Jak zrozumieć policjanta, czyli ręczne kierowanie ruchem
Źródło: pixabay.com

Jak zrozumieć policjanta, czyli ręczne kierowanie ruchem

Redaktor zDrogi.plRedaktor zDrogi.pl
22 Lutego 2021

Każdy kierowca przynajmniej raz spotkał się z sytuacją, w której za kierowanie ruchu odpowiedzialny był policjant. Jest to sytuacja wyjątkowa, która ma na celu rozładowanie ruchu lub właściwe zarządzanie miejscem kolizyjnym. Jakie są najczęściej wydawane komunikaty i co grozi tym, którzy ich nie respektują?

Najważniejsze jest ręczne kierowanie i kiedy może się pojawić?

Chyba każdy wie, że ponad wszelkimi znakami na drodze, sygnalizatorami itp. stoi policjant. Jeśli na jezdni czy chodniku w obrębie pasów ruchu pojawia się funkcjonariusz policji, to jednoznacznie trzeba stosować się do jego komend. Ma on prawo wskazywać odpowiednie zachowanie uczestników ruchu drogowego i instruować ich, w którym kierunku i jak mają się poruszać.

Dlatego kierowanie ruchem przez policjanta nie jest częstym zjawiskiem. Dawniej, zanim wymyślono sygnalizację świetlną, na większych skrzyżowaniach pojawiała się policja, by rozładowywać ruch i umożliwić przejazd większej liczbie aut. Dziś nie jest to konieczne, dlatego pojawienie się policjanta w obrębie drogi może zwiastować, że wydarzyło się coś złego.

Najczęściej do ręcznego sterowania ruchem dochodzi, gdy wydarzy się wypadek. Wówczas komendy mogą dotyczyć kierowania samochodów w stronę objazdów czy też do zachowania odpowiedniego odstępu i toru przejazdu przy danym zdarzeniu. Często też policja pojawia się tam, gdzie ruch nienaturalnie gęstnieje z powodu jakiegoś wydarzenia, niekoniecznie związanego z ruchem okrężnym, np. w okolicach cmentarzy podczas obchodów 1 listopada.

Co grozi kierowcy, który nie dostosuje się do komunikatów?

Czy jako kierowcy jesteśmy zobligowani do przestrzegania przepisów ruchu drogowego? Oczywistą odpowiedzią jest potwierdzenie. Czemu zatem w ogóle trzeba zastanawiać się, co grozi kierowcy, który nie zastosuje się do kierowania ruchem przez policjanta? Ano często wychodzi na to, że nie do końca rozumiemy komendy funkcjonariuszy, czyli nie znam dobrze przepisów.

Jeśli kogoś nie przekonuje, że funkcja policjanta jest nadrzędna, to być może przemówią liczby. Jak się okazuje za nieprawidłowe interpretowanie tego, co na drodze pokazuje funkcjonariusz, można otrzymać całkiem pokaźnych rozmiarów mandat. Niedostosowanie się do komend jest karane surowo i ostro. Często nie pomagają żadne tłumaczenia.

Najczęściej pojawia się mandat w wysokości od 300 złotych do 500 złotych. Z kolei w przypadku pieszych, bo i ich komunikaty obowiązują, kara wynosi do 100 złotych. Ale przecież karę można jednocześnie dostać za niedostosowanie auta do jazdy, więc lepiej zawsze mieć się na baczności, zwłaszcza gdy ruchem kieruje policja.

6 najpopularniejszych komend

No to czas na mały kurs teoretyczny, a w sumie przypomnienie tego, co było w trakcie kursu w szkole nauki jazdy. Oto 6 najczęściej spotykanych komend na drogach.

  • Funkcjonariusz stoi przodem lub tyłem do samochodów, ręce trzyma wyciągnięte w bok na kształt krzyża, palce dłoni ma wyprostowane, rękę trzyma płasko – to sygnał, że wjazd na skrzyżowanie w tym momencie jest zabroniony, a ruch odbywa się po pasach.
  • Funkcjonariusz stoi tyłem lub przodem, prawą rękę ma w górze na trzy czwarte wysokości, palce wyprostowane – sygnał do zachowania szczególnej ostrożności, w kierowaniu ruchem przez policjanta odpowiednik żółtego światła. Za chwilę zostanie wydana nowa komenda.
  • Funkcjonariusz stoi z lewą ręką wyprostowaną, trzymając kąt między ciałem około stopni – policjant wskazuje miejsce na skrzyżowaniu, gdzie dany pojazd ma się zatrzymać.
  • Funkcjonariusz wykonuje ruch jedną ręką, a drugą trzyma w pozycji zgiętej w łokciu o prostych palcach – taki komunikat umożliwia osobom jadącym z jednej strony na bezpieczny skręt, a z drugiej nakazuje zatrzymanie się. Podobnie może być, gdy funkcjonariusz pokazuje jedną dłonią kierunek, a drugą wykonuje ruch.
  • Funkcjonariusz trzyma rękę zgiętą w łokciu, palce ma wyprostowane w ogólnoświatowy sygnał stop – nakazuje zatrzymanie pojazdu i zakazuje wjazdu na skrzyżowanie.
  • Funkcjonariusz krzyżuje dłonie na wysokości twarzy lub za głową – możliwość wjazdu na skrzyżowanie przez uczestników ruchu po lewej i prawej stronie. Takie kierowanie ruchem przez policjanta. Zakazuje wjazdu na skrzyżowanie pojazdom i pieszym znajdującym się z tyłu lub z przodu funkcjonariusza.

Czy kierowanie ruchem może zostać niezrozumiane?

Chodzi o to, czy kierowca może tłumaczyć się tym, że komunikat wysyłany przez policjanta nie był jednoznaczny i wykonany prawidłowo. Oczywiście taka sytuacja w kierowaniu ruchem przez policjanta może mieć miejsce, ale nie oznacza to, że takie tłumaczenie ma sens. Zwykle komendy wydawane przez osobę kierującą ruchem drogowym są jednoznaczne, a takie słowa mogą podawać w wątpliwość umiejętności kierowania pojazdem.

Zdecydowanie warto znać przepisy i wiedzieć, że komendy ręczne są najważniejsze na drodze i stoją ponad wszelkimi innymi znakami. Nie trzeba więc obawiać się, że wjazd za sygnalizator na czerwonym świetle będzie oznaczał mandat, jeśli najpierw wyraźny sygnał da policjant. Jest to funkcja ważna i niezwykle potrzebna w wielu kryzysowych sytuacjach na drodze.

Następny artykuł