnie korzystać z kierunkowskazów w trakcie wyprzedzania

Porady

Czy włączać kierunkowskaz przy wyprzedzaniu? Kierowcy często popełniają błąd

Czytaj więcej >
Prosta metoda za 5 zł pozwoli zabezpieczyć auto przed kradzieżą

Porady

Folia na złodzieja. Wystarczy 5 zł, aby złodziej odszedł niepocieszony- Wideo

Czytaj więcej >
Kiedy pasażer może zostać ukarany mandatem?

Porady

Kiedy możemy otrzymać mandat za pasażera, a kiedy on zostanie ukarany?

Czytaj więcej >

Porady

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Wielu kierowców popełnia prosty błąd

Czytaj więcej >
Wystarczy 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Wielu kierowcom ułatwi to życie

Porady

Wystarczy wydać 170 zł, aby zyskać nowe uprawnienia. Niewielu kierowców o tym wie

Czytaj więcej >
Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Porady

Jak uzyskać lepsze odszkodowanie?

Czytaj więcej >