ZDrogi.pl > Porady > Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Redaktor zDrogi.pl
Redaktor zDrogi.pl 19.03.2022 14:43

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Kiedy wymienić pasek rozrządu
Foter.com

Do czego służy pasek rozrządu

Podstawową funkcją paska rozrządu jest przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu (w zależności od konstrukcji silnika). Prawidłowe działanie paska wpływa także na pracę cylindrów umożliwiając przepływ powietrza regulując otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych.

Dzięki temu powstaje energia, a otwarcie zaworów wylotowych powodują, że cylindry są oczyszczane z zalegających spalin. Wszystkie elementy wraz z tłokami muszą pracować w zsynchronizowany sposób, gdyż inaczej może dojść do poważnej usterki. Pasek rozrządu napędza także pompę cieczy chłodzącej, pompę oleju i pompę wtryskowa wysokiego ciśnienia. Sam element posiada kilka warstw i należy o niego dbać, ponieważ zabrudzenia czy wycieki oleju silnikowego wpływają w negatywny sposób na pasek.

Pasek rozrządu – kiedy należy uwzględnić wymianę

Trwałość paska rozrządu jest uzależniona od kilku czynników m.in. od stylu jazdy czy jakości dróg, po których się poruszamy dlatego radzimy w pełni nie sugerować się danymi podanymi przez producenta. Sam przebieg nie jest w tym przypadku jedynym wyznacznikiem. Z biegiem czasu guma parcieje i zalecana jest wymiana.

Przewidywana żywotność paska wynosi 5 lat i niezależnie od jego stanu powinniśmy dokonać zamontowania nowego egzemplarza. Przy tej operacji sugerujemy również wymianę takich elementów jak: pompa wody (jeżeli jest napędzana paskiem rozrządu), napinacze oraz rolki prowadzące. Na szczęście coraz więcej producentów przyjmuje to już jako standard.

Ponadto wymianę paska rozrządu należy uwzględnić po nabyciu samochodu używanego, szczególnie jeżeli historia serwisowa ani przebieg nie jest potwierdzony. Ślady oleju oraz wszelkie pęknięcia czy uszkodzenia mechaniczne to wyraźny sygnał zużycia elementu.

Nawet gdy powyższe objawy nie występują, a sam pasek sprawuje się bez zarzutu, to zaleca się jego wymianę po 5 latach użytkowania. Przy zakładaniu nowej części koniecznie zwracajcie uwagę na datę produkcji. Poszczególne firmy podają datę przydatności, czyli moment kiedy pasek musi zostać zamontowany.

Koszt wymiany paska rozrządu

Na końcową cenę takiego zabiegu składa się kilka rzeczy. Głównym kryterium jest oczywiście marka i model pojazdu oraz konstrukcja jednostki napędowej. Ewentualne trudności z przedostaniem się do paska wydłuża czas mechanika co podwyższa opłatę na usługę.

W starszych i mniej skomplikowanych rodzajach cena za wymianę paska powinna oscylować w granicach 100 – 250 zł, jednak jeśli posiadamy nowsze auto z bardziej złożoną budową silnika, to koszt może wynieść nawet i 1000 zł. Stawka będzie też wyższa w sytuacji kiedy w zestawie zawarte zostaną rolki prowadzące oraz pompa wody.

Samodzielna wymiana

Zdecydowaną część poniesionych kosztów za wymianę paska rozrządu stanowi robocizna więc jeśli dokonamy tego samodzielnie możemy sporo zaoszczędzić. Uprzedzamy już, że nie jest to banalny proces (zwłaszcza przy współczesnych wariantach) i niezbędna będzie przynajmniej podstawowa wiedza techniczna. Można sporo zaoszczędzić, ale zabranie się za tę czynność w nieprawidłowy sposób będzie miało fatalne skutki, które odbije się na zawartości portfela.

Przy samodzielnej wymianie powinniśmy przestrzegać kilku kluczowych zasad. Przede wszystkim silnik musi być zimny oraz koniecznie trzeba sprawdzić szczelność osłony oraz czy nie doszło do wycieków oleju. Demontaż w poszczególnych modelach bywa nadmiernie kłopotliwy, ale zazwyczaj obywa bez wielkich rewolucji co nie zmienia faktu, że należy chwilowo usunąć kilka elementów.

Pierwszym z nich jest akumulator, by następnie przystąpić do zluzowania śrub kół (przy silnikach ustawionych poprzecznie). Samochód umieszczamy na kobyłkach i teraz demontujemy nadkole oraz zdejmujemy pasek napędu alternatora. Po ściągnięciu osłony paska możemy zająć się procesem wymiany.

W trakcie zakładania nowego paska pamiętajcie by mocno go nie wyginać ani naciągać. Kluczowym momentem jest odpowiednie napięcie paska w czym pomoże wiedza, doświadczenie oraz specjalne narzędzia.

Gdy wymieniliśmy pasek warto ręcznie przeprowadzić kilka pełnych obrotów wału korbowego, aby mieć pewność, że pasek się nie zsuwa. Jeśli nie posiadamy wystarczających kompetencji to zalecamy wizytę u fachowca. Co prawda spowoduje to większe koszty, ale pasek będzie założony i naciągnięty prawidłowo. Kiepski montaż może poskutkować jego zerwaniem, a wówczas opłaty będą zdecydowanie wyższe.

Powiązane